کارکنان معترض سازمان محیط زیست پس از عدم رسیدگی رئیس این سازمان به انتقادات و درخواست‌های آنان، نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس ارسال کردند که در بخشی از آن درخواست شده است، علت انتخاب همسر ابتکار به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت بررسی نمایندگان ملت قرار گیرد.

 به گزارش مشرق، هفته گذشته کارکنان سازمان محیط زیست در اعتراض به وضعیت معیشتی و تبعیض بین کارکنان و مدیران سازمان و همچنین اقدامات غیرقانونی مانند دادن مجوزهای غیرقانونی و سوء مدیریت معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل در سازمان حفاظت محیط زیست تجمعی را برگزار کردند.

این تجمع در حالی برگزار شد که هیچکدام از مسئولان سازمان برای پاسخگویی به این افراد در جمع آنها حاضر نشد و این اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد تا جائیکه کارکنان در نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

متن نامه کارکنان سازمان خطاب به پور مختار رئیس کمیسیون اصل 90 به شرح زیر است:

جناب آقای پور مختار

رییس محترم کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی

موضوع: سوءمدیریت در سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام و احترام

​ همانگونه که مستحضرید اعتراضات کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست از بدو شروع دولت جدید به صورتی شده است که صدای همه دوستداران محیط زیست را درآورده است و در بندهای ذیل، برخی از تخلفات آشکار قابل استناد ایفاد می‌گردد:

1. علت شرکت آقای هاشمی همسر خانم دکتر ابتکار به عنوان رابط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت چه می‌باشد و مورد بررسی قرار گیرد. همچنین حضور ایشان در پروژه گرد و غبار.

2. واگذاری منابع سازمانی به سایر دستگاه‌ها و شرکت‌ها و دریافت وجه و تسهیلات، آن هم نه برای رفاه پرسنل، مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال اجاره سالن‌های همایش سازمان، دکل‌های موجود در پارک به تعداد 7 عدد، بیلبوردهای موجود در پارک ( بر اساس قانون اجاره املاک و اموال دولتی به هر شکل ممنوع می باشد.)

3. کلیه قرارداد پروژه‌ها و طرح‌های سازمان با آموزشکده کرج (آقای دکتر فاضل) مورد بررسی قرار گیرد. قراردادهایی که بسته می‌شود و طرح‌هایی که یا اجرا نمی شود و یا در سطح بسیار پایین و غیر قابل استفاده می‌باشد.

4. هزینه کرد طرح مدیریت پسماند سواحل شمال و جنوب کشور (طرح مسیر سبز) در سال 1393 با بودجه چند صد میلیاردی مورد بررسی قرار گیرد که در نهایت فقط با برگزاری یکی یا دو همایش طرح به پایان رسید.

5. در اساسنامه صندوق ملی محیط زیست وجود بازرس به عنوان ناظر بر صندوق دیده نشده است و این در حالی است که اعضاء آن به صورت فرمایشی انتخاب شده‌اند و بعضا از مدیرانی بوده‌اند که به دلیل فساد مالی از پست مدیریتی خود برکنار شده اند.

6. طرح واگذاری آشوراده با توجه به مخالفت کارشناسان سازمان و متخصصان امر و تشکل‌های مردم نهاد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر قضاوت مردم بر عملکرد محیط زیست.

7. با توجه به مخالفت کارشناسان و و متخصصین امر و تشکل‌های مردم نهاد مجوز اکتشاف معدن در منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس (در طی هشت سال اخیر با همه تلاش‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت مجوز اکتشاف صادر نگردید اما سرکار خانم دکتر ابتکار بعد از هشت سال تلاش، منطقه را واگذار نمودند.) و مجوز بهره برداری معدن در منطقه بحر آسمان واقع در استان کرمان مورد بررسی قرار گیرد.

8. در اختیار قرار دادن اموال سازمان جهت استفاده سیاسی و انتخاباتی و شخصی ( ساختمان سعادت آباد سازمان در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است).

9. بکارگیری افرادی در پست‌های مشاور جهت استفاده های سیاسی و انتخاباتی

10. استفاده از منابع مالی سازمان ملل متحد به منظور جهت گیری‌های سیاسی

11. با توجه به بحران دریاچه ارومیه مجوز برداشت نمک از دریاچه ارومیه مورد بررسی قرار گیرد.

12. استخدام غیر قانونی نیروهای جدید در سازمان بدون سیر مراحل قانونی( برگزاری آزمون، تخصص و مدرک مرتبط و بعضا این افراد از اقوام مسئولین سازمان می‌باشند که تعداد آنها حدود 80 نفر می‌باشد که با 41 نفر از آنها قرارداد بسته شده و مابقی در سازمان مشغول می‌باشند تا مجوزهای آنها نیز صادر گردد).

