فارغ از نتایج تیم ملی ایران (که به تفصیل پس از مسابقات بررسی شد) نکاتی در طول برگزاری و پس از این مسابقات به چشم خورد که سوالاتی را برای علاقه مندان کشتی در پی داشت. خبرنگار مشرق به سراغ آنتونیو سیلوستری رئیس کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی رفت و سوالات مربوط به مسائل داوری را از وی پرسید که در ادامه می توانید بخوانید:
نام من آنتونیو سیلوستری است و ۴۳ سال سن دارم. در کنار همسر و سه فرزندم زندگی میکنم و در آلمان هستم. از ۶ سالگی زندگیم با کشتی گره خورد، برای سالها در این عرصه فعالیت کردم و در چندین و چند رقابت ملی در لیگهای داخل آلمان شرکت کردم. رقابتهای بین المللی نیز کم کم وارد عرصه تجربه ورزشی من شد. در زمینه کشتی greco-roman یا فرنگی فعالیت تخصصی کردم و در کشتی آزاد نیز در لیگ ملی آلمان حضوری پررنگ داشتم.
* چه شد که به داوری روی آوردید؟
در سن ۱۶ سالگی تصمیم گرفتم در عرصه داوری در دنیای کشتی تجربیاتی کسب کنم و در سال ۲۰۰۲ به عنوان داور بین المللی معرفی و به رسمیت شناخته شدم. در خلال سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ ریاست داوران کشتی آلمان را بر عهده داشته ام و از جولای سال ۲۰۱۵ تا کنون ریاست داوران اتحادیه جهانی کشتی (UWW) را عهده دار هستم.
* تغییر قوانین در کشتی فرنگی باعث شده است که سلیقه داوران در امتیازدهی بیشتر دخیل باشد؟ آیا هم برای حل این معضل و هم زیباتر شدن کشتی فرنگی قوانین تغییر خواهد کرد؟
با توجه به قوانین اصلاح شده در کشتی فرنگی، ما قادر به شناسایی پتانسیل بیشتری از کشتی هستیم و مشخص است که جهان کشتی با قوانین تازه خود مقابل حملات بدخواهان این رشته ورزشی مقاومت بیشتری خواهد کرد. به خصوص این که احتمال رد صلاحیت مقامات کشتی در المپیک و حذف این رشته ورزشی کاهش پیدا می کند. این خیلی مهم است که کشتی گیران دیگر هنگام درگیری و مبارزه، انگشتان دست خود را درگیر نکرده و خطر شکستگی تا حد زیادی کاهش یابد. ما مادام به دنبال راهی برای برطرف کردن نواقص این رشته ورزشی هستیم و تا این مرحله همیشه موفق عمل کرده ایم. هدف اصلی همه دلسوزان در این رشته ورزشی این است که کشتی، جذاب و جذابتر شود و دیگر به این رشته ورزشی توهینی صورت نگیرد و خود این ورزش هم محلی برای اقدامات توهین آمیز نباشد. کشتی باید فضایی مناسب برای تماشاگران باشد تا بیایند و از تماشای آن لذت ببرند.
* در مسابقه حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی جهان با روشن بایراموف آذربایجانی شاهد دیسکالیفه شدن سوریان پس از دادن 2 اخطار بودیم. مگر یک کشتی گیر پس از 3 اخطار فنی نباید دیسکالیفه شود؟ در ضمن چرا سوریان طبق قانون به علت دیسکالیفه شدن از جدول حذف نشد؟
در واقع یک کشتی گیر پس از دریافت ۳ هشدار رد صلاحیت، حذف میشود، درباره این که دو هشدار اول تا چه حد برای کشتی گیر تذکر محسوب می شود و او با توجه به آرای داوران در دریافت هشدار سوم چه وضعیتی دارد، میتوان بحث کرد و قانون برای ابد وضع نمی شود. در این قسمت تذکر شفاهی از سوی دو داور و ریاست تشک در نظر گرفته شده است. از لحاظ فنی شاید چنین طرز برخوردی بی رحمانه باشد اما حقیقت این است که تاثیر زیادی در بالا رفتن کیفیت کشتی و پرهیز از رفتارهای خشن و توهین آمیز دارد. مشخص است که رفتار خشونت آمیز از سوی کشتی گیر باید با جریمه و ممنوعیت جدی مواجه باشد.
