کد خبر 529878
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱

طی پنج سال اخیر فروش شرکت پژو در سطح جهان بیش از 500 هزار خودرو کاهش یافته و احتمالا قرارداد جدید با ایران در جریان سفر رئيس جمهور به فرانسه، روزنه‌ امیدي برای نجات از این سقوط خواهد بود.

گروه اقتصادي مشرق- در جریان سفر رئيس جمهور به فرانسه، قرارداد جدید میان پژو و ایران‌خودرو برای تولید مشترک خودروهای پژو در ایران منعقد شد.

انعقاد این قرارداد با توجه به بدعهدی شرکت پژو در جریان تحریم‌های چند سال پیش و زیر پا گذاشتن قراردادهایش با ایران‌خودرو و عدم ارائه قطعات موردنیاز برای تولید محصولاتش در ایران، با انتقادات گسترده‌ای در داخل کشور مواجه شده است.

از سوی دیگر انتظار می‌رفت با توجه به ابراز علاقه شرکت‌های قوی‌تری همچون فولکس واگن برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها، مسئولان صنعتی کشورمان در تجدید همکاری با پژو محدودیت قائل شوند یا این که حداقل این شرکت بابت بدعهدی‌ها جریمه بپردازد یا عذرخواهی کند، اما هیچ یک از این انتظارات محقق نشد.

قراردادی که اخیرا میان ایران خودرو و پژو منعقد شده مربوط به تولید و فروش 208، 2008 و 301 پژو در ایران از یک سال و نیم آینده است.

پژو در سال گذشته میلادی 316 هزار خودروی 208، 231 هزار خودروی 2008 و 102 هزار خودروی 301 در سطح جهان فروخته است.

میزان فروش خودروی 208 نسبت به سال 2014 رشد محسوسی نداشته، اما خودروی 2008 با رشد 13 درصدی مواجه شده است. با اين حال، فروش پژو 301 در سال 2015 نسبت به سال 2014 بیش از 6 درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت پژو، سه مدلی که قرار است در ایران تولید شود هم‌اینک جزو خودروهای پرفروش این شرکت محسوب می‌شود.

با توجه به وضعیت فروش شرکت پژو چند سالی است اوضاع مناسبی ندارد و این شرکت هنوز نتوانسته به رکورد فروش 5 سال پیش بازگردد، یقینا بازگشت به بازار ایران و هدفگذاری فروش چند صد هزار مدل از خودروهای این شرکت در ایران، می‌تواند عقب‌ماندگی چندساله آن را جبران کند.

این حقایق نشان می‌دهد که ایران برای قرارداد جدید با پژو دست بالاتر را داشت و با توجه به ابراز علاقه رقبای قوی‌تر پژو برای حضور در ایران، می‌شد قرارداد به مراتب محکم‌تری با این خودروساز فرانسوی بست، چون در شرایط فعلی نیاز پژو به ایران بیش از نیاز  ایران به پژو است.


لازم به ذکر است یک ماه پیش رئیس سازمان گسترش و معاون وزیر صنعت با اشاره به سفر روحانی به فرانسه گفته بود: نباید در امضای قرارداد با پژو تنها به دلیل اینکه رئیس جمهور به فرانسه می رود، عجله کرد.

رضا نوروززاده در خصوص پیش‌بینی امضای قرارداد پژو در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه در اوایل سال ۲۰۱۶ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معمولا در سفرهایی که رهبران کشورها انجام می‌دهند، تفاهمات ملی مدنظر است و پروژه‌های جزء را نباید در داخل یک سفر، بزرگنمایی کرد، چراکه این برای ملت دستاوردی ندارد.

وی تصریح کرد: ما در حال مذاکره با پژو هستیم، اما باید به این نکته هم توجه کرد که طبیعی است ایران، دیگر کشور قبل نیست بلکه زیرساخت‌های بزرگی در بخش خودرو، اندیشکده‌های مربوط به آن و شرکت‌های قطعه‌سازی دارد.

به گفته نوروز زاده، ایران دیگر زمین فکر برای برخی کشورهای خودروساز دنیا نیست که خارجی‌ها برای ما سیاستگذار باشند بلکه در مقابل بازاری که در اختیار آنها می‌گذاریم، یکسری توقعاتی هم داریم، بنابراین نباید عجولانه کاری کنیم که منفعت برای نظام ملی ما نداشته باشد.  
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: اصلا در مورد این چنین قراردادهایی نباید بگوییم که چون سفر رئیس جمهور در فلان تاریخ است، این قرارداد باید به هر قیمتی امضا شود، در مقابل اگر چنانچه امروز منافع ملی در امضای این قرارداد است، قبل سفر هم باید امضا کرد؛ یعنی کار به نفع ملت ایران باشد نه اینکه امضای یک قرارداد بدون در نظر گرفتن منافع ملی، تنها در پرتو یک حرکت سیاسی به امضا برسد.