به گزارش مشرق، مدیران فرهنگی دولت، از جمله وزیر ارشاد و معاون سینمایی او همواره بر تأثیرگذاری تحریمها بر سینمای کشور تأکید داشتهاند و حتی برای اینکه نشان دهند تصویب برجام بر وضع سینما تغییراتی را به وجود میآورد، با مسئولان سینمای ورشکسته ایتالیا مذاکره کردند!
اما محمدمهدی عسگرپور رئیس سابق خانه سینما تأثیر تحریم یا لغو تحریمها بر سینما را رد کرد. وی در گفت وگویی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و بطور مشخص سینما به نظر میآید تحریم هــا تأثیری نداشــت، گفت: در زمینه امکانات تجهیزات و مواد خام نیز تحریمها تأثیر اندکی داشت و آن قدر مؤثر نبود که معادلات سینمایی را به هم بزند. نشانه آن هم اینکه تولیدات ســینمای ایران به لحاظ تعداد و تناسب آن با اکران آمار بدی نداشت و این طور نبود که برای مثال تولیدات سینمای ایران ۱۰۰ عدد در یک سال بود و به واسطه تحریمها به ۲۰ تا برسد.
این کارگردان حامی دولت یازدهم به روزنامه سینما گفت: در حــوزه محتوایی فکــر میکنم نبایــد منتظر اتفاق ویژهای باشــیم. ســاختاری غلط در حوزه مدیریت فرهنگی وجــود دارد که نوعی تمرکزگرایی در آن شــکل گرفتــه (از حوزه تولید و انتشــار تا سیاســت گذاری)، اجازه به وجــود آمدن بخش خصوصی واقعی را در طول چند دهه گذشته نداده است مگر اینکه آن ساختار مدیریتی تغییر کند. به نظر من اینها خیلی ربطی به برداشتن تحریمها ندارد. من حتی فکر میکنم در دوره جدید سینما به نوعی نقش پیشــروی خود را از دست میدهد و مسائل سیاسی و اقتصادی را تعقیب میکند و منتظر میماند تا تأثیرات آن به حوزه فرهنــگ برگردد نه اینکه ســینما خودش پیشــرو باشــد و بخواهد در حوزه هــای مختلف رهنمودهایی داشته باشد.
اما محمدمهدی عسگرپور رئیس سابق خانه سینما تأثیر تحریم یا لغو تحریمها بر سینما را رد کرد. وی در گفت وگویی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و بطور مشخص سینما به نظر میآید تحریم هــا تأثیری نداشــت، گفت: در زمینه امکانات تجهیزات و مواد خام نیز تحریمها تأثیر اندکی داشت و آن قدر مؤثر نبود که معادلات سینمایی را به هم بزند. نشانه آن هم اینکه تولیدات ســینمای ایران به لحاظ تعداد و تناسب آن با اکران آمار بدی نداشت و این طور نبود که برای مثال تولیدات سینمای ایران ۱۰۰ عدد در یک سال بود و به واسطه تحریمها به ۲۰ تا برسد.
این کارگردان حامی دولت یازدهم به روزنامه سینما گفت: در حــوزه محتوایی فکــر میکنم نبایــد منتظر اتفاق ویژهای باشــیم. ســاختاری غلط در حوزه مدیریت فرهنگی وجــود دارد که نوعی تمرکزگرایی در آن شــکل گرفتــه (از حوزه تولید و انتشــار تا سیاســت گذاری)، اجازه به وجــود آمدن بخش خصوصی واقعی را در طول چند دهه گذشته نداده است مگر اینکه آن ساختار مدیریتی تغییر کند. به نظر من اینها خیلی ربطی به برداشتن تحریمها ندارد. من حتی فکر میکنم در دوره جدید سینما به نوعی نقش پیشــروی خود را از دست میدهد و مسائل سیاسی و اقتصادی را تعقیب میکند و منتظر میماند تا تأثیرات آن به حوزه فرهنــگ برگردد نه اینکه ســینما خودش پیشــرو باشــد و بخواهد در حوزه هــای مختلف رهنمودهایی داشته باشد.