وی گفت گه در این مرحله تا سال 2020 ساخت نسل 4.5 جنگنده های 'ای.اف – ایکس' شروع می شود.
براساس گزارش شبکه تلویزیونی 'مترو' اندونزی، این کشور ساخت این هواپیما را از سال 2020 به مدت 20 سال ادامه خواهد داد.
وی با اشاره به امضای قراردادی بین اندونزی و کره جنوبی برای ساخت این جنگنده، گفت که هدف عملیاتی کردن 'پی.تی.دی.ای – ای.اف. ایکس' در سال 2024 یا 2025 است، اما تا سال 2019 نمونه های اولیه ساخته و پرواز آزمایشی انجام می شود.
توسعه نمونه اولیه 'ای.اف ایکس' در کره جنوبی انجام شده است. هدف اندونزی استفاده از این جنگنده در ارتش این کشور و یا فروش به کشورهای دیگر است.
حدود 300 تکنسین اندونزیایی در حال حاضر در کره جنوبی در حال فراگیری روند ساخت این جنگنده هستند.
با توجه به قرارداد کره جنوبی و اندونزی، این کشور جنوب شرق آسیا 20 درصد از هزینه و تامین مالی این طرح را بر عهده گرفته است، اما 90 درصد از این فن آوری را کسب می کند.
اندونزی با کره جنوبی قراردادی یک میلیارد و 300 میلیون دلاری برای ساخت این جت های جنگنده نسل جدید امضا کرده است تا جاکارتا این جنگنده ها را جایگزین هواپیماهای فرسوده خود کند.
نیروی هوایی اندونزی در حال حاضر دارای یک ناوگان از هواپیماهای آموزشی ساخت کره جنوبی است که یک فروند آن در نمایش هوایی حدود دو ماه گذشته سقوط کرد و هر دو خلبان آن کشته شدند.
جت های جنگی که اندونزی و کره جنوبی قرار است تولید کنند، نسل چهار ونیم 'کی.اف-ایکس/ای اف-ایکس' است که در مقایسه با 'اف-16 ایگل' و 'سوخو سو-27' دارای ظرفیت های مانور بیشتری است.
براساس آمار سال 2011 میلادی، نیروی هوایی اندونزی دارای 510 فروند جنگنده و هواپیما، 168 فروند بالگرد و 684 فرودگاه عملیاتی است.