نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه فناوري هسته‌اي و دانش هسته‌اي در برجام تعطيل شده است، گفت: اگر اقايان مي‌خواستند از برجام برد انتخابات را داشته باشند، اشکالي ندارد اما ما اجازه ناديده گرفتن امنيت ملي را نمي‌دهيم.

به گزارش مشرق، مناظره حجت الاسلام سيدمحمود نبويان استاد دانشگاه تهران با مصطفي کواکبيان استاد دانشگاه علامه طباطبايي با موضوع سياست خارجه دولت روحاني و تمرکز بر موضوع برجام، عصر روز گذشته در دانشگاه شاهد برگزار شد.

حجت الاسلام سيدمحمود نبويان در اين مناظره در ابتدا با بيان اينکه سياست خارجه دولت روحاني ابعاد مختلفي دارد که مهمترين بعد و خروجي آن که دولت دو سال براي آن تلاش کرد بحث برجام است، گفت: ما نمي‌خواهيم بحث‌هاي غيرعلمي و ژورناليستي کنيم، بلکه همين ابتدا عرض مي‌کنم در مناظره امروز تنها و تنها درباره يک موضوع که آيا منافع ملي در برجام تأمين شده است، يا خير بحث خواهيم کرد. بنده به هيچ عنوان تمايل ندارم وارد بحث‌هاي حاشيه‌اي ژورناليستي و غيرمرتبط با موضوع بشوم.

وي با بيان اينکه برجام منافع ملي را تأمين نکرده است، افزود: بنده معتقدم 90 درصد منافع ملي در برجام ناديده گرفته شده است و براي اين گفته خود به اظهارات و نقل قول‌هاي مسئولان اين دولت و آن دولت اشاره نخواهم کرد، چون اظهارات آقاي جليلي و آقاي ظريف و ديگران در موضوع مناظره معتبر نيست و آنچه اعتبار دارد متن برجام به عنوان يک سند حقوقي و بين المللي است.

استاد دانشگاه تهران با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي شش ماه قبل از روي کار آمدن دولت روحاني کليد خورد در پاسخ به اظهارات کواکبيان که مي‌گفت آمريکا مجبور شده بود غني سازي ايران را به رسميت بشناسد، اما تيم مذاکره کننده قبلي آن را نپذيرفت، گفت: آقاي کواکبيان بهتر است بگوييد چه دليلي، چه سياستي موجب شد که آمريکا مجبور به پذيرش غني سازي ايران شود. آيا سياست مقاومت بود يا سياست خوش بيني و تعامل با آمريکا.

نبويان در واکنش به اظهارات کواکبيان مبني بر اينکه چه نيازي به اورانيوم بالاي 60 درصد وجود دارد و اينکه برجام تنها ساخت بمب اتم را محدود کرده است، گفت: قرار بود ما بحث علمي کنيم نه يک بحث سياسي و ژورناليستي. چطور مي‌گوييم اورانيوم بالاي 60 درصد تنها براي بمب اتم است درحاليکه سفينه‌هاي فضايي و زيردريايي و البته داروهايي که يک ميليون بيمار سرطاني به آن نياز دارند نيازمند سوخت بالاي 20 درصد است؛ دوستان شما اورانيوم 20 درصد غني شده که با سياست مقاومت تحصيل شده بوده را به 3.67 درصد رساندند و سانترفيوژهاي ما را به 5 هزار رساندند. حالا بايد پاسخ دهيد که اگر سياست گذشته نبود چه چيزي براي مذاکره داشتيد و قرار بود در توافق با غرب چه چيزي بدهيد تا به قول خودتان بخشي از تحريم‌ها لغو شود.

وي در واکنش به نقل قول‌هايي که کواکبيان از برخي مسئولان دولتي و تيم مذاکره کننده هسته‌اي درباره برجام مي‌کرد گفت: ما نمي‌توانيم به دنيا بگوييم که چون فلان مسئول ارشد دولتي گفته است برجام را اينگونه اجرا مي‌کنيم. آنچه مهم است متن برجام است. پس من تنها متن برجام را مي‌خوانم و اگر شما مي‌گوييد تند روي است يا کند روي، به متن برجام برمي‌گردد نه به بنده. اينکه بنده تندم يا کند، چپ هستم يا راست چه اهميتي در موضوع دارد؟ بنده بارها گفته‌ام بحثم جناحي نيست و خيلي از افراد خوب در جريان چپ و برخي آدمهاي بد در جريان راست وجود دارد و بحث ما چپ و راست نيست، بلکه بحث ما منافع و امنيت ملي است که دوستان شما در برجام به تاراج داده‌اند.

