مسعود ده نمکي در مطلب جديد وبلاگ خود نوشت: ديروز تهيه کننده و پژوهشگر تلوزيون هلند به دفترم آمده بودند. آنها مي گفتند: قصد دارند مستندي شش اپيزودي درباره ايران بسازند.مسائلي از قبيل جوانان -فرهنگ- اقتصاد- توسعه- سياست- استقلال و از همه جالبتر دفاع مقدس از عناوين اين برنامه است....
نوع نگاهشان به دفاع مقدس نشان از اين داشت که غربي ها تبليغات و عمليات رواني را که در دوران جنگ عليه ايران انجام مي دادند بيشتر از همه خودشان باور کرده اند.علي رغم اينکه از جنگ ما حسين فهميده و شلمچه و بسيج همگاني دنياي استکبار عليه ايران را مي دانستند سوال آخرشان مرا به فکر وا داشت.پژوهشگر اين سريال مي گفت:
ما شنيده ايم که در زمان جنگ به رزمنده هاي ايراني همراه تجهيزات و مهمات کليدي به نام کليد بهشت مي دادند .آيا ما ميتوانيم نمونه اي از اين کليد ها را داشته باشيم؟
وقتي با آنها از زبان تمثيل و استعاره حرف زدم تازه متوجه شدند منظور از شربت شهادت و يا اينکه نماز کليد بهشت است يعني چه!و خداييش تا دقايقي به حماقت خود مي خنديدند..
آنها طي مصاحبه هايي که داشتند به اين نتيجه رسيده بودند که اخراجي ها فاصله نسل امروز و نسل دوران جنگ را کم کرده و بيشتر مصاحبه شوندگان تلوزيون هلند در ايران معتقد بودند که دفاع مقدس افتخاري ملي است و کاري به مناقشات سياسي ندارد.کارگردان برنامه مي گفت: برايش خيلي عجيب بود که حرف و نگرش جوانان متفاوت پوش امروزي و بسياري از کساني که در کنار مزار شهدا در بهشت زهرا مورد مصاحبه قرار گرفته بودند در مورد صدام و نفرت آنها از حاميان او شبيه هم بود.
تلاش آنها براي تهيه گزارش از پشت صحنه هاي اخراجي هاي سه به زمان فيلم برداري موکول شد.
جالب اين است که سال گذشته نيز اسکات پيترسون از اعضاي تحريريه نشريه کريستين ساينزمانيتور مي گفت:
در حال ترجمه مستند هاي روايت فتح هستند.او شهيد آويني را به اسم سيد مرتضي مي شناخت.مي گفت :
در يک پروژه تحقيقاتي آکادميک در آمريکا مسئول گروه ترجمه است.مي گفت:
من عکس سه نفر را در دفتر کارم نصب کرده ام تا در حس آن دوران باشم.يکي عکس شهيد آويني که او را روح دفاح مقدس ميدانم و ديگري عکس ماشين تبليغات حاج بخشي در سه راه مرگ که مورد اصابت توپ تانک دشمن قرار گرفته و دامادش در حال سوختن بود و حاجي سعي مي کرد تا آتش ماشين را خاموش کند و بلند گوها به پخش صداي مارش عمليات ادامه دهند....
ارتباط نسل امروز با ارزش هاي دوران دفاع مقدس به شدت مورد توجه دستگاه هاي رسانه اي غرب قرار گرفته و در پوشش پروژه هاي تبليغاتي و تحقيقاتي اين چرايي را بررسي مي کنند.شايد احساس ميکنند در کارشان شکست خورده اند و بايد در ارزيابي خود تجديد نظر کنند.کما اينکه سال گذشته بعد از استقبال هفت ميليوني مردم در سينماها از اخراجي ها لوسانجلس تايمز نوشت:
اخراجي ها محاسبات آمريکا در مورد جوانان ايراني را به هم ريخت.
در اين مقاله آمده بود :
با روند استحاله فرهنگي که در طول دو دهه قبل در جامعه ايراني و به ويژه جوانان ايراني روي داده بود تصور بر اين بود که در صورت بروز جنگ و درگيري جديدي فقط برخي بازماندگان نسل انقلاب و جنگ به دفاع از انقلاب خواهند پرداخت اما با استقبالي که از اين فيلم شده و واکنش مشابهي که توده هاي مردم از خود نشان مي دهند گوياي اين است که ارزيابي غرب از مردم ايران درست نبوده و در صورت بروز هرگونه جنگ و درگيري احتمالي همه اين مردم در يک صف واحد از کشورشان دفاع خواهند کرد.
تحليل آنها اين بود که فيلم با يک ترفند و فکر هدايت شده براي ايجاد اين روحيه ساخته شده و از نظر آنها متاسفانه در جهت اين هدف موفق هم بوده و بايد کاري کرد...
مسعود ده نمکي از سفر گروهي از تلويزيون هلند و ديدار با وي خبر داد.