کد خبر 480801
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

شاید سرفیس بوک مایکروسافت بهترین لپ‌تاپ ویندوزی در طی سال‌ها باشد و اگر برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ را کنار بگذاریم، سرفیس بوک تنها لپ‌تاپ ویندوزی است که هیاهوی بسیاری به پا کرده و همگان منتظر عرضه‌ی آن هستند. این لپ‌تاپ خبر خوبی برای کسانی که انتظار لپ‌تاپ ویندوزی فوق‌العاده را می‌کشیدند بوده و به کابوسی برای سایر سازندگان تبدیل خواهد شد

 به گزارش مشرق، سرفیس بوک یک لپ‌تاپ ۱۳.۵ اینچی مجهز به آخرین نسل از پردازنده‌ها و سخت‌افزار موجود در بازار است که علاوه بر مشخصات فنی فوق‌العاده دارای ویژگی‌های منحصر بفردی نیز هست که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی از سرفیس پن و داک صفحه‌کلید جدا شونده اشاره کرد که جدا کردن آن سرفیس بوک را به یک تبلت تبدیل می‌کند. به علاوه قیمت پایه‌ی ۱۵۰۰ دلاری هر چند در ظاهر اندکی زیاد است، اما نگاهی به بازار لپ‌تاپ‌ها نشان می‌دهد که قیمت آن نسبتا معقول است.



بسیار سخت بتوان لپ‌تاپی هیبریدی همانند سرفیس بوک نام برد که مشخصات و طراحی فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشد. اما این محصول سوالی بزرگ را در بین سازندگان لپ‌تاپ‌های ویندوزی ایجاد می‌کند: اگر شرکتی که مغز لپ‌تاپ‌های شما را می‌سازد جسم و بدنی بهتر از شما برای مغز خود بسازد، چه اتفاقی برای شما رخ خواهد داد؟ محقق و تحلیل‌گر موسسه‌ی Forrester Research، جی‌پی گاوندر می‌گوید:

سرفیس بوک تیری در قلب شرکت‌های همکار مایکروسافت بود.

پیام مایکروسافت واضح است. اگر اچ‌پی و دل اقدام به نوآوری نکنند، خود مایکروسافت دست به کار خواهد شد.

چالشی به نام سرفیس



این اتفاق از سال‌ها قبل و در سال ۲۰۱۲ با عرضه‌ی سرفیس پرو اولیه قابل پیش‌بینی بود. مشخص بود که زمانی خواهد رسید که مایکروسافت به بلوغ رسیده و به جای دیگر شرکت‌ها، خود لپ‌تاپی به عنوان عرصه‌ی خودنمایی جدیدترین نسخه از سیستم‌عاملش را معرفی خواهد کرد.

اولین نسخه از سرفیس پرو به صورت مستقیم با سازندگان لپ‌تاپ‌ها رقابت نمی‌کرد؛ چرا که مشخص نبود سرفیس پرو یک اولترابوک است یا یک تبلت. مایکروسافت با لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۳۰ رقابت می‌کرد نه با لنووهای سال ۲۰۱۳.اما سرفیس بوک هیچ یک از این ابهامات را ندارد. پاتریک مورهد، رئیس و بنیان‌گذار Moor insights & Strategy در مورد این محصول می‌گوید:

سرفیس بوک یک لپ‌تاپ است که در واقع برای رقابت با مک‌بوک پرو عرضه می‌شود؛ اما می‌تواند دامنه‌ی رقابت خود را به محصولاتی مانند Dell XPS 13 و HP x360 نیز گسترش دهد.

مایکروسافت در هفته‌های گذشته اعلام کرد که دل و اچ‌پی فروش سرفیس پرو برای سازمان‌های تجاری را آغاز خواهند کرد؛ اما مایکروسافت در این همکاری خود سخنی از سرفیس بوک به میان نیاورده و فروش آن‌ را در اختیار شرکتی دیگر قرار نداده است. مورهد در این بار می‌گوید:

در حال حاضر مایکروسافت این قدرت را در خود حس می‌کند که با همراه کردن سخت‌افزار، نرم‌افزار و سایر سرویس به رقابت با اپل برود. به این دلیل است که مایکروسافت چنین موضعی به خود گرفته و به عرصه‌ی رقابت با لپ‌تاپ‌ها وارد شده است.

مجالی برای گریز نیست



نبود سیستم‌عامل جایگزین مورد دیگری است که باعث قدرتمندتر شدن مایکروسافت شده است. سازندگان رایانه‌ها هیچ سیستم‌عاملی به غیر از ویندوز را برای کوچ کردن به آن ندارند.