13. بکارگیری نیروهای بازنشسته در پست‌های مدیریتی و مشاوری حساس در سازمان که این امر خلاف قانون می‌باشد.

14. عدم شفاف سازی در اجرای قانون در خصوص بازنشسته کردن پرسنل راس موعد مقرر

15. هزینه کرد بودجه و حق و حقوق سازمان در مسایل تبلیغاتی و جلب نظر و همسو کردن افراد با خط و مشی های سیاسی خود

16. سیاسی کردن فضای سازمان حفاظت محیط زیست و ایجاد ترس بین پرسنل سازمان به منظور جلوگیری از درخواست رسیدگی به مشکلات کارکنان

17. نحوه هزینه کرد و اجرای نمایشگاه محیط زیست و جشنواره ها (به عنوان مثال تنوع زیستی) در سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

18. استفاده ابزاری از عملکرد دولت قبل به منظور سرپوش گذاشتن عملکرد ضعیف 2 ساله خود

19. با توجه به اداره کل بودن امور مالی ارتقاء سطح معاون اداری مالی سازمان به مدیرکل امور مالی به منظور جداسازی مدیرکل امور مالی از ذیحساب جهت احقاق حق کارکنان مجموعه

20. بررسی هزینه سفر و ماموریت‌های داخلی و خارجی سرکار خانم دکتر ابتکار و مدیران حوزه ریاست به ویژه آقایان مهندس مجابی (معاون توسعه سازمان) و آقای شفیع پور (مدیر کل روابط امور بین الملل)، بدون داشتن ارزش ریالی برای سازمان و مسئولین سازمان

21. با توجه به عدم نظارت مستقیم مجلس بر سازمان یکی از مشکلات بزرگ سازمان ورود مدیران خارج از مجموعه سازمان به صورت مامور در سازمان می‌باشد که بدلیل موقت بودن زمان مدیریت خود در سازمان انگیزه لازم برای مدیریت را نداشته و بعضا در اکثر مواقع عملکرد نامناسبی دارند. لازم است یکی از شروط مدیریت در سازمان انتقال مدیر به سازمان باشد.

22. عدم کارایی پروژه های بین المللی با توجه به هزینه کرد بالا و ظهور چالش‌های زیست محیطی از جمله خشک شدن کلیه تالاب‌ها و از بین رفتن جنگل‌های زاگرس و وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه

23. بررسی هزینه کرد و نحوه اجرای پروژه ملی ظرفیت سازی و آگاهی رسانی به زنان روستایی در زمینه توسعه کشاورزی پایدار و احیاء دریاچه ارومیه (در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کل ایران) لازم به ذکر است که بودجه این طرح با همکاری UNDP، جایگاه و طرح‌های صیانت از تالاب‌ها تامین می‌شود. در این پروژه برای آموزش هر روستا 180/000/000 میلیون ریال هزینه می شود که در مجموع این پروژه 2000 روستا را در فازهای آتی در برخواهد گرفت. نکته مهم اینکه از بودجه این طرح ملی و سازمانی در راستای اهداف و تبلیغات سیاسی در روستاهها و استان‌ها استفاده می‌شود.

24. برنامه ریزی جهت استفاده از بودجه صندوق ملی محیط زیست و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده جهت اجرای طرح پروژه آموزش زیست محیطی برای تشکل‌های زنان در سطح ملی و تاکید بر ظرفیت سازی و یاددهی با مسئولیت مشاور استانداران در امور زنان (در دست برنامه ریزی و اقدام می باشد)

25. بحرانی شدن وضعیت گونه‌های در معرض خطر از جمله تلف شدن 12 قلاده پلنگ که در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است.

26. حقوق و مزایا: در این خصوص لازم به ذکر است که کلیه خواسته‌های کارکنان از سوی ایشان طی دو بیانیه شماره 1 و 2 به ریاست سازمان ارسال گردید (بیانیه ها به پیوست)، متاسفانه با تمام تلاش و پیگیری‌های انجام شده توسط کارکنان سازمان و تشکیل سه گردهمایی در جلوی درب سازمان مسئولین هیچگونه اقدامی در خصوص اجرای بندهای این دو بیانیه انجام نداده اند و فضای سازمان را به رعب و وحشت کشانده اند که همکاران به سختی می توانند خواسته های خود را اعلام نمایند. خواهشمند است رسیدگی به خواسته های معیشتی و حقوقی پرسنل در اولویت رسیدگی مسئولین محترم به بند های این نامه قرار گیرد.