استاد دانشگاه تهران با بيان اينکه بحث پي ام دي در برجام نيامده است و اگر پرونده پي ام دي بسته شود حاصل مقاومت رهبر معظم انقلاب است، خاطرنشان کرد: من نمي‌خواهم از حضرت آقا هزينه کنم، چون ايشان فصل الخطاب است و هرچه امر کنند مطاع. اما اينکه آقاي کواکبيان مدام مي‌گويد رهبري کاملاً حمايت کرده است. چرا نمي‌گويد آقا يک سند بين المللي را با 28 شرط تأييد کرده است، آيا 28 شرط براي يک سند بين المللي به معني تأييد کامل آن است.

نبويان در پاسخ به اين سوال که چرا اظهارات صالحي را که دانشمند است نقض مي‌کنيد، گفت: آقاي کواکبيان مي‌گويند آقاي صالحي دانشمند است، حتماً ايشان قبول دارد که آقاي عباسي هم دانشمند است. اين دو بزرگوار دو حرف متناقض مي‌زنند. حالا ما بايد به کدام رجوع کنيم؟ اگر به يکي از آن ها رجوع کنيم حتماً مغالطه توسل به شخصيت را انجام داده‌ايم من به آقاي عباسي يا صالحي استناد نمي‌کنم. تنها به متن برجام کار دارم و اينکه چه کسي دانشمند است و چه کسي دانشمند نيست ربطي به متن برجام ندارد.

وي با بيان اينکه عقب نشيني از حقوق مردم دفاع از منافع ملي نيست، گفت: اين چه ديپلماسي مقتدري است که آمريکايي‌ها مي‌گويند شما سوخت مصرفي‌تان را هم نمي‌توانيد در فردو انبار کنيد و بايد براي انبار سوخت مصرفي آن را به سالن B نطنز منتقل کنيد. اين ديپلماسي که انبارهاي ما را آمريکايي ها مشخص مي‌کنند، اگر مقتدرانه است بايد در تعريف اقتدار بحث شود.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اظهارات کواکبيان که گفت شماها هزاران کارتن دارو در انبارها نگه داشته‌ايد و چه نيازي به داروي جديد در رآکتور تحقيقاتي تهران داريد، گفت: آقاي کواکبيان بحث عاميانه و غيرعلمي نکنيد. اين داروهايي که شما مي‌گوييد از زمان توليد تا زمان مصرف تنها و تنها 6 ساعت تا فاسد شدن فاصله دارد. چطور مي‌توانيم داروي 6 ساعته را انبار کنيم و براي آينده نگه داريم.

نبويان در ادامه با انتقاد از ورود کواکبيان به موضوعات غيرمرتبط با موضوع مناظره تصريح کرد: آنچه آقاي کواکبيان درباره سواد سياسي بنده مي‌گويد پاسخ دارد. اما بنده اجازه نمي‌دهم ايشان از بحث فرار کند و اگر قرار باشد تا ساعت 12 شب اينجا بمانيم، بايد ايشان اقامه استدلال کند که چرا مي‌گويد برجام منافع ملي را تأمين کرده است. اصلاً ما آخوندها بي‌سواديم و بي‌کار و مي‌ نشينيم برجام را نقد مي‌کنيم اما بي‌سوادي ما دليل بر اين نيست که آقاي کواکبيان بگويد چون بي‌سواديد بحثتان درست نيست؛ اينکه بنده از ديپلماسي مي‌دانم يا نمي‌دانم از علوم سياسي اطلاعي دارم يا ندارم، جداي از موضوع مناظره است که اگر لازم باشد مي‌توانيم جلسه ديگري درباره آنچه به عنوان علوم سياسي است مناظره کنيم تا سواد سياسي‌مان نيز روشن شود.

