به گزارش مشرق، فرهاد نوری با بیان این مطلب، گفت: شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینههای خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی کند.
به گفته نوری بر اساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.
خطوط منظم کشتیرانی جنوب در حالی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است که پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت با اختصاص یارانه حمل و نقل، کاهش هزینههای لجستیک را در دستور کار خود قرار داده بود؛ از همین رو در خرداد ماه سال جاری همزمان با تشدید تحریمهای بینالمللی علیه روسیه و به منظور سهمخواهی از بازار این کشور و رونق بخشی به صادرات ایران، تفاهمنامهای با کشتیرانی دریای خزر منعقد شد تا از بنادر شمالی کشور، خطوط منظم دریایی به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان راهاندازی شود.
نوری درباره یارانه خطوط منظم کشتیرانی جنوب نیز گفته است: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساختهای نرم، یارانههای حمل و نقل را پرداخت میکند؛ بدین ترتیب در شش ماهه اول به ازاء هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازاء هر سفر 13 هزار دلار به عنوان یارانه به این شرکت کشتیرانی، پرداخت خواهد کرد و این شرکت نیز متعهد میشود کرایه حمل دریایی را 15 درصد کمتر از حداقل نرخ تعرفههای حمل دیگر شرکتهای کشتیرانی در این مسیر تعیین کند.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در مورد اختیارات این سازمان در تکمیل ظرفیت چارتر شده نیز اظهار کرد: سازمان مجاز است پس از تکمیل 50 درصد ظرفیت توسط خط کشتیرانی، از محل 50 درصد ظرفیت چارتر شده، صادرکنندگان را برای اعمال تخفیف هزینههای حمل معرفی کند و خط کشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیفهای تعیین شده خواهد بود.
نوری خاطرنشان کرد: خط کشتیرانی ملزم است به منظور کمک به صادرکنندگان، مدت زمان معافیت کانتینر در اختیار صاحب کالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده کشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگیرد.
به گفته نوری خطوط منظم کشتیرانی جنوب، با ظرفیت 96TEU و با قابلیت حمل کانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت خواهند کرد.
عبدالحسین خدری رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا نیز در این خصوص به پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت گفت: عمانیها از دیرباز اعتقاد قلبی به تجارت با مردم ایران دارند و از کالاهای ایرانی استقبال میکنند اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساختهای لازم که یکی از آنها خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و عمان بود، تجار ایرانی در صادرات کالا به این کشور حاشیه دریای عمان چندان موفق نبودند.
وی افزود: با توجه به تمایل عمانیها برای تجارت با ایران و افق دیدی که ما برای روابط تجاری تهران و مسقط پیشبینی میکنیم از خردادماه امسال خط کشتیرانی خود را در این مسیر فعال کردیم و خوشبختانه روند تعاملات دو کشور هر روز بهتر میشود و اکنون با مشارکت سازمان توسعه تجارت، این خطوط با یارانه حمل و نقل برای صادرکنندگان و با برنامه منظمی به سوی عمان حرکت خواهند کرد.
خدری با تاکید بر اینکه بازار عمان، فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، اظهار کرد: متاسفانه هیاتهای تجاری خوبی از ایران به عمان نمیروند و تجار ایرانی هنوز به درک درستی از بازار عمان دست نیافتهاند از این رو این بازار هیچگاه به نحو احسن مورد استفاده ایرانیها قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: عمان میتواند کشورهای شرق قاره آفریقا را تامین کند و برای تهیه کالا، ایران میتواند تولیدکننده کالاهای مورد نظر باشد اما به شرط آنکه زیرساختها فراهم و روابط تجاری دو کشور گسترش یابد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، یارانه حمل و نقل صادراتی در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسهیل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشکلات حمل دریایی کالاهای کشورمان اختصاص یافته است که موفقیت آن بیش از هر چیز در گرو شناخت ظرفیت تجاری عمان و استفاده حداکثری تجار و بازرگانان ایرانی از این خطوط منظم است.
نزدیکی بندر صحار عمان به آبراه بینالمللی تنگه هرمز این بندر را به رقیبی برای بنادر امارات متحده عربی تبدیل کرده است؛ پیش از راهاندازی خط منظم کشتیرانی جنوب، کالاهای ایرانی به طور غیرمستقیم و ازطریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عمان میشد؛ اما اکنون این اقدام میتواند اقدامی موثر در کاهش تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نقشآفرینی ایران برای اتصال کشورهای CIS به آبهای آزاد جنوب باشد.
