کد خبر 51153
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷

مرادی با تاكید بر وقاحت برخی از شخصیتها در اظهارات و تكذیب گفته های خویش می گوید: " تكذیب در رسانه های مترقی امروز كار سختی است چرا كه بازخورد منفی دارد و تكنولوژی های جدید به رسانه ها این امكان را داده كه با خلاقیت جلوی دروغگویی را بگیرند و فرد دروغگو به سادگی در برابر امكانات جهان رسانه رسوا می شود و چه خوب است تكذیب در جای دقیقش بكار رود و وسیله ای برای فرار به جلو نباشد."

به گزارش مشرق به نقل از مهر ، بسیاری از كارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه معتقدند؛ تكذیبیه نشان دهنده فضای ملتهب در جهان رسانه ای هر جامعه ای است

این روزها در رسانه های ایران تكذیب جایگاه ویژه ای پیدا كرده است چنانچه بسیاری معتقدند عمده تكذیبه هایی كه برای رسانه ها ارسال می شود وسیله انحراف افكار عمومی است.

 بسیاری از كارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه معتقدند؛ تكذیبیه نشان دهنده فضای ملتهب در جهان رسانه ای هر جامعه ای است

دكتر نورالله مرادی كارشناس حوزه فرهنگ و استاد دانشگاه معتقد است: بسیاری از اخباری كه در رسانه ها تكذیب می شود ارزش تكذیب شدن ندارند و تكذیب بیشتر نوعی تلاش برای پاك كردن صورت مسئله است اگر چه اخباری می توانند به دروغ منافع عمومی و افكار جمعی را به مخاطره بیندازند ولی در مباحث خبری اگر به جای تكذیب از توضیحات یا تكمله استفاده شود بار معنای مثبت تری دارد.

او می افزاید : تكذیبه ممكن است بخشی از حقیقت باشد اما آنچه فضا را در سپهر رسانه ای ایران ابرآگین می كند دروغگویی است به این معنی كه اشخاص حقوقی برای فرار از مسئولیت شانه از بازخورد اخبار خالی می كنند و با تكذیب گفته های خویش در تلاش برای احیای جایگاه از دست رفته اند."

 وی با ذكر ضرب المثل ایرانی" دیوار حاشا بلند است" می افزاید:" وقتی آدمها به سادگی حاشا می كنند باید ریشه این كنش روانی را در مسائل تاریخی و فرهنگی جستجو كرد و این رفتار تثبیت شده با ابزار و تكنولوژی رسانه ای به خصوص رسانه های سایبر شكل و معنای تازه ای پیدا كرده است."

 مرادی با تاكید بر وقاحت برخی از شخصیتها در اظهارات و تكذیب گفته های خویش می گوید: " تكذیب در رسانه های مترقی امروز كار سختی است چرا كه بازخورد منفی دارد و تكنولوژی های جدید به رسانه ها این امكان را داده كه با خلاقیت جلوی دروغگویی را بگیرند و فرد دروغگو به سادگی در برابر امكانات جهان رسانه رسوا می شود و چه خوب است تكذیب در جای دقیقش بكار رود و وسیله ای برای فرار به جلو نباشد."

 احمد جعفری چمازكتی كارشناس رسانه معتقد است  در دوره حاضر از فعالیت رسانه ای، عنصر" تكذیبیه" نه تنها تهدید نیست ، بلكه می تواند یك فرصت برای رسانه ها باشد.

 همچنین وی تاكید كرد : "در عصر حاضر حتی درخواست حذف خبر از خروجی رسانه ها نیز چاره كار نیست چرا كه این خبر بلافاصله در موتورهای جستجو ثبت شده و هر لحظه در دسترس كاربران اینترنت قرار می گیرد."