به گزارش مشرق، معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بخشنامه استفاده از مربیان پیشدبستانی و نیروهای خدمات آموزشی به صورت حقالتدریس را به مدیران کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است:
«پیرو شیوهنامه ساماندهی به شماره ۲۳۹۳۵ مورخ ۹۴/۲/۱۶ و شیوهنامه متمم آن به شماره ۷۷۱۷۴ مورخ ۹۴/۴/۳۰، ضمن قدردانی از تلاشها و زحماتی که به منظور فراهم شدن زمینههای لازم برای آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۴ معمول میدارید؛ با عنایت به تصویب قانون «الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» ضروری است با رعایت مراتب ذیل، از فرصت فراهم شده، در جهت تامین کمبودهای نیروی انسانی مناطق و بهبود کیفیت فرآیند آموزش و پرورش بهرهگیری شود.
۱-بهرهوری کامل از منابع انسانی در اختیار، باید کماکان به عنوان یک رویکرد اساسی مورد توجه باشد؛ بر این اساس لازم است ضمن بکارگیری حداکثری نیروهای دارای کسر ساعت موظف و توجه لازم به مفاد بند ۲۳ از صفحه ۲۸ شیوهنامه ساماندهی، بدواً ظرفیت جذب نیروهای موضوع قانون، بر اساس میزان کمبود نیروی انسانی به تفکیک دوره، رشته و جذب در هر منطقه مشخص شود.
۲-توزیع ساعات حقالتدریس میان مناطق و دورههای تحصیلی و تعیین ظرفیت جذب نیروهای موضوع قانون مبتنی بر کمبود واقعی و غیرقابل تامین توسط نیروهای رسمی و پیمانی موجود، در محدوده ساعات حقالتدریس تعیین شده در جلسات توسعه سنواتی استانها با مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، توسط کمیته هماهنگی و برنامهریزی استان صورت پذیرد.
۳-نیروهای مشمول قانون یاد شده عبارتند از:
الف) نیروهای پیشدبستانی: افرادی که تا قبل از تاریخ ۹۱/۷/۲۶، با یکی از مراکز پیشدبستانی دولتی یا کلاسهای پیشدبستانی ضمیمه مدارس دولتی، همکاری داشتهاند و برابر اسناد و مدارک ثبت شده و احراز شده، از حسابهای دولتی حقالزحمه دریافت نمودهاند.
ب) نیروهای خرید خدمات آموزشی: به کسانی اطلاق میشود که تا قبل از ۹۱/۷/۲۶ (طی سالهای تحصیلی ۸۸-۸۷ و ۸۹-۸۸)، با مدرک تحصیلی دانشگاه، از طریق شرکتهای خدمات آموزشی، با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت نمودهاند.
۴-بر مبنای نیاز تعیین شده برای هر منطقه، آموزش و پرورش هر منطقه ظرف مدت تعیین شده، ضمن فراخوان لازم، از داوطلبان موضوع قانون، با دریافت مدارک ذیل ثبتنام میکند:
الف) نمونه برگ تکمیل شده مبنی بر درخواست جذب
ب) تصویر مدرک تحصیلی دانشگاهی
ج)تصویر شناسنامه و کارت ملی
د)تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت وظیفه (برای برادران)
هـ) گواهی اشتغال به کار در پیشدبستانی که به تائید آموزش و پرورش منطقه مربوطه رسیده؛ به همراه تائیدیه امور مالی منطقه مبنی بر دریافت حقوق از حساب دولتی.
و) گواهی اشتغال به کار از شرکت خدماتی که به تائید آموزش و پرورش منطقه مربوطه رسیده؛ به همراه مفاصا حساب بیمه و تائیدیه امور مالی منطقه مبنی بر دریافت حقوق از اعتبارات دولتی (برای نیروهای خرید خدمات آموزشی).
ز) گواهی عدم سوءپیشنیه
ح) گواهی سلامت از مرجع پزشکی مورد نظر منطقه
۵-داوطلبان موضوع قانون باید از صلاحیت تخصصی و شایستگی تدریس به شرح ذیل برخوردار باشند:
الف) داشتن مدرک تحصیلی حداقل کاردانی
ب) مرتبط بودن رشته تحصیلی با رشته تدریس مورد نظر (مطابق رشتههای تعریف شده در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان) و رعایت ضابطه جنسیت، در دوره متوسطه.