وي گفت: اگر بنده روي برجام اصرار دارم به دليل آن است که بيش از 30 بار برجام را با دقت خوانده‌ام و بيش از 400 ساعت براي مطالعه دقيق آن وقت گذاشته‌ام و مطمئن هستم که آقاي ظريف يک بار با دقت اين متن را نخوانده است و حتي مي‌توانم طبق آنچه آقاي روحاني از برجام نقل قول مي‌کند و با توجه به اينکه ايشان راستگو است و دروغگو نيست، قطعاً ايشان هم يک بار متن برجام را با دقت نخوانده است چون اگر مي‌خواندند نمي‌گفتند ما محدوديت‌هاي دائمي را نپذيرفته‌ايم.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه کواکبيان به جاي پاسخ به سوالات منطقي و علمي تلاش دارد مناظره را به سمت مسائل سياسي و رسانه‌اي بکشد، گفت: من براي مناظره درباره سياست خارجه دولت روحاني با تمرکز به برجام به دانشگاه شاهد آمده‌ام و دانشجويان نيز انتظار دارند تنها درباره اين موضوع بحث شود. اما اينکه مدام بگويند ما آخوندها وقتمان زياد است يا چطور وارد مجلس شديم يا نگران چه چيزي هستيم، اصلاً قابل بحث نيست؛ من مي‌گويم علاوه بر فناوري هسته‌اي، دانش هسته‌اي ما نيز در حال تعطيل شدن است و اگر اينطور نبود مسئول سايت نطنز امروز در آب و فاضلاب مشغول به کار نمي‌شد.

نبويان با بيان اينکه بازرسان آژانس طبق برجام محدوديتي براي حضور در ايران ندارند گفت: آقاي روحاني در صفحه 211 کتاب خود گفته است بازرس‌هاي آژانس جاسوس هستند و در جاي ديگر گفته است ما خواستيم بازرس‌هاي آژانس يک مرکز را ببينند و آنها اصرار کردند و حتي يک مرکز سماورسازي را بازرسي کردند. حالا چگونه همين آقاي روحاني مي‌تواند بازرسي‌هاي آژانس را محدود کند درحالي که در گذشته نتوانسته است.

وي با بيان اينکه معاونان وزارت اطلاعات در مجلس گفتند همين بازرس‌هاي اخيري که به ايران آمدند يکي عامل سيا و يکي متصل به سرويس امنيتي فرانسه بود، گفت: حالا با کدام استدلال مي‌خواهند حضور بدون محدوديت بازرسان آژانس را در ايران توجيح کنند؟ مگر اينکه بگويند دنبال تعامل با بازرسان آژانس هستيم و مي‌خواهيم آنها هر وقت دلشان خواست بيايند و هر وقت دلشان خواست بروند؛ قبلاً هم گفته بودم ما فناوري هسته‌اي را از دست داديم انتخابات هم براي شما مجلس هم براي شما اما حق نداريد با امنيت ملي اين کشور که حاصل خون شهداست بازي کنيد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه در واکنش به اظهارات کواکبيان مبني بر اينکه دولت گذشته کشور را تا مرز جنگ به پيش برد و اگر آن سياست ادامه پيدا مي‌کرد کشور وارد درگيري مي‌شد، گفت: من مدافع دولت قبل نيستم، بلکه به دستاوردهاي تيم مذاکره کننده قبلي و از دست داده‌هاي تيم مذاکره فعلي کار دارم. اينکه آقاي خاوري چکار کرد و آقاي رحيمي کيست اصلاً و ابدا به برجام ربطي ندارد.

نبويان با بيان اينکه کميسيون مشترک 16 تعريف و کارکرد دارد که 15 کارکرد آن نيازمند اجماع همه اعضاست، گفت: کارکرد 16 کميسيون مشترک نيازمند اجماع نيست. اشتباه نکنيد. نه اينکه به نفع ما باشد. بلکه اگر قرار باشد طبق نظر کميسيون مشترک بيايند درون کشور را بگردند گفتند نيازمند اجماع است.

وي افزود: اينکه مدام مي‌گوييد برجام برد - برد بود، کدام برد براي ما و کدام برد براي آنهاست؟ به نظرم برد آنها از بين بردن فناوري هسته‌اي و برد تيم مذاکره کننده به زعم خودشان انتخابات مجلس است که اين مصداق استفاده جناحي و سياسي از يک موضوع ملي است.

