کد خبر 522844
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹

دبير کل سازمان ملل براي مقابله با افراط گرايي طرح پنج ماده اي خود موسوم به طرح اقدام براي مقابله با افرط گرايي خشن و تروريسم را ارائه کرد.

به گزارش مشرق و به نقل از رويترز، بان کي مون دبير کل سازمان ملل در نشست ويژه سازمان ملل متحد گفت : گروه هاي تروريستي فقط به دنبال اقدامات خشونت بار نيستند بلکه مي خواهند واکنش هاي سخت را نيز برانگيزند. با واکنش هايي که در برابر تروريسم صورت مي دهيم، سياست هايي دنبال مي شود که مردم را ضد همديگر قرار ميدهد و باعث مي شود گروه هايي که هم اکنون نيز به حاشيه رانده شده اند، با چهره اي شرور توصيف شوند و طعمه دستان دشمن شوند. مي بايست با خونسردي و عقل سليم موضوع را دنبال کنيم. نمي بايست ترس بر ما حکمفرما شود يا به دست کساني تحريک شويم که تلاش مي کنند از آن بهره برداري کنند.
وي گفت: مقابله با افراط گرايي خشن نمي بايست مخرب باشد. طرح اقدام من رويکردي عملي و جامع را براي مقابله با عوامل افرط گرايي خشن در بر دارد. اين طرح هفتاد توصيه را براي اقدامي متمرکز براي سطوح جهاني، منطقه اي و ملي در خود دارد که پنج مورد مرتبط با همديگر، اساس آن را تشکيل مي دهند. 
دبير کل سازمان ملل افزود: نخست مي بايست پيشگيري را در اولويت قرار بدهيم. جامعه جهاني کاملا حق دارد تا با استفاده از ابزارهاي قانوني در برابر اين تهديد از خود دفاع کند ولي مي بايست در مقابله با عوامل خشونت، توجه زيادي به عوامل اين افراط گرايي خشن داشته باشد. در صورتي که قرار باشد اين مشکل حل و فصل شود، راهي يگانه براي اين مشکل وجود ندارد.
بان کي مون اضافه کرد: ما همچنين عوامل اساسي براي موفقيت را نيز مي شناسيم، از جمله اداره مناسب دولت، حاکميت قانون، مشارکت سياسي، آموزش و پرورش خوب و شغلي خوب، احترام کامل به حقوق بشر از جمله اين مواردند. 
وي  ادامه داد:  شماره دو، رهبري اصولي و نهادهاي کارآمد است. ايدئولوژي هاي مسموم در هواي سالم ايجاد نمي شوند. سرکوب، فساد و بي عدالتي در حکم گازهاي گلخانه اي براي نارضايتي هستند. براي همين است که من از سران کشورها خواسته ام براي ايجاد نهادهاي فراگير که به صورت واقعي در برابر مردم پاسخگو هستند، تلاش بيشتري صورت بدهند.
بان کي مون گفت: شماره سه، جلوگيري از افراط گرايي و ترويج حقوق بشر دست در دست هم پيش مي روند. عموما راهبردهاي ضد تروريستي کشورها از عناصر اصلي در روند قضايي مناسب و احترام به حقوق بشر برخوردار نيستند. 
دبير کل سازمان ملل اضافه کرد: شماره چهار، در خصوص رويکرد کلي؛ مي بايست سکوت حاضر در صلح و امنيت، توسعه پايدار، حقوق بشر و فعالان انساني در سطوح ملي، منطقه اي و جهاني، از جمله در سازمان ملل را بشکنيم. طرح همچنين قبول دارد که هيچ راه حل يک بعدي براي اين امر وجود ندارد. براي همين طرح ارائه شده از کشورها مي خواهد طرحي در سطح ملي را ايجاد کند که اولويت هايي مانند افزايش سطح دسترسي به عدالت، تقويت نهادها و سرمايه گذاري در برنامه هاي آموزشي و تکثر گرايي در آن قرار دارد. همچنين مي بايست با همه بخش هاي جامعه، سران ديني، رهبران گروه هاي جوان در حوزه هاي هنر، موسيقي و ورزش و نيز رسانه ها در تعامل بود. 
وي ادامه داد شماره پنج، تعامل سازمان ملل؛ قصد من تقويت رويکرد سازمان ملل براي حمايت از تلاش هاي کشورهاي عضو براي مقابله با عوامل ايجاد کننده افراط گرايي خشن است. با اقدام براين اساس، سازمان ملل و گروه هاي مختلف کشورها از اين اعضا در ايجاد طرح ملي اقدام حمايت مي کند و همه فعاليت هاي آنان را مورد بازبيني قرار مي دهد. 
بان کي مون گفت: طرحي که ارائه شد، بر اساس تلاش و طرح هاي شما از جمله قطعنامه هاي مجمع عمومي در راهبرد جهاني مبارزه با تروريسم، جهان ضد خشونت و افراط گرايي خشن و نيز اقدامات شوراي امنيت از جمله قطعنامه هاي 2178 در مقابله با ستيزه جويان تروريست خارجي و 2253 در خصوص داعش تدوين شده است. من به دنبال تشکيل يک کنفرانس بين المللي براي اين طرح اقدام هستم که دولت سوئيس پيشنهاد برگزاري آن را با سازمان ملل در ماه آوريل در ژنو ارائه کرده است. بيايد در کنار هم، باشگاه همکاري جهاني را براي مقابله با افراط گرايي خشن ايجاد کنيم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما