امیردریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در برنامه تلویزیونی روزآمد درباره توانمندی های نیروی دریایی در عرصه های بین المللی و همچنین اهمیت دریا در جهان امروز توضیح داد.

به گزارش مشرق،بر اساس گفته های فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نباید در عرصه دریا فقط به مرزهای جغرافیایی خودمان بسنده کنیم چرا که ما یک کشور منزوی و گوشه گیر نیستیم و استفاده از آبهای آزاد جهان حق تمام ملت هاست.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی روزآمد که از شبکه پنج سیما پخش می شود درباره ضرورت به کار گیری کلمه «راهبرد» برای نیروی دریایی گفت:« کلمه «راهبرد»، کلمه است که مقام معظم رهبری در ارتباط با نیروی دریایی فرمودند. با استفاده از کلمه «راهبرد» قطعا در نیروی دریایی نوع کار تغییر پیدا می کند. حوزه مسئولیت نیروی دریایی عوض شده و توسعه پیدا کرده است.

ورود نیروی دریایی به آب های آزاد جهان را به دنبال داشته است. ساخت تجهیزات متناسب با منطقه ماموریت را در بر داشته و نوع آموزش کارکنان برای حضور در دریا های آزاد را به دنبال داشته است. همچنین تامین امنیت منابع و منافع جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد را به دنبال داشت. سر جمع مسئولیت و ماموریت سنگین تر و توسعه یافته تر به دنبال دارد. »

3 هزار کشتی را از منطقه خطر دزدان دریایی عبور دادیم

دریادار سیاری در ادامه به سابقه دزدی های دریایی اشاره کرد و گفت:« دزدی های دریایی در تاریخ داشتیم. در یک مقطع زمانی احساس می شد از بین رفته اما دوباره با فناوری روز در سال ها 87-86 دوباره آمد و یک نا امنی را به وجود آورد. در اوایل یک آسیب هایی به ما وارد کرد اما با تدبیری که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند و حضور مستمر ما در آن منطقه، امروز امنیت برقرار است. از لحاظ آماری بخواهم بگویم ما نزدیک به 3 هزار کشتی تجاری و تفتکش را از همین منطقه خطری که وجود دارد عبور دادیم. سالم رفتند و برگشتند و توانستیم یک امنیت خوبی را برای خطوط مواصلاتی مان فراهم کنیم. این افتخار است. تجربه بسیار خوبی است. نقش و اثر حضور نیروی دریایی همین است که می تواند امنیت را برای اقتصاد کشور به وجود آورد. اگر نتواند این امنیت را فراهم کند قاعدتا آسیب های فراوانی خواهیم دید.»

او ادامه داد:« مورد داشتیم که 22 کشتی سایر کشور ها تقاضای کمک کردند و ما کمک کردیم و نجات دادیم تا به آنها آسیب وارد نشود. این موضوع جلوه صلح دوستی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد.»

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از توضیحات خود درباره تولیدات حوزه دریایی توضیحاتی اینگونه مطرح کرد:«دریانوردی در دریای آزاد ویژگی های خاص خود را دارد. ملزومات خاص را دارد. به ویژه استمرا حضور در آن منطقه باز خودش یک ویژ گی های دارد. شرایط دریا به گونه است که هر اندازه در اقیانوس پیشروی کنید شرایط دریا سخت تر است. شما در جایی دریا نوردی می کنید که بین 3 هزار تا ده هزار زیر پای شما آب است.

امواجی زیر پای شماست که گاهی تا ده متر می رسد. تلاطم های دریا تجهیزات خاص خودش را می خواهد. این تجهیزات باعث می شود که ما به سمت ساخت تجهیزات مورد نیاز برویم. از اول انقلاب امام فرودند در تامین نیازمندی های دفاعی باید روی پای خودتان بایستید و درباره آن مثال زدند کشورهایی که سازنده هستند که از اول صنعتگر نبودند.

اثر استعمار قبل از انقلاب باعث شده بود که توانمندی جوانان مان به معرض نمایش گذاشته نشود. بعد که انقلاب شد و این تدبیر پای کار آمد. بعدتر در ساخت کشتی فرماندهی معظم کل قوا در سال 76 در بندر عباس دستور فرمودند که نیروی دریایی برود ناوشکن بسازد و ماحصل آن ناو شکن جماران شد. در سال 88 که مقام معظم رهبری برای الحاق ناوشکن جماران آمدند همانجا اشاره فرمودند زمانیکه اعلام کردم بروید ناوشکن بسازید خیلی ها خندیدند. ساخت ناوشکن یک پروژه به عنوان موج دارد که ناوشکن جماران موج یک بود. ناوشکن دماوند موج دو است و در ادامه مراحل بعدی موج سه و چهار خواهد بود. بر این اساس مقام معظم رهبری فرودند موج یک از دو بهتر باشد، موج سه از موج چهار و این روال ادامه داشته باشد. این نیاز نیروی دریایی است. باید به روز باشید وقتی می خواهید در عرصه بین المللی حضور داشته باشید.

بر اساس توضیحات امیر دریادار سیاری در حال حاضر توانمندی صادرات در عرصه تجهیزات دریایی را داریم:« همین حالا هم توانمندی صادرات را مجموعه نیورهای مسلح دارد. اگر کشور همسایه ما می رود ناوشکن یا ناو موشک انداز و زیر دریایی از کشور اروپایی می خرد با قیمت ارزان تر و مناسب تر می تواند از تولیدات جمهوری اسلامی خریداری کند. همین ناو شکن جماران که ساخته شد کسی در دنیا باور نمی کرد.»

او در ادامه به ذکر خاطره ای از ناوشکن جماران پرداخت و گفت:« ما در همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که حدود 40 کشور است حضور داشتیم که بعد از الحاق ناوشکن جماران بود. یکی از فرماندهان منطقه خودمان از من سوال کرد این ناو شکنی که شما ساختید تحرک هم دارد؟ من اصلا شوک بهم وارد شد. در ادامه گفت: «واقعا راه می رود؟» پرسیدم: «چطور؟» و او گفت:« مگه ماکت نیست؟» من جوابش را ندادم. گفتم که شما در خلیج عدن و باب المندب ناو هایتان هستند و از امروز به شما می گویم تا یک ماه آینده در خلیج عدن باب المندب و دریای سرخ با ناو شکن هایتان، ناو شکن جماران را رصد کنید. ما ناو شکن جماران را آنجا می فرستیم و شما ببنید ماکت هست یا خیر. آمدیم و بلافاصله ناو شکن جماران را یک ماموریت هشتاد تا نود روزه فرستادیم و گفتیم در مدت ماموریت در همین محدوده باشد که همه ببینید. بعد برگشت و آمد. در جلسه بعدی که من ایشان را دیدم به محض اینکه رو در روی من قرار گرفت دستانش را بالا گرفت و گفت:« قبول قبول» به توانمدی ما اعتقاد پیدا کرد که ما واقعا می توانیم. مورد دیگری را ما به همان فرمانده نیرو مطرح کردم که شما در بخش تعمیرات زیر دریایی به کشور فلان وابسته اید ولی ما رویی پای خودمان ایستادیم.»

چرا مکران مهم ترین مرز دریایی است؟

امیردریادار سیاری به ساخت زیر دریایی نیز اشاره کرد و گفت:« زیر دریایی ویژگی خاص خودش را دارد. بسیار پیشرفته است. فناوری بسیار بالایی دارد. به همین راحتی نمی شود زیردریای ساخت. از ناوشکن خیلی سخت تر است. ما امروز با فناوری های روز و در ابعاد مختلف ناوشکن می سازیم. زیر دریایی داریم و در این راستا مراحل رشد خودمان را طی می کنیم. نمونه هایی را اساختیم اما به همین بسنده نمی کنیم. »

بر اساس گفته های فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نباید در عرصه های بین المللی و آب های آزاد به مرز های حغرافیایی خودمان بسنده کرد:« ما نباید در عرصه دریانوردی به مرزهای جغرافیایی خودمان محدود باشیم. یک کشور منزوی و گوشه گیر نیستیم. ما در تمام نقاط دنیا باید حضور داشته باشیم. نه با قصد تعرض و تجاوز به دیگران که برای حضور باید باشیم. هرجا دریای آزاد است متعلق به تمام ملت هاست. این تدبیر حضرت آقاست. بنابراین ما هم باید در عرصه های بین المللی حضور داشته باشیم. ما ملت کوچکی نیستیم. ما مردم هوشمند با توان سلحشور و با غرور داریم. این ملت و کشور نباید یک گوشه ای بنشینند و منزوی باشد. ما می توانیم در همه عرصه های بین المللی برای دادن پیام صلح و دوستی و نشان دادن فرهنگ کشور مان حضور داشته باشیم. ما امروز یک قدرت منطقه ای هستیم.»

امیردریادار سیاری در بخش دیگری از گفته های خود به اهمیت دریا اشاره کرد و گفت:« ما از طریق شمال به دریای خزر وصل هستیم که چون بزرگترین دریاچه جهان است به دریایی خزر معروف است. منابع نفت و گاز و غذایی در این دریا داریم که بسیار حائز اهمیت است.

در جنوب خلیج فارس را داریم و بعد سواحل مکران را داریم که مهم ترین مرز دریایی ما سواحل مکران است. به این علت که از مرز مکران مستقیم به آبهای آزاد جهان وصل می شویم. جدود یک سوم مرز کشور ما مرز دریایی است. از یک سوم مرز دریایی حدود 90 درصد صادرات و واردات کالا انجام می شود و از دو سوم مرز دیگر فقط ده درصد صادرات و واردات صورت می گیرد.»

