به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا در روزهای 6 و 7 خرداد میزبان همایشی در خصوص استفاده از بازیهای رایانهای برای اهداف جدیای مانند آموزش، تغییرات اجتماعی، و حل مشکلات واقعی جهان بود.
این همایش در دو روز و در دانشگاه جورج واشنگتن برگزار گردید. در روز اول همایش سخنگویان دولتی و غیردولتی و کارشناسان بازیهای رایانهای از سراسر آمریکا به بیان نظرات خود پرداخته و طراحی بازیهای تجاری، جنگی، و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. در روز دوم نیز این فرصت به شرکتکنندگان همایش داده شد تا به ارائه برنامههای خود در مورد ایجاد بازی بپردازند.
در این همایش سازندگان بازیهای تجاری، آژانسهای بینالمللی، نمایندگان ناسا و سازمانهای غیرانتفاعی و دانشگاهی شرکت کردند. برگزارکنندگان این همایش هدف از آن را ایجاد ارتباط بین فناوری و دیپلماسی و کمک به توسعه دیپلماسی آمریکا اعلام کردهاند
فرح پندیث نماینده ویژه اجتماعات مسلمانان در وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفته است: «دیپلماسی خارجی و بازیهای رایانهای نقش مکمل یکدیگر را دارند چرا که این بازیها میتوانند سبب افزایش خرد جمعی در حل مشکلات پیچیده شوند».
وی در ادامه میافزاید: «62 درصد مردم مسلمان جهان را جوانان زیر 30 سال تشکیل میدهند که میتوانند به بازیهای رایانهای بپردازند. این جوانان با شرکت در شبکهها اجتماعی، و از طریق آهنگ و موسیقی و یا دیگر فعالیتهای آنلاین سبب ایجاد تحولات جهانی میشوند».
آسی بوراک یکی از رؤسای سازمان «بازی برای تغییر» نیز در این همایش اظهار کرده است: «اشخاص علاقمند به ساخت بازیهای جدی باید ابتدا مخاطب و بافت بازی را مشخص سازند، مثلاً این که آیا بازی قرار است در خانه بازی شود و یا این که در کلاس درس و یا مرکز اجتماعی». لازم به ذکر است که آسی بوراک افسر سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی و یکی از سازندگان بازی «سازشگر» (PeaceMaker) است. بازی «سازشگر» بر آن است تا نوجوانان فلسطینی را ترغیب کند که با رژیم صهیونیستی صلح کنند.
در واقع میتوان گفت که هدف از برگزاری این همایش چگونگی ساخت بازیهایی چون «سازشگر» است تا از این طریق آمریکا بتواند در عرصه سیاستهای خارجی و نیز دیپلماسی عمومی اهداف مورد نظر خود را به ویژه در کشورهای مسلمان پیش ببرد. همانطور که فرح پندیث نیز اشاره کرد، اکثر جمعیت مسلمانان را جوانان زیر 30 سال تشکیل میدهند و طبیعتاً آمریکا میتوان نگرشهای آنها را با ساخت چنین بازیهایی آن طور که مایل است تغییر دهد.
همچنین لازم به ذکر است که نیروی دریایی آمریکا چند هفته قبل در راستای ایجاد تغییرات اجتماعی از طریق بازی دست به ارائه پروژهای به نام «MMOWGLI» (بازی جنگی آنلاین چندنفره از طریق اینترنت) زد که این نخستین بازی جنگی نظامی آنلاین میباشد که برای استفاده و بازی عموم عرضه میشود. پیش از این پروژه نیز، بازی آنلاین دیگری به نام «آمریکای 2049» ارائه گردید.