ممکن است سیستم‌عامل کروم را به عنوان جایگزین مطرح کنید، اما با وجود این که کروم‌بوک‌ها توانسته‌اند موفقیت‌هایی کسب کنند، اما به طور قطع جایگزینی برای یک کامپیوتر همه‌کاره نیستند. برای آن که متوجه ضعف سایر سیستم‌های عامل شوید لحظه‌ای تصور کنید که آیا حاضر به تعویض سرفیس بوک با کروم‌بوک پیکسل یا حتی پیکسل سی هستید؟ به طور قطع جواب غالب افراد خیر خواهد بود.

همچنین لینوکس نیز در عین قدرت و ویژگی‌های خاص خود، سیستم‌عامل مناسب همگان و عموم کاربران نیست.

گزینه‌ی دیگر توسعه‌ی سیستم عاملی جدید است. در موبایل و گوشی‌های همراه سیستم عاملی مانند تایزن برای جایگزینی اندروید گوگل وجود دارد، اما جایگزین این چنینی در دنیای کامپیوترها وجود ندارد. گاوندر در این باره می‌گوید:

نگاهی به شرکت Dell داشته باشید متوجه می‌شوید که این شرکت تمرکز خود را از کامپیوترها به صنایع دیگر معطوف کرده است. ورود مایکروسافت به بازار لپ‌تاپ‌ها می‌تواند سایر سازندگان را نیز به زمینه‌های مختلف سوق دهد.

این مورد می‌تواند توجیهی برای پاسخ سرد Dell به سرفیس بوک باشد. یکی از سخنگویان این شرکت طی بیانیه‌ای می‌گوید:

مایکروسافت شریکی عالی برای ما است. ما در بسیاری زمینه‌ها همکاری و در بسیاری دیگر رقابت می‌کنیم. این بخشی از رقابت در دنیای مدرن است. ما در دنیای ویندوز ۱۰ زندگی می‌کنیم و توجه به ویژگی‌های آن برای مایکروسافت، کاربران و حتی ما بسیار خوب است.

اما شرکت‌های بسیاری که تنها کار آن‌ها تولید لپ‌تاپ‌ است، به طور قطع پاسخی به خونسردی شرکت دل نخواهند داشت و شاید حتی حیات آن‌ها نیز به اتمام برسد. گاوندر می‌گوید:

ممکن است برخی سازندگان نتوانند در شرایط کنونی به حیات خود ادامه دهند. ما در عصر تغییرات بزرگ قرار داریم و مایکروسافت باید به کار خود که همان نوآوری و رقابت است، ادامه دهد.

استانداردی جدید در دنیای لپ‌تاپ‌ها



بهترین حالت ممکن برای سایر سازندگان این است که سعی در رقابت با سرفیس بوک داشته و از آن فرار نکنند. بالاخره شاهد معرفی لپ‌تاپی بودیم که شوق زیادی بین علاقمندان بوجود آورد و بسیاری در زمان معرفی به این نتیجه رسیدند که لپ‌تاپ مورد علاقشان سرفیس بوک است. شرکت‌های دیگر نیز باید تلاش کنند دفعه‌ی بعدی که این اتفاق رخ می‌دهد، لپ‌تاپ آن‌ها باشد که توجهات را به سمت خود جلب می‌کند.

گفتن این مطلب راحت‌تر از انجام آن است؛ اما بدون شک انجام این کار غیرممکن نخواهد بود. هر کسی حاضر به پرداخت ۱۵۰۰ دلار برای خرید یک لپ‌تاپ نیست؛ هر چند که این لپ‌تاپ بسیار زیبا و قدرتمند باشد. اما مایکروسافت موفق شده است که پس از سال‌ها توجهات را به سمت لپ‌تاپ‌های ویندوزی جلب کند که اولین تاثیر آن کنار زدن رقبا در میدان نبرد فروش لپ‌تاپ‌های ویندوزی خواهد بود. مورهد می‌گوید:

اگر محصولی در شرایط مساوی با سرفیس بوک وارد بازار شود شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.

در هر شرایطی مایکروسافت برنده‌ی این رقابت است و مهم نیست که کاربران چه لپ‌تاپ ویندوزی را خریداری کنند. از طرفی عرضه‌ی سرفیس بوک به معنای ایجاد رقابت و پیشرفت لپ‌تاپ‌های ویندوزی است که در نهایت به نفع خود مایکروسافت نیز خواهد بود.

سرفیس بوک باعث تغییر در رابطه‌ی بین مایکروسافت و همکاران سخت‌افزاریش خواهد شد و ممکن است برخی از آن‌ها را نیز از بازار لپ‌تاپ‌ها خارج کند؛ اما حالا این شرکت‌ها استاندارد جدیدی را پیش روی خود می‌بینند که اگر بتوانند به آن برسند موفق بوده و اگر نتوانند این استانداردها را تامین کنند شکست در انتظار آن‌ها خواهد بود.

منبع: زومیت