انگلیسی ها می گویند برای تسلط بر کشوری بر آب های آن باید مسلط شد

او در پاسخ به این پرسش که چرا سواحل جنوب شرقی آنطور که باید توسعه پیدا نکرده است، گفت:« دلایلی دارد که سواحل جنوب شرقی ما آنطور که باید و شاید توسعه پیدا نکرده است. به سال های قبل از انقلاب باز می گردد. به اول قرن شانزدهم مربوط می شود. زمانیکه امپراطوری عثمانی قدرتمند بود و مسیر عبور و مرور ارتباطی آسیای جنوب شرق به اروپا را قطع کردند. بعد اروپایی ها آمدند راه پیدا کنند و آفریقا را دور زدند و آمدند سواحل مکران مستقر شدند.

آنجا به اهمیت این مناطق پی بردند و بعد به خلیج فارس آمدند. 130 سال استعمار اینجا حضور داشت. بعد از 130 سال زمان شاه عباس صفوی با به کار گیری امام قلی خان که مجسمه آن در جزیره قشم است آمدند پرتغالی ها را از اینجا بیرون کردند. پرتغالی ها رفتند و انگلیسی ها ماندند.

بعد از جنگ جهانی دوم انگلیسی ها رفتند و آمریکایی ها آمدند. انگلیسی ها اعتقاد داردند اگر می خواهی بر ملتی تسلط پیدا کنی دو کار انجام بدهید. یکی اینکه بر آب های آن باید تسلط پیدا کرد و دوم اینکه مردم را از ساحل باید دور کرد چرا که قدرت در دریاست.»

صدر اعظم قاجار گفت کام شیرین انگلیسی ها را با آب شور خلیج فارس تلخ نکنید

او افزود:« انگلیسی ها چگونه بر آبهای ما تسلط پیدا کردند؟ کار به جایی رسید که صدراعظم دولت قاجار اعلام کرد اگر انگلیسی ها خلیج فارس را می خواهند کام شیرین دوست را با آب شور دریا تلخ نکنید و به آنها بدهید. این یک نگاه است.

چه اتفاقی افتاده تا خلیج فارس که شناسنامه ماست را می گوییم به آنها بدهیم؟ دوم آمدند با دور کردن مردم از سواحل، ساحل مکران ما را خالی از سکنه کردند. بندر تیس ما که یک بندر مهم بوده الان نیست.

جاسک که یک بندر مهم ما بوده الان نیست. به مرور زمان مردم را از ساحل دور کردند. مردم که از ساحل دور شوند این اتفاق می افتد. تمام شهرهای مهم دنیا را روی نقشه نگاه کنید کنار دریاست. مهم ترین ساحل ما مکران است اما کدام شهر 200 تا 300 هزار نفر جمعیت ما آنجاست؟ پیشرفت و توسعه سواحل مکران جز تاکیدات مقام معظم رهبری است. برای اینکه محور توسعه «دریا محور» کشور را مقام معظم رهبری دنبال می کنند.»

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آخر درباره اینکه چرا دریا برای ما مهم است، گفت:«دریا مهم ترین مسیر تجارت است. 90 درصد تجارت از طریق دریاست. امروزه کشتی ساختند که 20 هزار کانتینر می برد.

شما بخواهید این ها را از طریق زمینی ببرید باید 20 هزار تریلی داشته باشید. از طریق زمین نمی شود همه جا رفت. دو سوم زمین آب است و بر این اساس از طریق دریا می شود همه جا رفت. یک کشتی 500 هزار تنی می آید نفت بار بزند که اگر با تریلی باشد 25 هزار عدد است..طول هر تریلی 20 متر است که با احتساب آن 500 کیلومتر می شود. این اهمیت تجارت دریایی است که باید از آن استفاده کنیم. دوم انرژی است.

این همه انرژی فسیلی نفت و گاز در اعماق دریاست. سوم اینکه انرژی های نو مطرح است. از جزر و مد و امواج برای انرژی های نو و پاک استفاده کنیم. بحث غذا هم اهمیت دارد. منابغ غذایی زیادی در در دریا داریم. ما سبد غذایی خانواده های مان به نظر می رسد که نزدیک به هشت کیلو غذای دریایی دارد و آن هم مخصوص به شهرهای ساحل نشین است. در تهران و مراکز کشور اینطور نیست.

سرانه متوسط تغذیه دریایی در جهان بالای 16 کیلیو و در ژاپن هفتاد کیلوگرم است. اینقدر منابع غذایی در دریا وجود دارد که خدواند گذاشته که اگر بتوانیم استفاده کنیم اصلا بحث کمبود مواد غذایی در جایی مطرح نیست. استعمار در ساحل های قبل انقلاب کاری کرده که میگو که مهم تریم مواد غذایی پروتینی است به آن ملخ دریایی می گویند و خوردن آن مکروه است. در همین سواحل مکران تا قبل از اینکه فرمان آقا صادر شود که نیروی دریایی آنجا باشد  این منابع غذایی ما را چین و ژاپن و کره می بردند که حالا جلوگیری می کنیم. امیدواریم روزی بتوانیم نهایت استفاده را ببریم.»