کد خبر 48964
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۶

با گذشت 162 روز از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و اصلاح نرخ بنزين، فروش اين فرآورده پرطرفدار نفتي هم در سطح جايگاه‌هاي کشور به ميزان قابل توجه‌اي کاهش يافته است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، بر اساس آمارهاي رسمي از ابتداي سالجاري تاکنون و همزمان با کاهش ذخيره بنزين يارانه اي (100 توماني) کارتهاي هوشمند سوخت، مصرف اين حامل انرژي هم در سطح کشور به مرز 55 ميليون ليتر در روز کاهش يافته است.

از سوي ديگر با وجود کاهش 30 درصدي فروش بنزين در جايگاه‌هاي کشور، عرضه برخي از مواد افزودني همچون مکمل‌هاي افزاينده عدد اکتان و يا قرص‌هاي بنزيني در مجاري‌هاي عرضه افزايش قابل توجه‌اي پيدا کرده است.

برخي از شرکت‌هاي سازنده با استفاده از تبليغات در شبکه‌هاي ماهواره‌اي با معرفي قرص‌هاي بنزين مدعي هستند: استفاده از اين مواد منجر به بهبود احتراق، کاهش آلايندگي، رسوبات محفظه احتراق و در نهايت کاهش 25 درصد مصرف بنزين خودروها خواهد شد.

در اين تبليغات با اعلام اينکه استفاده از قرص‌هاي بنزين منجر به افزايش عدد اکتان (درجه آرام‌سوزي) بنزين مي‌شود، اعلام شده است: پاکسازي سامانه انژکتور موتور خودروها، افزايش 15 درصدي توان موتور و کاهش اصطحلاک از ديگر دستاوردهاي استفاده از اين مواد افزودني است.

توليد قرص بنزين مجوز قانوني ندارد

عباس کاظمي مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اينکه تاکنون حتي يک مجوز براي توليد قرص و مواد افزودني کاهنده مصرف بنزين خودروها توسط شرکت ملي نفت ايران صادر نشده است به مهر گفت: اگر اين قرص‌ها کارآيي داشت از آنها در پالايشگاه‌هاي نفت براي افزايش عدد اکتان بنزين استفاده مي‌شد.

وي با اعلام اينکه امکان افزايش عدد اکتان بنزين توسط اين قرص‌ها را نمي‌توان رد کرد، افزود: اما در کنار ارتقاي درجه آرام‌سوزي، استفاده از اين قرص‌ها منجر به افزايش ميزان فلزات آلاينده همچون سرب در بنزين مي‌شود.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه افزايش فلزات بنزين با استفاده از اين مواد افزودني مشکلاتي در احتراق موتور خودروها ايجاد مي‌کند، تصريح کرد: از سوي ديگر افزايش آلايندگي‌هاي زيست محيطي هم يکي ديگر از مشکلات استفاده از اين مواد است.

کاظمي با يادآوري اينکه شهرداري و موسسه استاندارد بايد مانع تبليغات اين مواد غير مجاز افزودني در سطح جايگاه‌هاي سوخت شوند، بيان کرد: قطعا استفاده از اين قرصها به جز آسيب موتور خودرو منجر به کاهش مصرف سوخت نخواهد شد.

بنزين پالايشگاه‌ها نيازي به قرص ندارند

مجيد شهيدي سخنگوي شرکت ملي پخش فرآورده‌‌هاي نفتي با اعلام اينکه بنزين توليدي در پالايشگاه‌هاي داخلي نيازي به هيچ‌ونه افزودني ندارد،گفت: درباره آثار فني استفاده از قرص و يا ساير مواد افزودني در موتور خودروها بايد موسسه استاندارد اظهار نظر کارشناسي کند.

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر مسئوليت اصلي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي کنترل کيفيت فرآورده‌هاي عرضه شده در جايگاه‌‌هاي سوخت است، اظهار داشت: درشرايط فعلي مشکلي در کيفيت بنزين عرضه شده در جايگاه‌هاي سوخت وجود ندارد زيرا استاندارد بنزين ايران در حد بين المللي است.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين سئوال  که آيا شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي مسئوليتي براي جمع آوري مواد افزودني غير مجاز در سطح جايگاه‌هاي سوخت ندارد؟ بيان کرد: در شرايط فعلي 10 تا 20 درصد فضاي جايگاهها به فعاليتهاي تجاري اختصاص يافته است و بر اين اساس در اين بنگاههاي اقتصادي انواع کالاها عرضه مي شود.

به گفته شهيدي، شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي فقط در مورد کيفيت بنزين مي تواند اظهار نظر مي کند و مسئوليتي براي نظارت بر ساير کالاهاي عرضه شده در مجاري هاي عرضه را ندارد.

ناصر رئيسي فر رئيس انجمن جايگاهداران سوخت کشور هم  با تاکيد بر اينکه استفاده از قرصهاي کاهنده مصرف و افزاينده عدداکتان بنزين در تمامي کشورهاي جهان مرسوم است، گفت: با توجه به فروش بنزين پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، اقتصاد جايگاههاي سوخت به شدت متزلزل شده است.

وي با اعلام اينکه بر اين اساس جايگاهها براي جبران کاهش حاشيه سود فروش قطعات يدکي و برخي از مواد افزودني بنزين را در دستور کار خود قرار داده اند، تاکيد کرد: تمامي محصولات افزودني عرضه شده در جايگاهها داراي پروانه ساخت و نشاني توليدکننده هستند.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه مکمل بنزين در هيچ کجاي دنيا داراي استاندارد نبوده است، تصريح کرد: اما تمامي محصولات جانبي که به عنوان مکمل و افزودني در جايگاه‌ها عرضه مي‌شود داراي يک بند معتبر است.