کد خبر 52358
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۴

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاكید بر پررونق شدن حوزه نشر دینی گفت: ما باید با رعایت كامل خطوط قرمز انقلاب اسلامی در شبكه توزیع كتاب، عرضه رمان‌های كوچه بازاری و برخی رمان‌های عشقی را حتی اگر سودآوری داشته باشد، كمتر كنیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی خاموشی در آیین افتتاحیه همایش مدیران فروشگاه‌های موسسه كتاب شهر كه صبح امروز (پنجشنبه 26 خرداد) در یكی از مناطق لواسانات تهران برگزار شد، طی اظهاراتی به تشریح برخی نكات كلیدی در توزیع كتاب، طرح بساط كتاب و نشر حوزه دین پرداخت. مهمترین بخش‌های سخنان وی كه خبرگزاری مهر آن را منتشر كرده بدین شرح است:

* طبق گزارشات رونق خوبی در اقتصاد نشر موسسه كتاب شهر دیده می‌شود اما مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه نشر بیش از اینهاست و ایشان تاكید می‌فرمایند باید به شمارگان میلیونی در حوزه كتاب برسیم.

* كمبود ویترین كتاب و نبود شوق اجتماعی به خرید محصولات فرهنگی از جمله كتاب، از عوامل اساسی پایین بودن آمار كتابخوانی در كشور است؛ خوشبختانه در سالهای اخیر تمرین‌های زیادی برای افزایش شمارگان كتاب داشتیم و رسیدن شمارگان كتاب «دا» به بیش از 540 هزار نسخه نتیجه این رویكرد است. اما این اتفاق به مرور زمان صورت گرفته است و باید با به كارگیری تكنیك‌های روزآمد، این زمان را كوتاهتر كنیم.

* تنوع در محصولات مقبول فرهنگی و جذب مخاطبان از طیف‌های مختلف باید از جمله مهمترین رویكردهای ما باشد و ما باید به تعبیری پردیس فرهنگی و مجموعه‌ای شامل كلیه محصولات فرهنگی به ویژه كتاب داشته باشیم.

* ما باید خطوط قرمز انقلاب اسلامی را در شبكه توزیع كتاب كاملاً رعایت كنیم و عرضه رمان‌های كوچه بازاری و برخی رمان‌های عشقی را حتی اگر سودآوری داشته باشد، كمتر كنیم.

* وظیفه‌مندی موسسه كتاب شهر سود اعضای این موسسه را بیشتر خواهد كرد چرا كه مخاطبان انقلاب اسلامی پی می‌برند كه این موسسه پرچمدار عرضه كتابهای انقلاب اسلامی است كه پردیس فرهنگی مناسب با اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی را ایجاد كرده است به همین دلیل ما باید ممیزی را پررنگ تر كنیم.

* ما به دنبال افزایش تعداد فروشگاه‌های كتاب شهر در سراسر كشور هستیم اما باید پیش از راه‌اندازی این فروشگاه‌ها مطالعه دقیقی درباره مكان‌یابی و تناسب آن با موقعیت جغرافیایی داشته باشیم.

* طرح «بساط كتاب» از جمله ایده‌های پیشنهادی برای شبكه توزیع كتاب است؛ اگر مطالعه دقیقی بر روی این طرح صورت گیرد، در كارآمدی شبكه توزیع و تزریق و ترویج كتاب شیوه بسیار مناسبی خواهد بود.

در این همایش همچنین «حامد شفیق» مدیر عامل «كتاب شهر» با ارائه گزارشی از عملكرد این موسسه از طرح جدید آن برای بساط كتاب در كشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح از افراد مختلف اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان برای توزیع كتاب در سراسر كشور استفاده می‌كنیم.

موسسه «كتاب شهر» ایران كه با سیاست‌گذاری واحد از مركز و با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی اداره می شود، اواخر سال 83 افتتاح شد و تا به امروز 40 فروشگاه كتاب در 40 نقطه كشور راه‌اندازی كرده است.