کد خبر 528931
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۳

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفتگوی خود با هیئت سوری را گفتگویی مقدماتی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، استفان دی میستورا در نشستی خبری در ژنو سوئیس به خبرنگاران گفت: من همین الان جلسه ای با هیئت دولت سوریه داشتم. دولت سوریه هیئت قابل توجهی را فرستاده است که به ژنو رسید. جلسه ای که ما داشتیم جلسه ی مقدماتی بود. معمولا این طور رایج است که وقتی مذاکرات شروع می شود، این فرصت ایجاد می شود که درباره گام های بعدی بحث و گفتگو شود.


فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه ، انتشار اخباری مبنی بر تصمیم مخالفان سوری به حضور در گفتگوهای ژنو را اخباری خوب توصیف کرد.
استفان دی میستورا در ادامه نشست خبری خود در ژنو سوئیس گفت: بسیار اهمیت دارد که بدانیم در مورد موضوع حضور کمیته عالی مذاکرات در کجای کار قرار داریم؟ کمیته عالی مذاکرات سه چهار روزی است که مشغول بحث های داخلی درباره تصمیم خود برای آمدن به ژنو و گفتگوهای بین سوری است. اکنون برکسی پوشیده نیست و آنها به صورت علنی گفته اند که مسئله مهم مورد نگرانی شان چیست؟
آنها می خواهند که در جریان برگزاری گفتگوها، شاهد ژست (حرکت) مقامات دولت درباره نوعی از بهبود(وضعیت) مردم درسوریه باشند، مثلا اینکه زندانیان آزاد شوند یا اینکه برخی از محاصره ها برداشته شوند. 
موضوع حقوق بشر نیز موضوعی نیست که درباره اش مذاکره شود چون بخشی از پاراگراف های دوازده و سیزده در قطعنامه ی 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد است. 
استفان دی میستورا افزود: ما به آنها پیشنهاد کردیم که بهترین راه برای چنین  بحث هایی درباره بهبود وضعیت، این است که این بحث ها در اینجا و با ما صورت گیرد، چه به صورت گفتگوهای نیابتی و چه به صورت مستقیم باشد. 
من دلایل خوبی دارم که بگویم آنها عملا این موضوع را به صورت جدی مد نظر قرار می دهند و در موقعیتی هستند که احتمالا یک شنبه بحث ها با آنها را شروع کنند تا  گفتگوهای بین سوری را به پیش ببرند. به نظر من روز دوشنبه روز مهمی برای ارزیابی مجدد وضعیت است اما احساس من این است که ، بحث داخلی آنها منجر به پذیرش پیشنهاد ما شود، هرچند که ممکن است این احساس من اشتباه باشد. بهترین راه برای بحث درباره عملی شدن ارسال نشانه های مهم برای  مردم سوریه این است که، (آنها) به ژنو بیایند.
خبرنگاری پرسید که دولت سوریه در گفتگوها چه کسی را تروریسم می داند؟
استفان دی میستورا  پاسخ داد: هیئت دولت(سوریه) موضوع فهرست تروریسم را مطرح کرد ، من اظهار نظر در این باره را به آنها واگذار می کنم. من به آنها یادآور شدم که این بار اولویت ما این است که درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت کنیم که این قطعنامه درباره اول ژانویه چه توصیه ای به من کرد؟ پس ما تا بیست و پنجم ژانویه صبور بودیم و شما هم صبور بودید، اکنون ما در بیست و نهم ژانویه قرار دادیم تا به همه هیئت ها فرصت بدهیم که احساس  راحتی کنند اما موضوع به زمامداری ، قانون اساسی جدید و انتخابات جدید مربوط می شود. البته موضوع مقابله با تروریسم نیز چیزی است که در فضای شورای امنیت ، قابل بحث است و باید هم درباره اش بحث شود. مسیرهای زیادی برای آن وجود دارد.
جیمز بیز خبرنگار الجزیره انگلیسی پرسید: دولت سوریه درباره بخش هایی از قطعنامه؛ که مخالفان خواستار اجرایی شدن آنها هستند؛ چه می گوید؟ مثلا درباره رفع  محاصره چه می گوید؟
پیام شما  برای دولت روسیه چیست؟ قرار بود دولت روسیه یکی از حامیان این روند باشد اما این کشور حتی اقدام به بمباران گروههایی می کند که 
می خواهند برای گفتگوهای صلح به اینجا بیایند!
