کد خبر 520811
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

منطقه دارفوردر در جنوب سودان شاهد تجدید ناآرامی ها بود که در جریان آن شماری کشته یا زخمی شدند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنبش "ارتش آزادی بخش سودان" که اقدامات خود را در راستای برداشته شدن ظلم حکومت مرکزی سودان از منطقه دارفور می داند، اعلام کرد: نیروهای دولتی روز یکشنبه چهار تظاهرات کننده را در شهر الجنینه در منطقه دارفور به قتل رسنده و دهها نفر دیگر را زخمی کردند.

در بیانیه جنبش ارتش آزادیبخش سودان آمده است: نیروهای دولتی "با حمایت شبه نظامیان قبیله‌ای به سمت غیرنظامیان بی پناه تیراندازی کردند. این غیرنظامیان - بعد از آنکه شبه نظامیان حکومت سودان روستاهای آنها را به آتش کشیدند و بی خانمان شدند- جلوی دبیرخانه دولت محلی غرب دارفور تحصن کرده بودند."

این بیانیه افزود: "در این تیراندازی چهار نفر به قتل رسیده و دهها نفر دیگر زخمی شدند که جراحت برخی از آنها شدید است".

اما دولت محلی غرب دارفور این گفته جنبش ارتش آزادیخبش سودان را رد کرد و آن را روی داد، متفرق کردن تظاهرات کنندگان از سوی نیروهای دولتی سودان خواند و گفت که این تظاهرکنندگان سه خودرو را جلوی ساختمانهای دولتی درپی کشته شدن یک چوپان در روستای "ملی" آتش زدند.

عبدالله مصطفی سخنگوی دولت محلی غرب دارفور گفت: جسد یک چوپان که دو روز پیش مفقود شده بود، در نزدیک روستا پیدا شد و فورا بستگان قربانی تجمع کردند. سپس شماری از جوانان شهر الجنیه در نزدیک این روستا و آوارگان اردوگاه‌های اطراف شهر به آنها پیوستند و ساختمانهای دولتی را محاصره کرده و سه خودرو را به آتش کشیدند و مسئولان آنها را متفرق کردند.

به گفته مصطفی، کسی در داخل شهر زخمی نشده است اما درخارج از آن اطلاعی در این زمینه ندارد.

منطقه دارفور در غرب سودان از سال 2003 میلادی شاهد درگیری و ناآرامی است که به گفته سازمان ملل تاکنون بیش از 300 هزار کشته برجای گذاشته است.

این امر باعث شد تا دادگاه جنایی بین‌المللی حکم پیگرد عمر البیشر رئیس جمهور سودان از سال 2009 میلادی به اتهام جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کند.
منبع: تسنیم