الف) عدم اجرای قانون در خصوص وضعیت پرداختی پرسنل مربوط به سند فرابخشی محیط زیست در برنامه چهارم

ب) تبعیض در اجرای بند 10 ماده 68 مابین پرسنل سازمان (لازم به ذکر است که احکام کارگزینی در سال 1391 صادر شده است اما به مرحله پرداخت نرسیده است.

پ) عدم پرداخت رفاهی به پرسنل سازمان. (در صورتیکه پرداخت رفاهی برابر مصوبات جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان به آنان تعلق می گیرد.)

بلاتکلیف ماندن موضوع عودت مالیات اخذ شده از رفاهیات کارکنان در سنوات قبل

ت) عدم پرداخت وجه مسکن به پرسنل

ث) عدم اجرای ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری

ض)عدم عدم اعمال ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری و و تسری ابطال بخشنامه شماره 33533 مورخ 12/04/1387 سازمان امور مالیاتی کشور به زمان صدور بخشنامه

ص) عدم برقراری فوق‌العاده بهره وری، پرداخت 25% حاصل از صرفه جویی در سازمان (ماده 69)

24. تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی: با توجه به برگزاری آزمون استخدامی و ایجاد حق برای پرسنل قراردادی که در آزمون نمره قبولی را اخذ کرده اند هیچگونه اقدامی در خصوص تبدیل وضعیت آنها صورت نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از این پرسنل به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند و در شش شعبه دیوان رای مثبت آورده اند اقدامی در خصوص وحدت رویه و تبدیل وضعیت این پرسنل صورت نمی گیرد که سالهای زیادی است در سازمان مشغول بکار می باشند.

25. جذب حدود 60 نفر نیروی قراردادی طی ماه‌های اخیر در حوزه مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت موازین قانونی که به پیوست دلایل و اسامی افراد موجود می باشد.

24-1) به استناد تبصره ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی 10% از پست‌های سازمانی خود را از افرادی که به صورت انجام کار معین مشغول می‌باشند جذب نمایند در حالی که با توجه به تعداد قراردادی حوزه مرکزی حتی قبل از این استخدام ظریفیت 10% تکمیل بود و در یک اقدام غیر قانونی بالاتر از ضوابط ماده 32 نیرو جذب شده است. لازم به ذکر است که پرسنلی در سازمان وجود دارد با مدرک لیسانس و فوق لیسانس که سالهاست در سازمان به صورت شرکتی مشغول بکارند و اگر قرار بر جذب نیرو به این شیوه بود اولویت با آن عزیزان می بوده است.

24-2) اگر از سهمیه استانها استفاده کرده باشند و اینگونه توجیه نمایند که خود عذری بدتر از گناه است در حالیکه استانها از کمبود نیرو رنج می برند. بر خلاف سیاستهای دولت سازمان در ستاد افزایش نیرو داشته است.

24-3) معمولا در سیاستهای نظام جمهوری، عدالت استخدامی و جذب نیرو همواره سرلوحه امور بوده است. جذب ایت تعداد افراد بدون هرگونه رعایت عدالت استخدامی نظیر برگزاری آزمون داخلی و رعایت شرایط احراز انجام شده است که این امر بدین معنا می باشد که هر کس حتی اگر در رشته محیط زیست فارغ التحصیل شده باشدو مدارک علمی بالا داشته باشد نیز امکان ورود به دستگاهی مانند سازمان حفاظت محیط زیست را پیدا نخواهد کرد

24-4) این در حالی است که اعتبارات سازمان هیچگونه رشدی نداشته و با کمبود بودجه مواجه است و بار مالی این پرداختها از محل اعتبارات غیر مستمر سایر کارکنان کسر گردیده و باعث نارضایتی پرسنل گردیده است.

24-5) چنانچه به ترکیب نیروهای جذب شده دقت فرمایید اکثر این افراد وابسته به یکی از افراد درون سازمان یا برون سازمان بوده و بعضا فرزندان افرادی هستند در دستگاهی دولتی که سالهاست با خانم دکتر ابتکار در محافل سیاسی فعالیت دارند. لازم به ذکر است که این افراد نه تنها کارایی نداشته بلکه با غرور کاذب و تبعیضی که مسئولین سازمان با این پرسنل دارند باعث نارضایتی پرسنل شریف، با سابقه و خدوم سازمان گردیده است. این عمل مسئولین کنونی مسئولین سازمان سبب گردیده است که حق فرزندان تحصیل کرده مرتبط با محیط زیست از اقشار محوم جامعه گرفته شده و دیگر جایی برای اثر گذاری آنان در عرصه محیط زیست و در سازمان وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است علاوه بر موارد فوق الذکر تعدادی از نیروی های تازه وارد در پروژه ها مشغول به کار می باشند و مقرر است در آینده ای نزدیک نیز مجوز قرارداد انجام کار معین برای آنها گرفته شود.
منبع: فارس