در لایحه بودجه سال 95 که چند روز پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شد، ردیف هزینه‌ای جدیدی برای نهاد ریاست جمهوری تعریف شده و آن هزینه برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس است.

گروه اقتصادی مشرق- در لایحه بودجه سال آینده، بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس در نظر گرفته شده است.

در لایحه بودجه سال 95 که چند روز پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شد، ردیف هزینه‌ای جدیدی برای نهاد ریاست جمهوری تعریف شده و آن هزینه برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس است. این ردیف هزینه‌ای در بودجه سال جاری وجود نداشت.

برای این ردیف هزینه‌ای که زیرمجموعه برنامه هماهنگی مطلوب میان قوه مجریه و مقننه در فرآیند قانونگذاری تعریف شده، 2 میلیارد و 74 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.



اختصاص این رقم برای برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس در حالی است که در 2 سال اخیر دو قوه مجریه و مقننه فقط 6 بار جلسات مشترک برگزار کرده‌اند.


مطمئنا در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم در طول سال آینده، تعداد جلسات مشترک دولت و مجلس از انگشتان یک دست بیشتر نخواهد شد.

بنابراین آیا مقصود دولت از گنجاندن 2 میلیارد تومان اعتبار به معنای آن است که هر جلسه مشترک دولت و مجلس حداقل 100 میلیون تومان هزینه در بردارد؟

شاید مقصود از این ردیف اعتباری، فقط جلسات مشترک دولت و مجلس نباشد و شامل جلسات رده‌های مختلف مسئولان دولتی با نمایندگان مجلس هم باشد؛ مثلا جلساتی که معمولا میان معاونان رئیس‌جمهور با برخی نمایندگان مجلس به منظور هماهنگی در موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

حتی در صورت پذیرش این فرض نیز ابهامات پابرجا است. واقعا مگر برگزاری جلسات میان مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس چه خرجی دارد که 2 میلیارد تومان اعتبار برای آن لحاظ شده است؟

این جلسات یا در ساختمان‌های نهاد ریاست جمهوری یا در ساختمان‌های اداری مجلس برگزار می‌شود و طبیعتا این جلسات، هزینه اجاره مکان ندارد و مشخص نیست 2 میلیارد تومان قرار است صرف چه اموری شود؟