علیرغم اینکه شهید تندگویان وزیر نفت بود بر این باور بود که باید در کنار سایر پرسنل خود در جهت پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تلاش کند از این رو ساختمان وزارت در تهران را رها کرد و برای تقویت روحیه کارکنان خویش به مناطق جنوب رفت که در نهایت اسیر شد و به شهادت رسید.

گروه جهاد و مقاومت مشرقمهندس محمدجواد تندگویان به همراه دو نفر از معاونان خود در آبان ماه 59 در حال رفتن به پالایشگاه آبادان بودند که در دارخوین به اسارت نیروهای عراقی رسیدند. بعد از آن تمام ارتباط ها با ایشان قطع شد تا در ادامه رژیم عراق در خرداد 61 اعلام کرد وی در سلول خودکشی کرده است.


از آنجایی که ایشان سال ها در زندان ساواک هم به سر برده است شائبه خودکشی قابل قبول نبود لذا از طریق ایران پیگیری هایی شد که در سال 64 صلیب سرخ قرار ملاقاتی با مهندس تندگویان در عراق تنظیم کرد اما عراقی ها از این کار خودداری کردند و ادعا کردند مهندس گفته است اگر کسی با وی ملاقات کند خودکشی خواهد کرد.

در نهایت برخی از اعضای خانواده وی در سال 70 به بغداد عزیمت کردند تا وضعیت مهندس تندگویان را مشخص کنند که پس از کارشکنی های متعدد عراقی ها و ادعاهای دروغ و آدرس های غلط از پیکر شهید و نحوه شهادت وی، صلیب سرخ با کالبد شکافی یک جسد مومیایی شده که از قبری تازه  در رمادی کشف کرده بود اعلام کرد که این جسد متعلق به شهید تندگویان است که باز هم سن ایشان در هنگام شهادت کاملا مشخص نشد و بین 31 تا 37 سال عنوان شد. پیکر ایشان پس از طواف در بارگاه های مقدس عتبات و عالیات در 29 آذر سال 70 از مرز خسروی به هیأت ایرانی تحویل داده شد.

مقام معظم رهبری نیز در برهه‌ای به مناسبت بازگشت پیکر مطهر شهید غریب مهندس تندگویان، غم فقدان شهیدان عالی مقام نظیر وزیر بسیجی و فداکار جمهوری اسلامی ایران را تلخ عنوان می کنند.

 در همین رابطه گفتگوهایی با فرزند شهید تندگویان و اعضای شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشتیم که در ادامه می خوانید:

فرزند شهید تندگویان: مهندس تندگویان محرک صنعت نفت کشور بود

محمدمهدی تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اخلاق و منویات پدرش مهندس شهید تندگویان گفت: ایشان همیشه در شرایطی که اغلب افراد از حضور در امری عقب نشینی می کردند، وارد معرکه می شد و به جای انفعال،‌ فعال بودن را ترجیح می داد حتی اگر این کار جانش را به مخاطره اندازد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به زندگی شهید تندگویان پیش از انقلاب اشاره و عنوان کرد: شهید تندگویان در دانشگاهی کاملا غربی با مدیریت شخصی بهایی درس می خواند اما در همان شرایط ویژه دانشگاه نفت آبادان تصمیم به تأسیس کتابخانه انجمن اسلامی می گیرد و برای سخنرانی از افرادی نظیر علامه جعفری و دکتر شریعتی دعوت می کند که همین فعالیت ها باعث دستگیری وی از سوی ساواک می شود.

وی افزود: ایشان از لحاظ علمی هر سال حائز رتبه های اول تا سوم دانشگاه می شد و با وجود اینکه می توانست به راحتی درسش را بدون فعالیت های جانبی بخواند و به مدارج عالی دست پیدا کند، در کنار آن فعالیت های دیگر را نیز برگزید و در راه انقلاب گام برداشت.

تندگویان در ادامه به سال های حضور پدرش در زندان قصر اشاره و به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: هم بندان شهید تندگویان تعریف می کنند زمانی که ساواک دستور می دهد افراد زیر 40 سال حق ندارند در زندان نماز جماعت صبح بخوانند در زندان و در شرایطی که برخی افراد تقیه کرده و یا مخفیانه قضای آن را به جای می آوردند می گوید باید کاری کنیم که حتی توده ای ها و چپی ها که در زندان هستند و به مسائل دینی اعقتاد ندارند نماز بخوانند که به خاطر همین کار مجددا بازداشت شده و شکنجه هم می شود.

فرزند شهید تندگویان در ادامه با بیان اینکه شهید تندگویان محرک صنعت نفت کشور بود،‌ اظهار کرد: در شرایطی که به نظر می رسد افراد عافیت طلب باشند و دور از حوزه عملیاتی مدیریت کنند،‌ایشان برعکس عمل می کرد و فعال بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: یقینا اگر شهید تندگویان به عنوان وزیر نفت به منطقه نمی رفت و در پالایشگاه آبادان، خرمشهر و دارخوین حضور نمی یافت، امروز هیچ اثری از صنعت نفت نمی دیدیم چرا که حداقل اتفاقی که افتاد این بود که با حضور ایشان در پالایشگاه مواد سوختی که آن روز در مخاذن بود تخلیه و به جاهای دیگر مملکت دپو شد تا شاکله پالایشگاه حفظ شده و بعد از جنگ مجددا احیا شود.

فقیهی: شهید تندگویان نمونه بارز یک مدیر جهادی در عرصه نفت و جنگ بود

سید مهدی فقیهی، معاون شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سالروز بازگشت پیکرد مطهر شهید تندگویان به کشور گفت: بیست و نهم آذرماه سال 70 یادآور بازگشت پیکر مطهر شهید بزرگوار،‌ آزاده سرافراز،‌ وزیر بسیجی محمد جواد تندگویان وزیر نفت دولت شهید رجایی است.