در خلال مسابقات جهانی در لاس وگاس، نگرانی های زیادی درباره بررسی و تجزیه و تحلیل صحنه درگیری وجود داشت، چالش اصلی این بود که کشتی گیر حق دارد از داوران بخواهد تصاویر را بازبینی کنند و درباره تخلف در یک فن خاص اعتراض داشته باشد اما آیا این حق درباره رفتار خشونت آمیز هم وجود دارد؟ در آن مسابقه خاص رفتار خشونت آمیز تایید نشد اما بعدها وقتی آن رقابت بیشتر تجزیه و تحلیل شد، مشخص کردند که هر دو کشتی گیر مرتکب رفتار خطرناک و خشن شده بودند.
* ایران دو داور صاحب نام به نامهای اردوان صائب و محمدابراهیم امامی دارد که در مسابقات جهانی امسال هم قضاوت کردند. چرا قضاوت مسابقات مهم کمی به این دو داور رسید؟ در حالی که شاهد بودیم برخی داوران قضاوت های بسیاری در یک وزن یا یک تشک بودند.اصولا ملاک انتخاب داور برای یک مسابقه چیست؟
داوران ایرانی کار خود را خوب انجام دادند، آنها معیارهای اصلی برای تصمیم گیری را به خوبی فراگرفته بودند. در این خصوص آمار خوبی در اختیار داریم که نشان از عملکرد عالی آنها نیز دارد. از طرفی باید به جامعه کشتی ایران تبریک گفت که تا این حد حرفه ای هستند و تعداد قابل توجهی از کشتی گیران تا نیمه نهایی و فینال راه پیدا کردند و انتخاب داوران ایرانی در آن رقابتها هم برای ما مشکل ساز نبود چون می دانستیم که آنها بی طرف هستند و عدالت را در داوری رعایت خواهند کرد.
* یک شرکت نفتی آذربایجانی (SOCAR) با پرداخت مبلغ 10 میلیون دلار حامی مالی فدراسیون جهانی کشتی شده است. شنیده شده این حمایت مالی به قیمت برخی قضاوت های جهت دار به سود آذربایجانی ها در برخی مسابقات تمام شود. این قضیه تا چه حد صحت دارد؟
پس از رهایی از ماجرای حذف از رقابتهای المپیک، اکنون می خواهیم به جهان ثابت کنیم که یک ورزش زیبا، پر از هیجان و زیبایی و پاک داریم و نامش کشتی است، این ورزش مقاماتی دارد که می خواهند با فساد و بی اخلاقی مبارزه کنند و ذات کشتی پاکی و رعایت اخلاق است. رشوه خواری در این ورزش بزرگ هیچ جایی ندارد و اتهامات بی اساس راهی در این ورزش ندارد.
* احساس می شود میانگین سنی داوران اتحادیه جهانی کشتی بالا رفته است. برای جوانگرایی و خالی نشدن یک دفعه ای این رشته از داوران با تجربه برنامه ای دارید؟
به طور کلی سن یک داور ملاک اصلی نیست، برای ما آموزش به داوران از اهمیت زیادی برخوردار است و باید شاهد اتحاد و یکپارچگی در میان داوران کشتی باشیم. همدلی و داشتن رابطه صمیمانه میان همه داوران در این زمان حساس از تاریخ کشتی بسیار ارزشمند و مهم است. درست است که کشتی گیران نقش مهمی دارند اما داوران کشتی نیز در این میان باید مورد توجه قرار بگیرند و فراموش نشوند. بنابراین ما در حال ترتیب دادن یک برنامه مدون آموزشی هستیم تا جامعه داوران پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. این برنامه تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. من می خواهم داوران در سراسر جهان رشد کنند و همیشه در حال پیشرفت باشند. برای این منظور نیز بسیار مصر و جدی هستم.
* تا به حال ایران آمده اید؟ چه شناختی از کشتی ایران دارید؟
متاسفانه، تاکنون هیچگاه در ایران نبودهام و البته درباره فرهنگ کشتی و تاریخ آن در ایران و فرهنگ ایرانیان چیزهای زیادی میدانم. از طریق دوستانی مانند فردی آلبرشت و ورنر شوستر نیز چیزهای زیادی درباره کشتی ایران می دانم. در اولین فرصتی که نصیبم شود دوست دارم به ایران سفر کنم و می توانم از هم اکنون میهمان نوازی مشهور ایرانیان و روح پهلوانی و منش ورزش دوستی آنها را حس کنم. این تمایل جدی من است و در اولین فرصت به آن خواهم پرداخت.