اعلام افزایش وام خودرو کسادی این بازار را تشدید کرد و بهتر بود ابتدا بانک مرکزی، وزارت صنعت، خودروسازان و بانک‌های عامل سازوکار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیون تومان را نهایی کرده و سپس این موضوع رسانه‌ای می‌شد تا در کمترین فاصله مردم شاهد اجرای آن می‌شدند.

گروه اقتصادی مشرق- 10 روز پس از اعلام بسته اقتصادی دولت برای ایجاد رونق اقتصادی، بازار خودرو که رونق‌بخشی به آن یکی از اهداف سیاست‌های جدید دولت محسوب می‌شود، در رکود بیشتری فرو رفته است.

هفته گذشته سه تن از مقامات اقتصادی دولت با برگزاری نشست تبیین تسریع سیاست های رونق اقتصادی، از برنامه‌های فوری دولت برای ایجاد رونق در اقتصاد کشور خبر دادند.

در حالی که خودروسازان کشور به علت کاهش شدید تقاضا، با مشکل بی‌سابقه فروش مواجه شده‌اند، انتظار می‌رفت دولت برای ایجاد تحرک در بازار خودرو، راهکارهای هوشمندانه‌ای ارائه دهد.

به همین منظور در بسته اقتصادی جدید دولت، افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان گنجانده شد.

در همین زمینه، رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن سیاست‌های اعتباری این بانک در رابطه با فروش اقساطی کالاهای داخلی از جمله وام 25 میلیونی خودرو از نیمه دوم آبان خبر داده است.

با این حال به نظر می‌رسد عدم تدبیر در نحوه اطلاع‌رسانی درباره افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان، فعلا به تشدید رکود در بازار خودرو انجامیده است.

طبیعی است آن دسته از افرادی که در بازار راکد فعلی قصد خرید خودرو داشتند، پس از شنیدن برنامه دولت برای افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان، فعلا تا مشخص شدن سازوکار و جزئیات پرداخت این وام، دست نگه داشته‌اند. اما همانطور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده تا نیمه آبان‌ماه خبری از اجرایی شدن افزایش وام خودرو نخواهد بود.

ضمن آن که به نظر نمی‌رسد بلافاصله پس از نیمه آبان‌ماه شرایط خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی فراهم شود.

بنابراین تا زمان روشن شدن سازوکار پرداخت وام جدید، رکود بازار خودرو شدیدتر هم خواهد شد.

از اظهارات مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت هم مشخص است که هنوز سازوکار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیون تومانی نهایی نشده و اعلام افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان کمی عجولانه بوده که تاثیر منفی بر بازار راکد خودرو گذاشته است.

بهتر بود ابتدا بانک مرکزی، وزارت صنعت، خودروسازان و بانک‌های عامل سازوکار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیون تومان را نهایی کرده و سپس این موضوع رسانه‌ای می‌شد تا در کمترین فاصله مردم شاهد اجرای آن می‌شدند.

نکته دیگری که احتمالا مانع موفقیت طرح افزایش وام خودرو خواهد شد، اطلاع مردم از انباشت انبوه خودرو در انبار شرکت‌های تولیدکننده است.

مردم از این نگرانند که هدف از افزایش وام، فروش خودروهایی است که چند ماه است در انبار خودروسازان باقی مانده‌‌اند که طبیعتا بدون عارضه نبوده است.


 بر اساس گزارش‌های رسمی دو خودروساز بزرگ کشور، در نیمه اول امسال 75 هزار محصول این دو روی دستشان باقی مانده است.

مطابق گزارش اطلاعات و صورتهای مالی میاندوره ای 6 ماهه اول 1394 شرکت ایران خودرو، این شرکت در این مدت 260 هزار خودرو تولید کرد که حدود 17 درصد آن به فروش نرفته است.

بدین ترتیب 216 هزار محصول ایران خودرو در نیمه اول امسال به فروش رفت اما 44 هزار خودروی روی دست این شرکت باقی مانده است.

شرکت سایپا نیز در گزارش اطلاعات و صورتهای مالی میاندوره ای 6 ماهه اول امسال خود از فروش نرفتن نزدیک به 20 درصد محصولاتش خبر داده است.

طبق این گزارش، سایپا در نیمه اول امسال 157 هزار خودرو تولید کرد که 126 هزار تای آن به فروش رفت و نزدیک به 31 هزار خودرو روی دست آن باقی ماند.

در مجموع دو خودروساز اصلی کشور در نیمه اول امسال با 75 هزار خودروی فروش‌نرفته مواجه شده‌اند.



این در حالی است که مدیران صنعت خودروسازی تاکنون اخبار مربوط به مشکل فروش را تکذیب می‌کردند.

حتی یکشنبه شب محمدرضا نجفی منش نماینده صنعت خودرو در گفتگوی تلویزیونی شبکه دوی سیما با رد برخی خبرها مبنی بر انباشت خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی در انبارها گفت: ایران خودرو 32 هزار خودرو در سیکل تامین دارد و تنها 6 هزار خودرو اضافه وجود دارد و سایپا هم هیچ گونه خودرو اضافه ای ندارد و حتی از تحویل سفارش ها عقب هستند.

لازم به یادآوری است وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع در نامه اخیر خود به حسن روحانی تعداد خودروی انباشته‌شده در انبار خودروسازان را حدود 100 هزار خودرو عنوان کرده بودند.