استفان دی میستورا پاسخ داد: این گفتگوها دقیقا برای این است که نه تنها موضوع آینده سوریه را مورد بحث قرار دهیم بلکه هرگونه نشانه ای از بهبود وضعیت مردم سوریه را نشان دهیم که معنی اش کاهش خشونت ، کاهش بمباران ،برداشتن محاصره و غیره است. به نظر من شما باید فرصت دهید که این گفتگوها آغاز شود تا دقیقا بتوان درباره این نگرانی ها بحث کرد.
وی افزود: من دیروز در یک ویدئوی کوتاه خطاب به مردم سوریه صحبت کردم. البته قطعا من نباید مردم سوریه را خطاب دهم بلکه آنها باید خودشان این کار را بکنند اما درخواست من این بود که صدای خود را بلند کنید ، ما صدای شما را شنیدیم. این گفتگوها فقط نمی تواند درباره مسائل سیاسی باشد بلکه باید درباره نشانه ای از بهبود وضعیت مردم در زمان برگزاری گفتگوها باشد.
در ادامه خبرنگار العربیه به جای آنکه پرسشی از استفان دی میستورا بپرسد خبری را به اطلاع وی رساند که باعث خنده سایر خبرنگاران شد.
وی گفت: من از شبکه خبری العربیه هستم، زمانی که شما با(بشار) الجعفری جلسه داشتید، مخالفان اعلام کردند که برای شرکت در گفتگوها به ژنو می آیند، پس من فقط می خواهم به شما این خبر را بگویم(خنده خبرنگاران)
استفان دی میستورا گفت: این خانم خبرنگار به من اطلاع رسانی می کند. من شایعاتی شنیدم . ما زمانی واکنش نشان می دهیم که باور داشته باشیم که این خبر به صورت رسمی دریافت شود. اما این خبر نشانه خوبی است.
استفان دی میستورا گفت: ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که دسترسی به همه مناطق محاصره شده فراهم شود. چهارده منطقه تحت محاصره هستند که برخی در محاصره دولت است و برخی تحت محاصره مخالفان است و دیرالزور نیز تحت محاصره داعش است. پس می توان دید که مردم سوریه تا چه از یک طرف یا طرف دیگر رنج می بینند. این گفتگوها باید به این نکته رسیدگی کند.
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: هدف از گفتگوها بسیار روشن است، هدف آن چیزی است که شورای امنیت به من توصیه کرده است و همه طرف ها نیز این را پذیرفته اند. موضوع اول زمامداری است ؛ ما درباره زمامداری در سوریه صحبت می کنیم که فراگیر باشد ، زمامداری که ماهیت خاصی داشته باشد. مسئله دیگر قانون اساسی جدید است نه اینکه همان چیزی باشد که هم اکنون وجود دارد. مسئله سوم نیز انتخابات جدید و نظارت سازمان ملل متحد است. هدف این است. باید اجازه داد که طرف ها وقتی که دور هم می نشینند یا اینکه از طریق ما گفتگوهای غیر مستقیم دارند، بتوانند مذاکره کنند. من نمی خواهم پیشداوری کنم. 
استفان دی میستورا گفت: ما از دولت (سوریه) دعوت کردیم و دولت هم پاسخ داد وحضور یافت. ما از کمیته عالی مذاکرات دعوت کردیم و اکنون این بسته به آنها است که هیئت خود را بفرستند. ما نشانه هایی مبنی بر مسیر درست حرکت آنها دریافت کردیم و از حضور آنها در اینجا استقبال می کنیم. ما همچنین نامه هایی را به افرادی دادیم که به اعتقاد ما شنیدن صدایشان اهمیت دارد تا ما در بحث های خود درک بهتری داشته باشیم.
استفان دی میستورا درباره وجود برنامه های دیدار در روزهای شنبه و یک شنبه اظهار تردید کرد ولی به خبرنگاران گفت که قطعا روز دوشنبه روز پرکاری را خواهند داشت.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما