کد خبر 508874
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر نماینده کرمان که نسبت به ارائه با تأخیر لوایح برنامه ششم و بودجه 95 منتقد بود، گفت: دولت اگر به دنبال علم به قانون بود برنامه ششم باید تاکنون تصویب می‌شد.

به گزارش مشرق، محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه پارلمان) در تذکری با استناد به مواد 184 و 186 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهارداشت: امسال سال پایانی اجرای قانون برنامه پنجم است و از سال آینده باید برنامه ششم اجرا شود. دولت از ابتدای امسال موظف بود برنامه ششم را تقدیم مجلس کند اما چون برنامه ششم ارائه نشده لایحه بودجه‌ای هم که قرار بوده 15 آذر تقدیم مجلس شود متاسفانه تا به امروز به خانه ملت ارائه نشده است.

وی افزود: لذا این تخلف دولت از قانون آئین نامه داخلی مجلس محسوب می‌شود، با توجه به اینکه نزدیک به ایام پایانی سال هستیم از آن طرف هم احکام دائمی برنامه‌های پنج‌ساله در دستور کار مجلس است، لذا به نظر می‌رسد امکان بررسی همزمان لایحه برنامه ششم، بودجه 95 و احکام دائمی که الان 2 هفته است ارائه شده، وجود ندارد.

نماینده کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: از آن طرف دولت کی می‌خواهد بودجه 95 و برنامه ششم را ارائه کند؟ بودجه سال آینده قاعدتاً براساس برنامه ششم باشد، به نظر می‌رسد نمی‌شود همزمان بودجه‌ای را تصویب کرد که برنامه آن هنوز تصویب نشده است، اشکال جدی در تأخیر را در هیات رئیسه مطرح کنید.

وی ادامه داد: حداقل دو ماه طول می‌کشد تا پیشنهادات بعد از نهایی شدن دوباره برنامه ششم به صحن علنی بیاید، برای بودجه هم شرایط به همین منوال است، در هیأت رئیسه تدبیر کنید و بدانید امکان بررسی همزمان احکام دائمی لوایح برنامه‌های 5 ساله، برنامه ششم و بودجه 95 را نداریم، تا پایان سال هم انتخابات مجلس را پیش رو داریم.

نماینده کرمان در مجلس گفت: تدبیر هیأت رئیسه و تذکر به دولت به خاطر عدول از قانون امری ضروری است.

در ادامه این جلسه، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر پورابراهیمی گفت: در هر صورت دولت امسال اگر می‌خواست طبق قوانین و مقررات عمل کند می‌بایست تاکنون برنامه ششم تصویب می‌شد اما این داستان‌ها و گفت‌وگوها و برجام و مسائل پیرامون آن قاعدتاً برنامه ششم را تحت تاثیر قرار می‌داد.

باهنر ادامه داد: از کمیسیون‌های تخصصی مجلس 2 نفر برای قوانین دائمی برنامه انتخاب شدند و ما با توجه به اینکه هم کمیسیون تلفیق بودجه و هم کمیسیون تلفیق برنامه ششم را در پیش داریم لذا خواهش می‌کنم کمیسیون‌های تخصصی تقسیم کاری بین خودشان انجام دهند و نمایندگانی که عضو کمیسیون‌های تلفیق هستند تکراری نباشند، البته منع قانونی وجود ندارد ولی قاعدتاً نمی‌رسند و فرصت نمی‌کنند.

باهنر در پایان خاطرنشان کرد: محبت کنند برخی برای کمیسیون‌های تلفیق و بودجه عده‌ای از نمایندگان هم برای تلفیق برنامه ششم انتخاب شوند تا بتوانیم با کمک یکدیگر کار را پیش ببریم.

منبع: فارس