کد خبر 488805
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

بيش از 50 سازمان رسانه‌اي بين‌المللي در نامه‌اي به رجب طيب اردوغان نگراني جدي خود را از وخيم شدن شرايط براي روزنامه نگاران در آستانه انتخابات پارلماني فردا (يکشنبه) ابراز کردند.

به گزارش مشرق، بيش از 50 سازمان رسانه‌اي بين‌المللي در نامه‌اي به رجب طيب اردوغان نگراني جدي خود را از وخيم شدن شرايط براي روزنامه نگاران در آستانه انتخابات پارلماني فردا (يکشنبه) ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه در کنار نيويورک تايمز، واشنگتن پست، زوددويچه سايتونگ، شبکه تلويزيوني اي.آر.د، لااستمپاي ايتاليا، روزنامه داون پاکستان، ايج در استراليا و پايگاه خبري بازفيد جزو امضاکنندگان اين درخواست هستند.

سردبيران اين سازمان‌هاي خبري ليستي از حوادث دو ماه گذشته از جمله حملات به دفاتر روزنامه حريت و حمله به احمد هاکان، از روزنامه نگاران برجسته ترکيه و نيز بازداشت و حبس روزنامه نگاران وايس نيوز را ذکر کردند. در اين نامه خطاب به رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه آمده است: ما تاکيد مي‌کنيم تا شما از نفوذ خود استفاده کرده و اطمينان حاصل کنيد که روزنامه‌نگاران چه از شهروندان ترکيه و چه از اعضاي رسانه‌هاي بين‌المللي حفاظت مي‌شوند و بدون هيچگونه مانعي کارشان را انجام مي‌دهند.

به گفته آنها، ناکامي دولت ترکيه براي حمايت و حفاظت از روزنامه‌نگاران در دوران انتخابات به وجهه بين‌المللي اين کشور لطمه مي‌زند و ضربه‌اي به دموکراسي وارد مي‌کند.

اين سازمان‌ها در ادامه اعلام کردند: شديدا نگران هستيم که اين حوادث بخشي از کمپين سازمان‌يافته براي سرکوب هرگونه مخالفت و يا انتقاد از دولت در آستانه انتخابات پارلماني زودهنگام باشد.

نتايج نظرسنجي‌ها حاکي از آن است حزب عدالت و توسعه اردوغان بار ديگر اکثر آراء را از آن خود مي‌کند اما باز هم از بدست آوردن اکثريت مطلق باز مي‌ماند و راه براي تشکيل ائتلافي ضعيف و يا حتي برگزاري انتخابات پارلماني مجدد باز مي‌شود.
منبع: ایسنا