کد خبر 486383
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن مثبت خواندن دیدار خود با وزیر ارتباطات و رسانه های روسیه، گفت: از این پس همکاری های نزدیک تری با روسیه در زمینه اینترنت و پرتاب ماهواره ملی خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، محمود واعظی در حاشیه دیدار با نیکلای نیکیفورف وزیر ارتباطات و رسانه های روسیه در محل وزارت ارتباطات در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی اینترنت که بزودی در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، افزود: در این جلسه ایران و روسیه توافق کردند نسبت به شکستن انحصار آمریکا در زمینه اینترنت مناسبات های خود را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه همکاری های دو جانبه ایران و روسیه بزودی افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: در اولین گام دو کشور رادارهای خود را به روی یکدیگر باز خواهند کرد.

واعظی گفت: در بحث ترانزیت دیتا از طریق کنسرسیوم آیپک، ایران و روسیه همکاری های دوجانبه خود را افزایش خواهند داد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر افزایش سطح همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور، تاکید کرد: در این روابط هر دو کشور محصولات تولیدی خود را در بازارهای سوم عرضه خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه افزایش سطح امنیت تبادل اطلاعات و شبکه برای هر ایران و روسیه بسیار مهم است، افزود: مقرر شد از تجربیات طرفین برای بالا بردن سطح امنیت شبکه و اطلاعات میان دو کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

واعظی با اشاره به فعالیت های خوب شرکت های روسی در زمینه شبکه های اجتماعی، گفت: مقرر شد از تجربیات این شرکت ها در ایران نهایت استفاده را ببریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه روسیه یک موتور جست و جوی قوی به نام یاندکس در اختیار دارد، گفت: توافق کردیم این موتور جست و جو در ایران دفتری داشته باشد تا بتواند خدمات خود را بهتر در اختیار ایرانیان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز آمادگی داریم در رابطه با خط و زبان فارسی از طریق موتور جستجوی یوز و پارسی جو همکاری های دو جانبه با روسیه، داشته باشیم.

واعظی تصریح کرد: از جمله موضوعات مهم مورد بحث دراین دیدار، اینترنت اشیاء، مدیریت داده های عظیم، نسل پنجم موبایل و شهر هوشمند است که در زمینه همکاری های دو جانبه فعالیت خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در بخش سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ICT در حال گسترش است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبادل نظر در همه بخشها را با روسیه دارد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بریکس در مسکو، اظهار داشت: در رابطه با کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان رایزنی های خود را با روسیه و کشورهای موافق شکست انحصار، ادامه خواهیم داد و در قالب ITU و جلسات WSIS با هم تعامل و مذاکرات خوبی خواهیم داشت.

واعظی با بیان اینکه اجلاس بریکس در مسکو باب جدیدی را پیش روی کشورها قرار می دهد، افزود: اواسط ماه دسامبر در نیویورک در سازمان ملل برای سرنوشت انحصار اینترنت تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر ارتباطات بر همکاری در زمینه تحقیقات و توسعه(R&D) تاکید کرد و ادامه داد: در ایران سالی 200هزار نفر در حوزه ICT فارغ التحصیل می شوند و در بسیاری از کشورهای مطرح در حوزه ICT مدیران برجسته بخش IT ایرانی هستند که دراین میان، می توانیم با همکاری یکدیگر از محصول فکر و اندیشه آنها، برای تولید محصول استفاده کنیم.

وی گفت: در رابطه با همکاریهای پستی، دو کشور ایران و روسیه مراودات زیادی با یکدیگر دارند و قصد داریم در زمینه تجارت الکترونیک، همکاریهای بیشتری داشته باشیم.

واعظی درباره استفاده از ماهواره و همکاری با روسیه در این خصوص، تصریح کرد: با شرکت های روسی مذاکره خواهیم کرد تا اگر ماهواره ای که با مشخصات ایران هماهنگ باشد، داشته باشند آن را خریداری کرده و به فضا بفرستیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ساخت ماهواره نزدیک به دوسال زمان خواهد برد، تاکید کرد: اگر ماهواره ای مطابق با مشخصات ایرانی یافتیم برنامه زمانی پرتاب آن را متعاقبا اطلاع رسانی خواهیم کرد.


منبع: ایرنا