به گزارش مشرق، محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: من کار فیلمسازی را به صورت آماتوری با سینمای هشت شروع کردم آن موقع نگاتیو، هشت میلیمتری بود که البته الان به طور کامل منسوخ شده و دوربین های دیجیتال جای آن را گرفته و به راحتی می توان فیلم ساخت. آن موقع فیلم های کوتاه پنج دقیقه می ساختیم اما الان دیگر فیلم های کوتاه کمتر از 20 یا 40 دقیقه نیست.
وی افزود: کار فیلمسازی را به صورت جدی تر با یک کار تقریبا هشتاد دقیقه ای برای شبکه یک به اسم «فیلسوف ری» شروع کردم البته قبل تر از آن کار کودک انجام می دادم. یادم هست یک جنگ کودک سال 69 بود که تولید کردم و سالها بعد از آن یعنی در سال 73 اولین کار تولیدی خودم را ساختم. یادم هست آن کار تا سال 74 به طول انجامید زیرا درگیر کارهای فنی آن بودم و به طور مداوم بین انجام کارهای فنی وقفه می افتاد.
وی ادامه داد: بعد از آن برای شبکه جهانی سحر کاری با عنوان «قائم مقام» را ساختم که آن اولین کار حرفه ای من به معنای واقعی خود بود چون همه عوامل و هنر پیشه های آن حرفه ای بودند و تاریخ معاصر را روایت می کرد. سالها دغدغه ام این بود که آن فیلم را تولید کنم و در نهایت در سال 75 موفق به این کار شدم. به هر حال می خواهم بگویم شروع کار من از حوزه معاونت برون مرزی سازمان بود که بعد از آن نیز یک سری مجموعه کار با عنوان «ثقه الاسلام» ساختم که در نوع خود کار بدی نبود و به صورت تله پلی تولید می شد.
ورزی ادامه داد: من از کودکی به کارهای تاریخی علاقه داشتم یادم هست یک معلم تاریخی داشتیم که درس تاریخ را به صورت نمایشی آموزش می داد آن موقع کتابهای تاریخی به صورت گفتار بندی بود و یادم هست آن روزی که قرار بود یک گفتار را معلممان درس بدهد ما را گروه بندی می کرد و هر گروه هر هفته یک گفتار را به صورت نمایشی سر کلاس اجرا می کرد این موضوع باعث علاقمندی ما به تاریخ شد به طوری که همه افراد آن کلاس در آن سال نمرات خیلی بالایی کسب کردند زیرا درس کاملا برای ما تفهیم شده بود و ما آن را به صورت متفاوت یاد گرفته بودیم. من امیدوارم معلمهای امروزی نیز به گونه ای دیگر درس تاریخ را برای بچه های مدرسه تدریس کنند واین امکان را فراهم کنند که کودکان ما به تاریخ علاقمندی شوند.
این کارگردان عنوان کرد: من در مقطع دبیرستان تئاتر کار کردم و اجراهای ده روزه و یک هفته ای داشتیم که این کار نیز باعث علاقمندی من به این حرفه شد.
کارگردان «تبریز در مه» با اشاره به آثار تاریخی که مطالعه کرده تصریح کرد: یادم هست اولین بار با آثار «حسین مکی» آشنا شدم. «حسین مکی» یکی از مورخین بزرگ تاریخ ایران بود و «شرح زندگانی امیر کبیر» اولین کتابی بود که از او خواندم البته باید بگویم که نثر این کتاب سنگین بود من به کمک و همت پدرم این کتاب را مطالعه کردم. قلم او برای من بسیار جذابیت داشت به طوری که هنوز هم که هنوز است گاهی آن را تورق می کنم.
وی ادامه داد: این قصه ای که برای شما گفتم برای سال 66 است من آن موقع 16 سالم بود. قلم این مورخ برای من سنگین بود اما کم کم توانستم با آن ارتباط برقرار کنم و هنگامی که سنم بالاتر رفت توانستم به صورت بهتری مطالب آن را درک کنم.
کارگردان «ابراهیم خلیل الله » عنوان کرد: باید بگویم که من مطالعات گسترده ی شخصی داشتم از مورخین مختلف آثار مختلفی را می خواندم و روی یک فرد خاص تعصب خاصی نداشتم. این نکته را هم باید بگویم که تاریخ روایت اسناد برای من جذاب تر بود زیرا ضمن خواندن آن باید این کتب را تحلیل نیز می کردم. در آن موقع مراکز اسنادی بود که من به آنجا رجوع می کردم که این موضوع نیز مرا یاری داد .
ورزی اظهار داشت: من بیشتر روی تاریخ معاصر ایران کار کردم به طوری که در همان اوایل یک مینی سریال درباره کریم خان زند ساختم که آن نیز به صورت تله پلی تولید شد. ساخت آثار این چنینی باعث ایجاد علاقه در من می شد و مرا به این موضوع ترغیب می کرد که بیشتر پژوهش کنم در چنین مواقعی انسان به صورت ناخودآگاه پیش می رود و این باعث ایجاد جذابیت بیشتر می شود.
وی با اشاره به ساخت سریال «تبریز در مه» تصریح کرد: سریال «تبریز در مه» روایت جنگ ایران و روسیه بود. آن مقطع زمانی را مورخان بسیاری روایت کرده اند. من نقطه نظرات همه آنها را بررسی کردم و در نهایت این سریال را تولید کردم البته باید بگویم که اختلاف نظرهای زیادی درباره آن دوران وجودداشت اما سعی کردم از اختلاف نظرها بگذرم و به تحلیل های مشترکی برسم که این کار در نهایت منجر به ساخت سریال «تبریز در مه» شد.