نماينده مردم تهران در مجلس در واکنش به اظهارات کواکبيان که مي‌گفت نگراني اصولگرايان از رأي نياوردن در انتخابات آتي مجلس است، گفت: شما از کجا مي‌دانيد که ما اصولگرايان در انتخابات بعدي رأي نخواهيم آورد؟ لابد مثل انتخابات 88 اگر ما رأي بياوريم، تقلب شده است. چون آن وقت هم گفتيد که فلاني حتماً رأي نمي‌آورد و فلاني قطعاً رأي مي‌آورد. البته ما آنقدر مردانگي داريم که احترام 300 هزار رأي آقاي روحاني را نگه داريم، اما شماها که به 11 ميليون بي اعتنايي کرديد و انگ تقلب را به نظام اسلامي زديد بايد پاسخگو باشيد. ما براي مردم تعيين تکليف نمي‌کنيم. به هر کسي رأي بدهند رأيشان محترم است. اگر به ما هم رأي ندادند نمي‌گوييم تقلب شده است.

نبويان با اشاره به قطعنامه‌هايي که به ملت ايران تحميل شده است، گفت: ما سند داريم و مستدل مي‌گوييم که همين قطعنامه‌هايي که شما مي‌گوييد را هم آقاي روحاني به اين ملت تحميل کرده است نه تيم مذاکره کننده قبلي. اينکه شما مي‌گوييد بخشي از قطعنامه را قبول نداريد و بخش ديگر را قبول داريد بايد توضيح بدهيد که آيا قطعنامه‌ها را کاغذپاره مي‌دانيد که به يک بخشي از آن آري و به بخش ديگر خير مي‌گوييد.

وي در پاسخ به سوالي درباره اينکه چرا مجلس شوراي اسلامي برجام را تأييد کرد و آيا اصولگرايان اين متن برجام را تأييد نکرده‌اند، گفت: من صريح مي‌گويم برجام تنها به نام دونفر بايد در تاريخ ثبت شود و به نظر من سهم آقاي لاريجاني حتي از آقاي روحاني هم بيشتر است.

استاد دانشگاه تهران در واکنش به اظهارات کواکبيان مبني براينکه شوراي نگهبان برجام را تأييد کرده است، گفت: اين چه استدلالي است که مي‌کنيد؟ شوراي نگهبان طرح مجلس را تأييد کرده و نه طرح برجام را. مجلس طرحي داده و شوراي نگهبان آن طرح را تأييد کرده است.

نبويان در واکنش به اينکه چرا دلواپسان با عربستان و اسرائيل هم نوا شده‌اند، گفت: پذيرفتن حمايت ظاهري رژيم صهيونيستي از برجام ظاهري است، شما حتماً قبول داريد که آمريکا مدافع صد درصد اسرائيل است. خوب چرا نمي‌گوييد آمريکا به عنوان مدافع صددرصد رژيم صهيونيستي چرا از برجام حمايت مي‌کند و چرا نمي‌گوييد حالا که برجام در حال اجرا است صهيونيست‌ها ساکتند و از آن حمايت مي‌کنند؟

وي در ادامه گفت: من نمي‌خواستم وارد اين بحث شوم اما اينکه آقاي کواکبيان مدام بحث فساد سه هزار ميلياردي را مطرح مي‌کند بايد بگويم فرض براينکه سه هزار ميليارد را آقاي خاوري برد که بايد با او برخورد شود و اصلاً چه ربطي به ما دارد؟ اما شماها بياييد بگوييد در پرونده کرسنت چقدر جريمه شديم و جريمه حاصل از کرسنت چندين برابر فساد سه هزار ميلياردي است. ما نمي‌خواهيم از کسي دفاع کنيم اما شماها که يک وزيرتان هزار ميليارد سرمايه دارد بياييد دارايي آقاي روحاني، آقاي جهانگيري و ديگر مسئولاتان را با همه چيزهايي که نسبت به گذشتگان مي‌گوييد مقايسه کنيد.

وي گفت: متأسفم از اينکه آقاي کواکبيان اينگونه بحث مي‌کند. من درباره تعداد سانترفيوژها بحث مي‌کنم، ايشان مي‌گويد به درک که سانترفيوژها تعطيل شده است. مهم بيکاري جوانان است. خوب ما هم مي‌گوييم بي کاري جوانان مهم است. شماها نه تنها بيکاري جوانان را رفع نکرديد، بلکه متخصصان هسته‌اي را هم بيکار کرديد و با همين سياست‌هاي تدبير و اميدتان به گفته آمارهاي رسمي که خودتان اعلام کرديد يک ميليون بيکار ديگر به جمع بيکاران اضافه کرده‌ايد که اگر برايتان مهم است بايد ابتدا به اين موضوع پاسخ دهيد.
منبع: تسنیم