کد خبر 486601
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

گزارش هاي اوليه از تلفات زمين لرزه در پاکستان، حاکي از جان باختن دست کم 35 نفر تا اين لحظه و مجروح شدن صدها نفر ديگر است.

به گزارش مشرق، يک ساعت پس از وقوع زمين لرزه اي بزرگي هشت و يک دهم درجه در مقياس امواج دروني زمين، دو پس لرزه به ترتيب به بزرگي 5.3 و 4.4 درجه در مقياس امواج دروني زمين، مناطقي از اين کشور را لرزاند.

گزارش هاي اوليه از تلفات زمين لرزه در پاکستان، حاکي از جان باختن دست کم 35 نفر تا اين لحظه و مجروح شدن صدها نفر ديگر است.

مرکز اين زمين لرزه منطقه 'بدخشان' در افغانستان اعلام شده است.

براثر شدت زمين لرزه، شبکه هاي تلفن همراه در مناطق وسيعي از پاکستان مختل شده است.
ژنرال راحيل شريف فرمانده ارتش پاکستان نيز به تمام واحدها در ايالات مختلف پاکستان دستور داد هرگونه اقدام لازم را براي امداد رساني به زلزله زدگان احتمالي انجام دهند و منتظر صدور فرمان از مرکز نباشند.

دهلي نو و دوشنبه (پايتخت تاجيکستان) نيز حاکي است که اين زمين لرزه شديد، علاوه بر پاکستان، پايتخت و مناطق وسيعي از اين افغانستان، تاجيکستان و هند را نيز لرزانده است.

رييس سازمان لرزه نگاري پاکستان به مردم اين کشور توصيه کرد تا حداقل 24 ساعت آينده احتياط کنند و مراقب پس لرزه هاي احتمالي باشند.

مرگبار ترين زمين لرزه پاکستان در دهه اخير، در مهر سال 84 رخ داد. اين زمين لرزه اي به بزرگي هشت و شش دهم ريشتر در منطقه کشمير تحت کنترل پاکستان، 74 هزار کشته و بيش از سه و نيم ميليون نفر آواره بر جاي گذاشت.

در شهريور 1392 (سپتامبر 2013) نيز وقوع زمين لرزه در مناطق مختلف ايالت بلوچستان در جنوب غربي پاکستان به بزرگي 7.7 مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) بيش از 852 نفر کشته و هزاران نفر را مصدوم و تحت تاثير قرار داد.
منبع: ایرنا