در اوایل ماه جاری میلادی شرکت یاهو به شکل چراغ خاموش اقدام به آزمایش این سیستم جدید خود کرده است که به نظر میرسد بیش از هر چیز ناشی از دیدگاه این شرکت به موضوع تبلیغات و درآمد حاصل از آن است:
بر اساس گزارش «فایننشیال تایمز» شرکت یاهو با سیستم جدید از ورود کاربران به صفحه ایمیل خود در صورتی که از ابزارها یا نرم افزارهای Ad-Blocker استفاده کرده باشند جلوگیری میکند. به این ترتیب که وقتی کاربران در این شرایط به صفحه ایمیل خود مراجعه میکنند، پیامی به آنها نمایش داده میشود که درخواست غیر فعال کردن Ad-Blocker برای ادامه کار را میکند. گفته شده که این مشکل از حدود یک هفته پیش به شکلی عمومی بروز کرده است.
این اقدام یاهو در شرایطی صورت میگیرد که بنا بر گزارشات طی سال 2015 ارائه دهندگان خدمات رایگان ایمیل نظیر یاهو، مایکروسافت و گوگل با مشکل اساسی در رابطه با کاربران خود مواجه شدهاند. سیستم درآمد زایی این خدمات مبتنی بر تبلیغات است اما مشکلات نمایش تبلیغات – مزاحمت و مصرف پهنای باند – بسیاری از کاربران را از این موضوع نا خرسند میکند.
در نتیجه بسیاری از کاربران هم به دلایل امنیتی و هم به دلیل رهایی از شر تبلیغات در فضای آنلاین و صفحات ایمیل، اقدام به نصب نرم افزارهای Ad-Blocker میکنند که این امر تاثیر مستقیم بر درآمد های شرکت های ارائه کننده خدمات دارد.
گوگل پیش از این اقدام به بررسی این مشکل کرده بود و اکنون با استفاده از رهیافتی جدید سعی در فایق آمدن بر آن را دارد. رهیافت جدید گوگل استفاده از تبلیغات به شکلی محتاطانه و در فضایی صحیح برای کاربران است. همچنین مایکروسافت دیدگاه خود را در مورد تبلیغات بر روی سرویس رایگان ایمیل تغییر داده است و اکنون تمرکز اصلی برای تبلیغات را بر روی نرم افزارهای دیگر خود معطوف کرده.
اما مانند همیشه این یاهو است که راهکارها و خلاقیت های عجیب و غریب از خود بروز میدهد. اقدام اخیر این شرکت نه تنها روشی اجبار آمیز و ناخوشایند برای کاربران است، بلکه به نوبه خود میتواند تاثیرات زیادی بر امنیت استفاده کنندگان از خدمات ایمیل این شرکت داشته باشد. هنوز شرکت یاهو در مورد اقدام اخیر خود توضیح رسمی ارائه نکرده است.