گفته میشود که بانکها از تکنولوژی حس سنج برای تحلیل دادههای بیومتریک مشتریان استفاده کردهاند. این دادهها شامل حالت صورت، تغییر رنگ پوست، افزایش دمای بدن و ضربان قلب و نمونه برداری از الگوی صدای مشتری شده اند.
دانشمندی که این پروژه را رهبری می کرده، به خبرگذاری Xinhua میگوید که بیش از ۱۰ پکیج مختلف برای مشتریان و جهت بهره گیری در مکان های متفاوت توسعه داده شده.
در این میان آقای Zhang Houcan، پرفسور روان شناسی دانشگاه پکن می گوید: «این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست. خود تکنولوژی، جدید به شمار نمی رود اما نحوه استفاده از آن کاملا غلط بوده.»
برای استفاده از دروغ سنج های سنتی، این الزام وجود داشت که چندین سیم مختلف به بدن شخص متصل گردند. نمونه به کار رفته در بانک ها ولی از نوع جدید و بی سیم بودند که صرفا از سنسورهایی ساده به همراه الگوریتمی نرم افزاری بهره می بردند.
در این آزمایش، یک مشتری که حالتی آرام دارد، صادق محسوب میشود و در این بین حتی افراد آموزش دیده هم نمیتوانند در برابر نمونههای جدید دروغ سنج به نوعی آرامش خود را حفظ کنند که صادق شناخته شوند.
رهبر این پروژه که نامش از سوی Xinhua فاش نشده، می گوید که نتایج بسیار دقیق بودهاند. حتی خم ابری یک میلی ثانیهای هم از چشم سنسورها دور نمانده و در نتایج تاثیر گذار بوده است.
با پیشرفت تکنولوژی، دروغ سنجها نیز از قالب پیشین خود خارج شده و از پیچیدگیهای بسیار آنها نیز کاسته شده. وکلای چینی اکنون اذعان دارند که حق شکایت از بانکها توسط مشتریان به علت نقض حریم خصوصی امکان پذیر است، هرچند که قانون مشخصی برای استفاده از دروغ سنجها در کشور چین وجود ندارد.
وکلا در مورد این موضوع البته خاطر نشان میکنند که بانکها، میتوانند ادعا کنند که از تکنولوژی مورد بحث استفاده کردهاند تا هویت اصلی مشتریان خود را تایید کنند.
منبع: دیجیاتو