معاون پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر همین اساس تصریح کرد: شهید محمدجواد تندگویان از جمله شهدایی است که شجاعت و آزادگی او ناشی از نگاه تکلیف مدارانه در عرصه خدمتگزاری بود در حالی که شأن وزارت او ایجاب می کرد تا از تهران به مدیریت وزارت نفت بپردازد با این حال وی با حضور در منطقه جنگی کشور برای سرکشی به واحدهای نفتی جان خود را فدای کشور کرد که این کار وی همان مدیریت جهادی است که مد نظر مقام معظم رهبری بوده و هست.

وی افزود: شاید در ظاهر بگوییم مهندس تندگویان وظیفه ای در شرایط جنگی نداشت که وارد این مناطق شود اما به علت حس انجام وظیفه ای که داشت به آنجا سفر کرد و در نهایت در شرایطی قرار گرفت که نیروهای بعثی او را در یک کمین مخفیانه ربودند و به اسارت خود درآوردند.

فقیهی  در ادامه با بیان اینکه شهید تندگویان 11 سال در شرایطی سخت و حساس زندان های عراق به سر برد،‌ یادآور شد: صبر و استقامت این ایثارگر بزرگ طی این 11 سال مثال زدنی است تا جایی که حتی برای رهایی خود از این زندان مخوف سکوت کرد و اطلاعات زیادی که از داشته های صنعت نفت کشور داشت در اختیار عراقی ها قرار نداد.

وی در ادامه تصریح کرد: ایشان همواره در سال های حضور در زندان عراق با قرآن مأنوس بود که در نهایت نیز در یکی از همین سلول ها به دست دژخیمان عراقی به شهادت رسید لذا بازگشت شجاعانه و قهرمانانه این وزیر دولت را گرامی می داریم و تلاش می کنیم در راه ایشان گام برداریم.

معاون شورای عالی ترویج فرهنگ اثار و شهادت در پایان با اشاره به این مطلب که نمادی از فرهنگ متعالی ایثار و شهادت در سیره این وزیر شهید تجلی یافته است، عنوان کرد: مقامات و مسئولان کشور باید با تأسی به سبک و سیاق ایشان و در شرایطی که رهبری در سیاست های ابلاغی فرهنگ ایثار و شهادت خود مسئولان را مورد خطاب قرار می دهند، در راستای صیانت از فرهنگ شهدا عمل کنند.

عیسی زاده: امثال وزیر شهید، مهندس تندگویان بدون توجه به سمت خود به نظام خدمت کردند

مهدی عیسی زاده عضو شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با بیان اینکه امثال شهید تندگویان راه حضرت سیدالشهدا(ع) را انتخاب کردند، گفت: امام حسین(ع) با شهادت و خاندان ایشان با اسارت سرمشق زنان و مردان آزاده ای شدند که قرن ها بعد نهضت ایشان را ادامه دادند.

نماینده مردم میاندوآب،‌ تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استقامت و در نهایت شهادت مهندس تندگویان پیامی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که بدانند مردان و زنان ایرانی همواره در مقابل تجاوز دشمن می ایستند و برای آنها تفاوتی ندارد که در جایگاه مقام مسئول باشند یا فردی عادی.

وی افزود: شهید تندگویان یکی از همین افرادی بود که بدون توجه به سمت خود به عنوان وزیر نفت کشور، به مناطق عملیاتی رفت و در این راه سال های اسارت را به جان خرید و در نهایت به خیل شهیدان پیوست.

این نماینده مجلس عضو شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در پایان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه از دست دادن سرمایه های عظیم ایران عزیز مثل مهندس شهید تندگویان برای ما بسیار غمبار است اما خرسندیم که همچنان راه،‌ روش، رسم و مرام ما همان مرام حسینی(ع) و مرام شهدای کربلاست.

رحماندوست: شهید تندگویان سمبل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک وزیر است

مجتبی رحماندوست دیگر عضو شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با بیان اینکه در طول 8 سال جنگ تحمیلی بزرگ ترین بار دفاع از کشور و انقلاب و مقابله با دشمنان این ملت بر دوش رزمندگان بود، گفت: در این میان مسئولان و مدیرانی بودند که با روحیه بسیجی وار خود عازم جبهه های حق علیه باطل شدند تا از کیان خود دفاع کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: شهید مهندس تندگویان یکی از همین مدیران ارزشی و بسیجی بود که بدون در نظر گرفتن جایگاه خود در سمت وزارت و به جان خریدن سختی ها و مشقت ها، وارد مناطق جنگی شد تا از سیستم های نفتی خود محافظت کند.

وی در ادامه شهید تندگویان را سمبل مظلومیت دانست و افزود: شهید تندگویان در بین شهدا قهرمانی مظلوم بود چرا که مردم و مسئولان نظام از وی که در موقعیت وزارت قرار داشت انتظار رفتن به مناطق جنگی را نداشتند و ایشان می توانست در تهران در ستاد مرکزی به عنوان سیاست گذار کار کند و جان خود را در کف دست قرار ندهد و به مناطق جنگی پرخطر نرود.

این نماینده مجلس عضو شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در پایان خاطرنشان کرد: شهید مهندس تندگویان بدون تکبر و غرور و بدون اینکه معاونان و عوامل خود را به تنهایی به جبهه های جنگ بفرستد که بر امور نفتی نظارت کنند، خود پیشروی آنها شد لذا وی یکی از مصادیق ترویج فرهنگ بسیجی، ایثار، شهادت و قهرمانی است.
خانه ملت - ف.ظهیری