کد خبر 47087
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷

در استمرار حوادث مربوط به ترکيدگي خطوط انتقال فرآورده هاي نفتي در استان لرستان بار ديگر خط انتقال گازوئيل در منطقه آسار شهرستان پلدختر دچار ترکيدگي و بخشي از اراضي منطقه دچار آلودگي نفتي شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در ادامه حوادث مربوط به شکستگي خطوط انتقال نفت در استان لرستان بار ديگر لرستان شاهد ترکيدگي يکي ديگر از خطوط انتقال فرآورده هاي نفتي بود که به دور از چشم رسانه ها بازهم اطلاع رساني نشد.

بنابر اين گزارش هر چند پيگيريهاي خبرنگار مهر حکايت از سرعت عمل نيروهاي شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان در مهار شکستگي خط انتقال گازوئيل آسار و به حداقل رسيدن آلودگيهاي زيست محيطي دارد ولي به نظر مي رسد رفع مشکل خطوط انتقال نفت فرسوده لرستان نيازمند توجه ويژه متوليان و مسئولان در سطح کلان است.

نوسازي خطوط انتقال نفت در لرستان آغاز شده است

مدير کل محيط زيست استان لرستان در رابطه با حادثه رخ داده طي روز گذشته در شهرستان پلدختر و همچنين وضعيت خطوط انتقال نفت لرستان اظهار داشت: با توجه به پيگيريهاي خبرگزاري مهر در زمينه وضعيت خطوط انتقال نفت خوشبختانه مسئولان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان در زمينه نوسازي و تعويض خطوط فرسوده اقدامات خوبي را آغاز کرده اند.

محمد حسين بازگير با تاييد تکرار حوادث ترکيدگي خطوط انتقال نفت، عنوان کرد: فعاليتها در اين زمينه از سوي متوليان استاني آغاز شده است که اميد مي رود استمرار داشته باشد تا تعداد اين حوادث به حداقل ممکن برسد.

شکستگي در خط انتقال 14 اينچ گازوئيل آسار

وي در مورد ترکيدگي خط انتقال فرآورده هاي نفتي آسار نيز به خبرنگار مهر گفت: اين حادثه بر اثر شکستگي در خط انتقال 14 اينچ گازوئيل رخ داد که خوشبختانه بلافاصله مسئولان شرکت نفت محيط زيست را در جريان موضوع قرار دادند.

مدير کل محيط زيست استان لرستان ادامه داد: اين اداره کل نيز به محض اطلاع از موضوع کارشناسان خود را به محل اعزام کرد و در نهايت با کندن يک گودال در 200 متر پايين تر از محل سکشتگي از ورود نفت به اراضي منطقه جلوگيري بعمل آمد.

بازگير با اشاره به تلاش مستمر نيروهاي شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان، يادآور شد: در مجموع با فعاليت مستمر ظرف کمتر از يک ساعت لوله هاي انتقال گازوئيل مسدود و عمليات ترميم خط آغاز شد.

وي ادامه داد: همچنين نفت ريخنه شده در محل و گودال کنده شده نيز جمع آوري و به مرکز انتقال نفت آسار منتقل شد.

ميزان خسارات وارد شده به طبيعت محدود بوده است

مدير کل محيط زيست استان لرستان ميزان خسارات وارد شده به طبيعت را محدود دانست و بيان داشت: بيشتر حجم گازوئيل ريخته شده در منطقه جمع آوري شد.

بازگير با تاکيد بر اينکه مشکل چنداني براي اراضي کشاورزي و منابع طبيعي منطقه رخ نداده است، يادآور شد: خوشبختانه با توجه به پيگيريهاي انجام شده برنامه زمانبندي بازسازي و تعويض خطوط انتقال نفت فرسوده در لرستان از سوي شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان اعلام و کار در اين زمينه نيز آغاز شده است.

به هر روي هر چند اين حادثه با حضور سريع و به موقع کارشناسان محيط زيست و نيرويهاي شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان با کمترين خسارات مواجه شد ولي به نظر مي رسد تکرار حوادث در اين زمينه نشان دهنده وضعيت نه چندان مطلوب خطوط انتقال نفت فرسوده استان دارد که تسريع در تعويض و نوسازي اين خطوط نيازمند توجه ويژه مسئولان در سطح کلان است.

محيط زيست لرستان درگير تکرار حوادث در خطوط انتقال نفت

يک کارشناس محيط زيست در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد اظهار داشت: محيط زيست لرستان در سالهاي اخير با نفت و مشتقاتش پيوندي عميق برقرار کرده و در اين بين آسيب هاي فراواني را متحمل شده است.

محسن تيزهوش با اشاره به حوادث مختلف ترکيدگي لوله هاي نفت در سال هاي اخير از جمله در رودخانه هاي کشکان و تلخ رود، عنوان کرد: نشت نفت به داخل اکوسيستم هاي آبي و همچنين خاکي مشکلي است که متاسفانه همواره طبيعت با آن دست به گريبان بوده است.

وي با بيان اينکه اکوسيستم هاي آبي محيط هايي هستند که در صورت نشت نفت به داخل آنها تاثيرات منفي بسياري را به همراه دارد، بيان داشت: اين اتفاقي است که در سال هاي اخير بر سر زيستمندان آبي و خاکي منطقه پلدختر آمده و کشاورزان منطقه نيز از آسيب هاي فراوان اين حوادث بي نصيب نمانده اند.

اين فعال محيط زيست افزود: اين در حاليست که آلودگي نفتي به خاک هاي حاصلخيز مناطقي که آلوده شده اند نيز آسيب زده و باعث مرگ عوامل زيستي خاک شده و بدين ترتيب خاک پايداري خود را از دست داده و اين محيط زيست و جوامع محلي هستند که از لحاظ زيستي و اقتصادي آسيب مي بينند.

تيزهوش با بيان اينکه محيط زيست لرستان به واسطه عبور خطوط انتقال نفت به يکي از آسيب پذيرترين مناطق ايران تبديل شده است، يادآور شد: فرسوده بودن خطوط انتقال نفت اصلي ترين عامل بروز چنين مشکلاتي است که تا زماني که ايمني اين خطوط تضمين نشود محيط زيست و مردم لرستان بايد از وجود اين نعمت الهي آسيب ببينند.

به هر روي هر چند فعاليت هاي شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان با کمترين اعتبارات و امکانات براي نوسازي و ترميم خطوط انتقال نفت جاي تقدير دارد ولي به نظر مي رسد رفع مشکل خطوط فرسوده انتقال نفت در اين استان و تسريع در روند نوسازي خطوط نيازمند توجه ويژه مسئولان کلان در اين بخش است.