ج) برخورداری از توانایی تدریس همه دروس دوره ابتدایی و داشتن مدرک تحصیلی در رشتههای مرتبط با این دوره، بر اساس رشتههای مرتبط با آموزگاری در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان.
د)داشتن سلامت تن و روان، پس از انجام معاینات پزشکی؛ به گونهای که توانایی کامل داوطلب برای تدریس احراز شود.
۶-بررسی مدارک و احراز شمول افراد یاد شده در داشتن شرایط متناسب با این قانون و نیز برخورداری آنها از صلاحیتهای اختصاصی و صلاحیتهای عمومی مبتنی بر تائیدیه گزینش، گواهی عدم سوءپیشینه و ... در مناطق آموزشی، بر عهده کارگروه ذیل کمیته هماهنگی و برنامهریزی منطقه خواهد بود. ترکیب این کارگروه در منطقه عبارت است از:
الف) نماینده معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی (دبیر کارگروه)
ب) نماینده معاونت / معاونت آموزشی
ج) کارشناس آمار و برنامهریزی و نیروی انسانی یا عناوین مشابه که مسئولیت ساماندهی نیروی انسانی را در منطقه بر عهده دارند.
د) کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
هـ) کارشناس حراست
خاطر نشان میسازد که صحت مستندات و برخورداری افراد از شرایط لازم اختصاصی و عمومی باید توسط همه کارگروه یاد شده، احراز شود و در ادامه از سوی کمیته هماهنگی و برنامهریزی منطقه تائید شود. نظر اعضای کارگروه در نمونبرگ شماره دو ثبت و مستند میشود.
داوطلبانی که علیرغم بررسی مدارکشان پذیرفته نمیشوند، میتوانند اعتراض خود را به طور مستدل به رئیس یا مدیر آموزش و پرورش منطقه ارائه نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
۷-در صورتی که تعداد افراد شرایط بیش از میزان نیاز مناطق باشد، جذب افراد بر مبنای اولویت های ذیل خواهد بود:
الف) داشتن سنوات همکاری بیشتر تا تاریخ ۹۱/۷/۲۶
ب) بومی بودن در منطقه، با ملاک محل تولد یا تحصیل یا محل سکونت فعلی، بر مبنای دامنه پذیرش تعریف شده در پذیرشهای اخیر دانشگاه فرهنگیان.
ج) داشتن مدرک تحصیلی با ارتباط بیشتر
د) داشتن معدل بالاتر و مدرک تحصیلی دانشگاهی
هـ) داشتن مدرک تحصیلی بالاتر
۸-افراد پذیرفته شده، باید برای حضور در کلاس درس، دوره آموزش کوتاه مدت مهارتهای حرفهای را با موفقیت طی کنند.
۹-در صورتی که تعداد متقاضیان واجد شرایط، موضوع این دستورالعمل کفایت همه ظرفیتهای تعیین شده برای منطقه را نکند، مابقی کمبودها، از طریق همه قابلیتها، تامین و پیشبینی شده در شیوهنامه ساماندهی و متمم آن برطرف میگردد.
۱۰-پذیرفتهشدگان به عنوان نیروی حقالتدریس آزاد بکار گرفته میشوند. در این ارتباط، امکان لازم برای صدور ابلاغ اشتغال پذیرفتهشدگان موضوع این شیوهنامه در سامانه بکفا، همزمان با ایجاد امکان صدور ابلاغ اضافه تدریس شاغلین فراهم خواهد شد.
۱۱-در پایان شهریورماه جاری فهرست اسامی و آمار پذیرفتهشدگان هر منطقه برای بررسی و مطابقتهای لازم در قالب نمونبرگهای شماره سه و چهار، به همراه نسخه الکترونیکی آن که در محیط اکسل پردازش شده، بهصورت همزمان به مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و اداره کل امور اداری ارسال شود.
۱۲-به منظور نظارت بر حسن اجرای این برنامه، لازم است کارگروه ذیل کمیته هماهنگی و برنامهریزی استان، با ترکیب نمایندگانی از حوزههای زیر تشکیل و مسئولیت نظارت و راهبری و تائید نهایی جذب را بر عهده گیرد:
الف) معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی (دبیر گروه)
ب) معاونت آموزش ابتدایی
ج) معاونت آموزش متوسطه
د) معاونت پژوهش، برنامهریزی و آموزش منابع انسانی
هـ) واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت
و) واحد حراست
در همین ارتباط اداره کل امور اداری با اعزام گروههای نظارت و بررسی، بر حسن جریان امور مراقبت خواهد کرد و حسب مورد، ضمن لغو ابلاغ صادره، با تخلفات صورت گرفته برخورد خواهد شد.
۱۴-تصویب قانون موضوع این شیوه نامه، به معنی الزام آموزش و پرورش به جذب همه واجدان شرایط نیست و ضروری است متناسب با کمبودهای که مقرر بوده، از بیرون آموزش و پرورش برطرف شود. (موضوع بند ۱۵ از صفحه ۲۷ شیوهنامه ساماندهی) از ظرفیت نیروهای موضوع قانون و حتیالامکان به صورت تمام وقت (۲۴ ساعت در هفته) استفاده شود.
۱۵-این شیوهنامه جذب نیرو، صرفاً برای جبران کمبود منابع انسانی مناطق در گروه معلم صورت پذیرد و بکارگیری آنان در سایر مشاغل مجاز نیست.
۱۶-از آنجا که این کمبودها متاثر از جابجایی نیرو (ورود فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان، بازنشستگی و نقل و انتقال) است و در هر سال تحصیلی متغیر خواهد بود، لذا مقتضی است در تمامی مراحل اعم از فراخوان، ثبتنام متقاضیان، اعلام نتایج بررسیها، به ذینفعان خاطرنشان شود که جذب احتمالی آنان در سنوات تحصیلی بعد، لزوماً مستمر نیست و ممکن است با ورود نیروهای جدید و تغییر جدول کمبودها، امکان بکارگیری آنان در سالهای بعد فراهم نگردد.
۱۷-حداکثر ساعات تدریس هفتگی قابل اختصاص برای پذیرفتهشدگان، ۲۴ ساعت در هفته است و حقالتدریس آنان برابر دستورالعمل ۷۱۰/۲۱ مورخ ۹۱/۴/۲۵ محاسبه و پرداخت میگردد. نحوه انعقاد قرارداد و جزئیات بیشتر از مناسبات اداری جذب این افراد، متعاقباً توسط معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ابلاغ میشود.
در این بخشنامه آمده است:
«پیرو شیوهنامه ساماندهی به شماره ۲۳۹۳۵ مورخ ۹۴/۲/۱۶ و شیوهنامه متمم آن به شماره ۷۷۱۷۴ مورخ ۹۴/۴/۳۰، ضمن قدردانی از تلاشها و زحماتی که به منظور فراهم شدن زمینههای لازم برای آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۴ معمول میدارید؛ با عنایت به تصویب قانون «الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» ضروری است با رعایت مراتب ذیل، از فرصت فراهم شده، در جهت تامین کمبودهای نیروی انسانی مناطق و بهبود کیفیت فرآیند آموزش و پرورش بهرهگیری شود.
۱-بهرهوری کامل از منابع انسانی در اختیار، باید کماکان به عنوان یک رویکرد اساسی مورد توجه باشد؛ بر این اساس لازم است ضمن بکارگیری حداکثری نیروهای دارای کسر ساعت موظف و توجه لازم به مفاد بند ۲۳ از صفحه ۲۸ شیوهنامه ساماندهی، بدواً ظرفیت جذب نیروهای موضوع قانون، بر اساس میزان کمبود نیروی انسانی به تفکیک دوره، رشته و جذب در هر منطقه مشخص شود.
۲-توزیع ساعات حقالتدریس میان مناطق و دورههای تحصیلی و تعیین ظرفیت جذب نیروهای موضوع قانون مبتنی بر کمبود واقعی و غیرقابل تامین توسط نیروهای رسمی و پیمانی موجود، در محدوده ساعات حقالتدریس تعیین شده در جلسات توسعه سنواتی استانها با مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، توسط کمیته هماهنگی و برنامهریزی استان صورت پذیرد.
۳-نیروهای مشمول قانون یاد شده عبارتند از:
الف) نیروهای پیشدبستانی: افرادی که تا قبل از تاریخ ۹۱/۷/۲۶، با یکی از مراکز پیشدبستانی دولتی یا کلاسهای پیشدبستانی ضمیمه مدارس دولتی، همکاری داشتهاند و برابر اسناد و مدارک ثبت شده و احراز شده، از حسابهای دولتی حقالزحمه دریافت نمودهاند.
