کد خبر 48405
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۵

روز سه شنبه جمع زيادي از بانوان محجبه باکو با حضور در پارک ساحلي اين شهر، ضمن اهداء شاخه گل و بروشورهايي در خصوص شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) ،سعي در بزرگداشت سالروز ميلاد دخت نبي مکرم اسلام را داشتند که با خشونت پليس مواجه شدند.

به گزارش مشرق به نقل از بولتن، دينداران جمهوري آذربايجان به ويژه زنان محجبه اين کشور که از چند ماه قبل تا کنون تلاشهاي گسترده اي براي لغو ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس متوسطه انجام داده اند، در سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، در يک اقدام نمادين بر پايبندي خود به حجاب اسلامي تاکيد کردند.

روز سه شنبه جمع زيادي از بانوان محجبه باکو با حضور در پارک ساحلي اين شهر، ضمن اهداء شاخه گل و بروشورهايي در خصوص شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) ،سعي در بزرگداشت سالروز ميلاد دخت نبي مکرم اسلام را داشتند که با خشونت پليس مواجه شدند.

پليس و نيروهاي امنيتي ضمن هجوم به سمت زنان محجبه اي که شاخه هاي گل در دست داشتند تلاش نمودند آنان را از پارک ساحلي دور نموده و مانع از اهداء گل توسط آنان گردند که در اين زمان همسران بانوان محجبه ونيز برخي رهگذران به اقدام غير اخلاقي پليس درحمله به زنان مسلمان اعتراض نمودند اما پليس با توسل به زور و بازداشت تعدادي از آنان فضاي عمومي پارک ساحلي را متشنج نمود.

به گفته شاهدان عيني ،تعداد کثيري از اتباع کشور هاي ديگراز جمله ايرانيان مقيم باکو که در پارک ساحلي حضور داشتند ضمن تعجب از اعمال خشونت توسط پليس و نيروهاي امنيتي باکو، به ادعاي دولتمردان آذري مبني بر معرفي جمهوري آذربايجان به عنوان کشوري دموکراتيک اشاره نموده و رفتار پليس و نيروهاي امنيتي را در مغايرت کامل با ادعاهاي فوق معرفي مي نمودند.

علاوه بر اين تعدادي از حاضرين، رفتارخشن نيروهاي دولتي با مردم مسلمان باکو ورفتارمنفعلانه نظاميان آذري با نيروهاي متجاوز ارمني را مقايسه کرده و اظهار مي داشتند اي کاش دولت باکو از خشونت و اقتدار خود در بازپس گيري قره باغ استفاده نمايد نه در سرکوب شهروندان آذري که هدفي جز تکريم شعائر اسلامي ندارند.

بر اساس اين گزارش امسال گرچه به حزب اسلامي جمهوري آذربايجان اجازه برگزاري مراسم ميلاد حضرت فاطمه زهرا داده نشد ليکن دهها مراسم بزرگداشت در باکو و شهرهايي مثل گنجه برگزار گرديد و مردم مسلمان جمهوري آذربايجان بار ديگر ارادت قلبي خود به ائمه اطهار را نشان دادند.

الچين مناف اف، رئيس موقت حزب اسلام نيز با اشاره به رفتار دولت باکو در تضييع حقوق دينداران از جمله ممانعت از اهداء گل توسط زنان محجبه اظهار نموده است: « در واقعه تلخ امروز نيروهاي خارجي نقش دارند ،حاکميت جمهوري آذربايجان با الهام از برخي کشورهاي خارجي در صدد مقابله با فرهنگ اسلامي و ترويج فحشاء و بي بند و باري است. دولت تلاش مي کند اسلام و مسلمانان را تحقير نمايد اما در نهايت نخواهند توانست اين اقدام را انجام دهند. »

بر اساس آخرين گزارش رسانه هاي آذري، تعدادي از بازداشت شدگان برنامه پارک ساحلي باکو به مکان نامعلومي منتقل شده و تلاش خانواده هاي آذري براي کسب اطلاع ازوضعيت آنان بي نتيجه مانده است.

گفتني است اقدام پليس باکو در سرکوب برنامه نمادين اهداء شاخه گل توسط بانوان محجبه در حالي است که چند روز پيش دولت باکو با صرف هزينه هاي گزاف نسبت به برگزاري جشن گل اقدام نموده بود.

الچين مناف اف؛رئيس حزب اسلام جمهوري آذربايجان در اين باره گفت: ما برنامه هايي را براي برگزاري اين مراسم تدارک ديده بوديم که يک روز مانده به اجراي مراسم حکومت تمامي برنامه هاي ما را بر هم زد.مقامات پليس باکو با هشدار به مديريت تالار ها و رستورانها آنها را تحت فشار قرار داده بودند تا با برگزاري چنين مراسم هايي مخالفت کنند

مناف اف گفت :حتي از مراسم مرکز دفاع از آزادي هاي ديني اعتقادي و وجدان نيز ممانعت شده است

رئيس حزب اسلام جمهوري آذربايجان با اشاره به ادامه فشار ها به دينداران افزود: نيروهاي خارجي در ممانعت از برگزاري مراسم امروز نقش بسزايي داشتند

الچين مناف اف خاطرنشان ساخت: آنها به مقابله با فرهنگ پرداخته اند.با فحشا و فساد مخالفت نمي کننددر صدد مقابله با اسلام هستند.به ما حتي اجازه دفاع از حق خود را نمي دهند،نمي دانيم دردمان را به جه کسي بگوييم

رئيس حزب اسلام جمهوري آذربايجان در ادامه افزود: حکومت در صدد تحقير دين و دينداران مي باشد که هرگز نخواهد توانست به هدفش برسد

حاج ايلقار ابراهيم اوغلو رهبر جمعيت ديني باکو هم طي مقاله اي با اظهار تاسف شديد از ممانعت دولت در برگزاري آيينهاي اسلامي و ايجاد فضاي خفقان بر مردم مسلمان اين کشور، اظهار کرد : دولت در سياستهاي ضد ديني خود موفق نخواهد شد چراکه " حتي نظام شوروي کمونيستي هم نتوانست با اين قبيل اقدامات موفقيتي کسب کند و مردم جمهوري آذربايجان همواره در سخت ترين شرايط هم دين و ارزشهاي اعتقادي خود را حفظ کرده اند.

ممانعت پليس باکو از برگزاري جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در حاليست که در روزهاي اخير درپي اعلام برنده شدن خوانندگان اعزامي دولت جمهوري آذربايجان در مسابقه يوروويژن 2011 ، استقبال کنندگان از اين رويداد به مدت چند شب تا نيمه هاي شب و با حالت مستي به تجمع و حرکتهاي ناهنجار در ميدان آزادي و پارک ساحلي باکو مي پرداختند و شبکه هاي تلويزيوني باکو نيز بطور دربست به تبليغ اين رويداد اختصاص يافته بود