به گفته نوری بر اساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.
خطوط منظم کشتیرانی جنوب در حالی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است که پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت با اختصاص یارانه حمل و نقل، کاهش هزینههای لجستیک را در دستور کار خود قرار داده بود؛ از همین رو در خرداد ماه سال جاری همزمان با تشدید تحریمهای بینالمللی علیه روسیه و به منظور سهمخواهی از بازار این کشور و رونق بخشی به صادرات ایران، تفاهمنامهای با کشتیرانی دریای خزر منعقد شد تا از بنادر شمالی کشور، خطوط منظم دریایی به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان راهاندازی شود.
نوری درباره یارانه خطوط منظم کشتیرانی جنوب نیز گفته است: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساختهای نرم، یارانههای حمل و نقل را پرداخت میکند؛ بدین ترتیب در شش ماهه اول به ازاء هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازاء هر سفر 13 هزار دلار به عنوان یارانه به این شرکت کشتیرانی، پرداخت خواهد کرد و این شرکت نیز متعهد میشود کرایه حمل دریایی را 15 درصد کمتر از حداقل نرخ تعرفههای حمل دیگر شرکتهای کشتیرانی در این مسیر تعیین کند.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در مورد اختیارات این سازمان در تکمیل ظرفیت چارتر شده نیز اظهار کرد: سازمان مجاز است پس از تکمیل 50 درصد ظرفیت توسط خط کشتیرانی، از محل 50 درصد ظرفیت چارتر شده، صادرکنندگان را برای اعمال تخفیف هزینههای حمل معرفی کند و خط کشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیفهای تعیین شده خواهد بود.
نوری خاطرنشان کرد: خط کشتیرانی ملزم است به منظور کمک به صادرکنندگان، مدت زمان معافیت کانتینر در اختیار صاحب کالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده کشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگیرد.
به گفته نوری خطوط منظم کشتیرانی جنوب، با ظرفیت 96TEU و با قابلیت حمل کانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت خواهند کرد.
عبدالحسین خدری رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا نیز در این خصوص به پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت گفت: عمانیها از دیرباز اعتقاد قلبی به تجارت با مردم ایران دارند و از کالاهای ایرانی استقبال میکنند اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساختهای لازم که یکی از آنها خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و عمان بود، تجار ایرانی در صادرات کالا به این کشور حاشیه دریای عمان چندان موفق نبودند.
وی افزود: با توجه به تمایل عمانیها برای تجارت با ایران و افق دیدی که ما برای روابط تجاری تهران و مسقط پیشبینی میکنیم از خردادماه امسال خط کشتیرانی خود را در این مسیر فعال کردیم و خوشبختانه روند تعاملات دو کشور هر روز بهتر میشود و اکنون با مشارکت سازمان توسعه تجارت، این خطوط با یارانه حمل و نقل برای صادرکنندگان و با برنامه منظمی به سوی عمان حرکت خواهند کرد.
خدری با تاکید بر اینکه بازار عمان، فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، اظهار کرد: متاسفانه هیاتهای تجاری خوبی از ایران به عمان نمیروند و تجار ایرانی هنوز به درک درستی از بازار عمان دست نیافتهاند از این رو این بازار هیچگاه به نحو احسن مورد استفاده ایرانیها قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: عمان میتواند کشورهای شرق قاره آفریقا را تامین کند و برای تهیه کالا، ایران میتواند تولیدکننده کالاهای مورد نظر باشد اما به شرط آنکه زیرساختها فراهم و روابط تجاری دو کشور گسترش یابد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، یارانه حمل و نقل صادراتی در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسهیل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشکلات حمل دریایی کالاهای کشورمان اختصاص یافته است که موفقیت آن بیش از هر چیز در گرو شناخت ظرفیت تجاری عمان و استفاده حداکثری تجار و بازرگانان ایرانی از این خطوط منظم است.
نزدیکی بندر صحار عمان به آبراه بینالمللی تنگه هرمز این بندر را به رقیبی برای بنادر امارات متحده عربی تبدیل کرده است؛ پیش از راهاندازی خط منظم کشتیرانی جنوب، کالاهای ایرانی به طور غیرمستقیم و ازطریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عمان میشد؛ اما اکنون این اقدام میتواند اقدامی موثر در کاهش تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نقشآفرینی ایران برای اتصال کشورهای CIS به آبهای آزاد جنوب باشد.