ب) نیروهای خرید خدمات آموزشی: به کسانی اطلاق میشود که تا قبل از ۹۱/۷/۲۶ (طی سالهای تحصیلی ۸۸-۸۷ و ۸۹-۸۸)، با مدرک تحصیلی دانشگاه، از طریق شرکتهای خدمات آموزشی، با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت نمودهاند.
۴-بر مبنای نیاز تعیین شده برای هر منطقه، آموزش و پرورش هر منطقه ظرف مدت تعیین شده، ضمن فراخوان لازم، از داوطلبان موضوع قانون، با دریافت مدارک ذیل ثبتنام میکند:
الف) نمونه برگ تکمیل شده مبنی بر درخواست جذب
ب) تصویر مدرک تحصیلی دانشگاهی
ج)تصویر شناسنامه و کارت ملی
د)تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت وظیفه (برای برادران)
هـ) گواهی اشتغال به کار در پیشدبستانی که به تائید آموزش و پرورش منطقه مربوطه رسیده؛ به همراه تائیدیه امور مالی منطقه مبنی بر دریافت حقوق از حساب دولتی.
و) گواهی اشتغال به کار از شرکت خدماتی که به تائید آموزش و پرورش منطقه مربوطه رسیده؛ به همراه مفاصا حساب بیمه و تائیدیه امور مالی منطقه مبنی بر دریافت حقوق از اعتبارات دولتی (برای نیروهای خرید خدمات آموزشی).
ز) گواهی عدم سوءپیشنیه
ح) گواهی سلامت از مرجع پزشکی مورد نظر منطقه
۵-داوطلبان موضوع قانون باید از صلاحیت تخصصی و شایستگی تدریس به شرح ذیل برخوردار باشند:
الف) داشتن مدرک تحصیلی حداقل کاردانی
ب) مرتبط بودن رشته تحصیلی با رشته تدریس مورد نظر (مطابق رشتههای تعریف شده در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان) و رعایت ضابطه جنسیت، در دوره متوسطه.
ج) برخورداری از توانایی تدریس همه دروس دوره ابتدایی و داشتن مدرک تحصیلی در رشتههای مرتبط با این دوره، بر اساس رشتههای مرتبط با آموزگاری در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان.
د)داشتن سلامت تن و روان، پس از انجام معاینات پزشکی؛ به گونهای که توانایی کامل داوطلب برای تدریس احراز شود.
۶-بررسی مدارک و احراز شمول افراد یاد شده در داشتن شرایط متناسب با این قانون و نیز برخورداری آنها از صلاحیتهای اختصاصی و صلاحیتهای عمومی مبتنی بر تائیدیه گزینش، گواهی عدم سوءپیشینه و ... در مناطق آموزشی، بر عهده کارگروه ذیل کمیته هماهنگی و برنامهریزی منطقه خواهد بود. ترکیب این کارگروه در منطقه عبارت است از:
الف) نماینده معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی (دبیر کارگروه)
ب) نماینده معاونت / معاونت آموزشی
ج) کارشناس آمار و برنامهریزی و نیروی انسانی یا عناوین مشابه که مسئولیت ساماندهی نیروی انسانی را در منطقه بر عهده دارند.
د) کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
هـ) کارشناس حراست
خاطر نشان میسازد که صحت مستندات و برخورداری افراد از شرایط لازم اختصاصی و عمومی باید توسط همه کارگروه یاد شده، احراز شود و در ادامه از سوی کمیته هماهنگی و برنامهریزی منطقه تائید شود. نظر اعضای کارگروه در نمونبرگ شماره دو ثبت و مستند میشود.
داوطلبانی که علیرغم بررسی مدارکشان پذیرفته نمیشوند، میتوانند اعتراض خود را به طور مستدل به رئیس یا مدیر آموزش و پرورش منطقه ارائه نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
۷-در صورتی که تعداد افراد شرایط بیش از میزان نیاز مناطق باشد، جذب افراد بر مبنای اولویت های ذیل خواهد بود:
الف) داشتن سنوات همکاری بیشتر تا تاریخ ۹۱/۷/۲۶
ب) بومی بودن در منطقه، با ملاک محل تولد یا تحصیل یا محل سکونت فعلی، بر مبنای دامنه پذیرش تعریف شده در پذیرشهای اخیر دانشگاه فرهنگیان.