وی خاطر نشان کرد: این سریال در واقع بازگو کننده این نکته است که خطر تجزیه همیشه است و اگر وفاق ملی و سیاسی نداشته باشیم این اتفاق می افتد.
وی افزود: کار فیلمسازی را به صورت جدی تر با یک کار تقریبا هشتاد دقیقه ای برای شبکه یک به اسم «فیلسوف ری» شروع کردم البته قبل تر از آن کار کودک انجام می دادم. یادم هست یک جنگ کودک سال 69 بود که تولید کردم و سالها بعد از آن یعنی در سال 73 اولین کار تولیدی خودم را ساختم. یادم هست آن کار تا سال 74 به طول انجامید زیرا درگیر کارهای فنی آن بودم و به طور مداوم بین انجام کارهای فنی وقفه می افتاد.
وی ادامه داد: بعد از آن برای شبکه جهانی سحر کاری با عنوان «قائم مقام» را ساختم که آن اولین کار حرفه ای من به معنای واقعی خود بود چون همه عوامل و هنر پیشه های آن حرفه ای بودند و تاریخ معاصر را روایت می کرد. سالها دغدغه ام این بود که آن فیلم را تولید کنم و در نهایت در سال 75 موفق به این کار شدم. به هر حال می خواهم بگویم شروع کار من از حوزه معاونت برون مرزی سازمان بود که بعد از آن نیز یک سری مجموعه کار با عنوان «ثقه الاسلام» ساختم که در نوع خود کار بدی نبود و به صورت تله پلی تولید می شد.
ورزی ادامه داد: من از کودکی به کارهای تاریخی علاقه داشتم یادم هست یک معلم تاریخی داشتیم که درس تاریخ را به صورت نمایشی آموزش می داد آن موقع کتابهای تاریخی به صورت گفتار بندی بود و یادم هست آن روزی که قرار بود یک گفتار را معلممان درس بدهد ما را گروه بندی می کرد و هر گروه هر هفته یک گفتار را به صورت نمایشی سر کلاس اجرا می کرد این موضوع باعث علاقمندی ما به تاریخ شد به طوری که همه افراد آن کلاس در آن سال نمرات خیلی بالایی کسب کردند زیرا درس کاملا برای ما تفهیم شده بود و ما آن را به صورت متفاوت یاد گرفته بودیم. من امیدوارم معلمهای امروزی نیز به گونه ای دیگر درس تاریخ را برای بچه های مدرسه تدریس کنند واین امکان را فراهم کنند که کودکان ما به تاریخ علاقمندی شوند.
این کارگردان عنوان کرد: من در مقطع دبیرستان تئاتر کار کردم و اجراهای ده روزه و یک هفته ای داشتیم که این کار نیز باعث علاقمندی من به این حرفه شد.
کارگردان «تبریز در مه» با اشاره به آثار تاریخی که مطالعه کرده تصریح کرد: یادم هست اولین بار با آثار «حسین مکی» آشنا شدم. «حسین مکی» یکی از مورخین بزرگ تاریخ ایران بود و «شرح زندگانی امیر کبیر» اولین کتابی بود که از او خواندم البته باید بگویم که نثر این کتاب سنگین بود من به کمک و همت پدرم این کتاب را مطالعه کردم. قلم او برای من بسیار جذابیت داشت به طوری که هنوز هم که هنوز است گاهی آن را تورق می کنم.
وی ادامه داد: این قصه ای که برای شما گفتم برای سال 66 است من آن موقع 16 سالم بود. قلم این مورخ برای من سنگین بود اما کم کم توانستم با آن ارتباط برقرار کنم و هنگامی که سنم بالاتر رفت توانستم به صورت بهتری مطالب آن را درک کنم.
کارگردان «ابراهیم خلیل الله » عنوان کرد: باید بگویم که من مطالعات گسترده ی شخصی داشتم از مورخین مختلف آثار مختلفی را می خواندم و روی یک فرد خاص تعصب خاصی نداشتم. این نکته را هم باید بگویم که تاریخ روایت اسناد برای من جذاب تر بود زیرا ضمن خواندن آن باید این کتب را تحلیل نیز می کردم. در آن موقع مراکز اسنادی بود که من به آنجا رجوع می کردم که این موضوع نیز مرا یاری داد .
ورزی اظهار داشت: من بیشتر روی تاریخ معاصر ایران کار کردم به طوری که در همان اوایل یک مینی سریال درباره کریم خان زند ساختم که آن نیز به صورت تله پلی تولید شد. ساخت آثار این چنینی باعث ایجاد علاقه در من می شد و مرا به این موضوع ترغیب می کرد که بیشتر پژوهش کنم در چنین مواقعی انسان به صورت ناخودآگاه پیش می رود و این باعث ایجاد جذابیت بیشتر می شود.
وی با اشاره به ساخت سریال «تبریز در مه» تصریح کرد: سریال «تبریز در مه» روایت جنگ ایران و روسیه بود. آن مقطع زمانی را مورخان بسیاری روایت کرده اند. من نقطه نظرات همه آنها را بررسی کردم و در نهایت این سریال را تولید کردم البته باید بگویم که اختلاف نظرهای زیادی درباره آن دوران وجودداشت اما سعی کردم از اختلاف نظرها بگذرم و به تحلیل های مشترکی برسم که این کار در نهایت منجر به ساخت سریال «تبریز در مه» شد.
وی خاطر نشان کرد: این سریال در واقع بازگو کننده این نکته است که خطر تجزیه همیشه است و اگر وفاق ملی و سیاسی نداشته باشیم این اتفاق می افتد.