کد خبر 495190
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

تصرف شهرک استراتژیک «الهول» توسط تشکل سوری تحت حمایت آمریکا که گذرگاه داعش از سوریه به عراق محسوب‌ می‌شد، خشم و سردرگمی بیش از پیش داعش را به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، نیروهای دموکراتیک سوریه پنجشنبه گذشته شهرک استراتژیک «الهول» در 45 کیلومتری شرق شهر حسکه را پس از درگیری‌های شدید با داعش از این گروهک تروریستی پس گرفتند.

شهرک الهول، از مسیرهای مهم عبور تکفیری‌های داعش از سوریه به سمت عراق بود.

تروریست‌های داعش پس از شکست در این شهرک به سوی شهرک «الشدادی» فرار کردند.

منابع میدانی به خبرنگار فارس تاکید کردند: یورش نیروهای سوریه دموکراتیک به الهول از شرق این شهرک صورت گرفت و پس از اینکه شهر از سه طرف در محاصره بود، به تصرف کامل درآمد.

ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه، جدیدترین تشکل نظامی ایجاد شده در سوریه است که از شبه نظامیان عرب، کردها، آشوری‌ها و دیگر طوائف شمالی سوریه تشکیل شده و از سوی دولت آمریکا تجهیز می‌شود و عملیات خود را از اطراف حسکه آغاز کرده‌اند.

یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه و گروهی از شورشیان مسلح وابسته به ارتش آزاد سوریه از جمله «گردان انقلابیون الرقه»، «ارتش انقلابیون» و «جمعیت گردان‌های الجزیره» در 12 اکتبر اعلام کردند که قصد دارند در قالب ائتلاف موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه عملیات نظامی‌شان علیه داعش را به طور مشترک انجام دهند.

عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه در الهول با پشتیبانی بزرگ هواپیماهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش آغاز شد.

منابع محلی گفتند که داعش بسیاری از خانه‌های مردم الهول را به دلیل عدم پیروی از دستوراتش برای مشارکت در جنگ به آتش کشید، این گروهک تروریستی بسیاری از اهالی این منطقه را به اتهام‌های مختلف اعم از تکفیر یا تجسس ربوده و به منطقه الشدادی منتقل کرده است.

این منابع با اشاره به سردرگمی عناصر داعش در الهول در واپسین ساعات مانده به تصرف کامل این شهر تاکید کردند: درگیری‌ها هنوز در اطراف شهر ادامه دارد و شمار کشته‌های ارتش الصنادید که جنگجویان آن از قبیله عربی «الشمر» هستند رو به افزایش است.

منابع مذکور افزودند: به دلیل کاهش عملیات هوایی ائتلاف آمریکایی برای پشتیبانی از این نیروها، تمرکز کار بر عملیات زمینی است و طی بیست و چهار ساعت گذشته یگان‌هایی متعلق به صنادید از روستای الفسطاط در شمال شرقی الهول به سمت این شهرک حرکت کردند.

از سوی دیگر داعش درصدد کمک‌رسانی به عناصر خود از منطقه الشدادی به الهول برآمده چرا که الهول یکی از مهم‌ترین مناطق نفت خیز تحت سیطره این گروهک در سوریه به شمار می‌رود و با وجود اینکه تامین مالی داعش از این منطقه قابل توجه نیست اما داعش برای حفظ این منطقه تلاش زیادی می‌کند، آن هم پس از خسارات سنگینی که طی روزهای گذشته در سوریه به خصوص پس از شکست محاصره فرودگاه کویرس و ناکامی در سیطره بر شریان حلب متحمل شده است.

بر پایه اطلاعات رسیده، خطبای جمعه مساجد داعش در الشدادی در خطبه‌های دیروز خود مردم این شهر را به آنچه «جهاد علیه کفار» و کمک به این گروهک تروریستی در درگیری‌های احتمالی آتی در الشدادی دعوت می‌کردند، به خصوص که نیروی هوایی سوریه طی روزهای گذشته چندین بار به خصوص مناطق المساکن العمالیه و ساختمان مدیریت چاه‌های الجبسه را بمباران کرده که با کشته شدن شماری از عناصر داعش از جمله مهم‌ترین آنها «ابوجابر الاردنی» و «ابومزید العراقی» همراه بود که این دومی قاضی شرعی داعش در مناطق شرق الشدادی بود.

اخبار دیگر حاکی از حمله هوایی سوریه به کاروانی از داعش نزدیک پل الحدادیه است که با انهدام سه خودروی تروریست‌ها و یک کامیون حامل سلاح آنها بود که به سمت الهول در حرکت بودند.

منابع محلی همچنین خبر دادند که نیروهای ایزدی عراق به موازات نیروهای کرد چندین عملیات در منطقه کوههای سنجار در خاک عراق علیه داعش انجام دادند و چندین منطقه جدید را تحت کنترل خود گرفتند، در این نبردها شماری از جنگجویان یگان‌های کرد سوریه هم حضور داشتند.

منبع: فارس