ج) داشتن مدرک تحصیلی با ارتباط بیشتر
د) داشتن معدل بالاتر و مدرک تحصیلی دانشگاهی
هـ) داشتن مدرک تحصیلی بالاتر
۸-افراد پذیرفته شده، باید برای حضور در کلاس درس، دوره آموزش کوتاه مدت مهارتهای حرفهای را با موفقیت طی کنند.
۹-در صورتی که تعداد متقاضیان واجد شرایط، موضوع این دستورالعمل کفایت همه ظرفیتهای تعیین شده برای منطقه را نکند، مابقی کمبودها، از طریق همه قابلیتها، تامین و پیشبینی شده در شیوهنامه ساماندهی و متمم آن برطرف میگردد.
۱۰-پذیرفتهشدگان به عنوان نیروی حقالتدریس آزاد بکار گرفته میشوند. در این ارتباط، امکان لازم برای صدور ابلاغ اشتغال پذیرفتهشدگان موضوع این شیوهنامه در سامانه بکفا، همزمان با ایجاد امکان صدور ابلاغ اضافه تدریس شاغلین فراهم خواهد شد.
۱۱-در پایان شهریورماه جاری فهرست اسامی و آمار پذیرفتهشدگان هر منطقه برای بررسی و مطابقتهای لازم در قالب نمونبرگهای شماره سه و چهار، به همراه نسخه الکترونیکی آن که در محیط اکسل پردازش شده، بهصورت همزمان به مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و اداره کل امور اداری ارسال شود.
۱۲-به منظور نظارت بر حسن اجرای این برنامه، لازم است کارگروه ذیل کمیته هماهنگی و برنامهریزی استان، با ترکیب نمایندگانی از حوزههای زیر تشکیل و مسئولیت نظارت و راهبری و تائید نهایی جذب را بر عهده گیرد:
الف) معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی (دبیر گروه)
ب) معاونت آموزش ابتدایی
ج) معاونت آموزش متوسطه
د) معاونت پژوهش، برنامهریزی و آموزش منابع انسانی
هـ) واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت
و) واحد حراست
در همین ارتباط اداره کل امور اداری با اعزام گروههای نظارت و بررسی، بر حسن جریان امور مراقبت خواهد کرد و حسب مورد، ضمن لغو ابلاغ صادره، با تخلفات صورت گرفته برخورد خواهد شد.
۱۴-تصویب قانون موضوع این شیوه نامه، به معنی الزام آموزش و پرورش به جذب همه واجدان شرایط نیست و ضروری است متناسب با کمبودهای که مقرر بوده، از بیرون آموزش و پرورش برطرف شود. (موضوع بند ۱۵ از صفحه ۲۷ شیوهنامه ساماندهی) از ظرفیت نیروهای موضوع قانون و حتیالامکان به صورت تمام وقت (۲۴ ساعت در هفته) استفاده شود.
۱۵-این شیوهنامه جذب نیرو، صرفاً برای جبران کمبود منابع انسانی مناطق در گروه معلم صورت پذیرد و بکارگیری آنان در سایر مشاغل مجاز نیست.
۱۶-از آنجا که این کمبودها متاثر از جابجایی نیرو (ورود فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان، بازنشستگی و نقل و انتقال) است و در هر سال تحصیلی متغیر خواهد بود، لذا مقتضی است در تمامی مراحل اعم از فراخوان، ثبتنام متقاضیان، اعلام نتایج بررسیها، به ذینفعان خاطرنشان شود که جذب احتمالی آنان در سنوات تحصیلی بعد، لزوماً مستمر نیست و ممکن است با ورود نیروهای جدید و تغییر جدول کمبودها، امکان بکارگیری آنان در سالهای بعد فراهم نگردد.
۱۷-حداکثر ساعات تدریس هفتگی قابل اختصاص برای پذیرفتهشدگان، ۲۴ ساعت در هفته است و حقالتدریس آنان برابر دستورالعمل ۷۱۰/۲۱ مورخ ۹۱/۴/۲۵ محاسبه و پرداخت میگردد. نحوه انعقاد قرارداد و جزئیات بیشتر از مناسبات اداری جذب این افراد، متعاقباً توسط معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ابلاغ میشود.