به گزارش مشرق، «حسن روحانی» رئیسجمهور ایران در فرانسه و ایتالیا سعی کرد ناوگان و زیرساختهای حمل و نقل ایران را در پسابرجام نوسازی کند، ولی گویا بانکهای اروپایی و واقعیات موجود در وزارت خزانهداری آمریکا، روی خوشی به ایرباسهای پهنپیکری که میخواستند در ایران فرود بیایند، نشان ندادهاند.
بر اساس گزارش رویتزر، یکی از مدیران ایرباس امروز از بانکهای اروپایی خواسته که بر نگرانیهای تحریمی خود فائق بیایند و گام در راه تأمین مالی پروژهای صادرات به ایران بگذارند.
رویترز در توضیح علت این دلنگرانی بانکهای اروپایی اینگونه استدلال کرده که «بانک بیانپی (پاریباس) فرانسه در سال 2014 به خاطر همکاری با ایران و نقض تحریمهای مالی آمریکا، 9 میلیارد دلار جریمه شد و این امر تمایل بانکهای اروپایی و به خصوص بانکهای فرانسه را برای ورود به پروژههای مرتبط با ایران به شدت کاهش داده است.»
رویترز می افزاید: «این امر، تأمین سرمایه مورد نیاز برای شرکتی مانند ایرباس که 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار به ایران فروخته را پیچیده میکند.»
«نیجل تیلور» معاون اداره مشتری، پروژه و سرمایه ایرباس به سفر خریدی روحانی، واکنش جالبی داشته ولی در عین حال، واقعیات موجود در بانکهای کشور خود را نیز دیده و گفته: «با این موهبتی که پیدا شده، نمیتوانم بفهمم چرا بانکهای اروپایی به ما پشت کردهاند؛ نترسید.»
«ماریآن باربات» رئیس فدراسیون بانکهای فرانسه، مانند مدیران ایرباس از بانکها نمی خواهد که کورکورانه قدم رد مسری خطرناک به نام رویارویی با وزارت خزانهداری آمریکا بگذارند؛ باربات معتقد است که «نظام حقوقی آمریکا در قبال تحریم ایران، شفاف نیست.»
وی میگوید: «بانکهای فرانسه برای اینکه بتوانند در این معاملات ورود پیدا کنند، باید شفافیت و امنیت قانونی داشته باشند.»
آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی، چنین مدل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که به رغم برداشته شدن تحریمهای هستهای، دیگر تحریمها پابرجا ماند و حتی برخی اشخاص و شرکتهای ایرانی که از فهرست تحریمهای هستهای بیرون آمده بودند، جایگاه تحریمی خود را ذیل دیگر انواع تحریمها حفظ کردند.
دولت ایران سعی کرده که با بیمه کردن خرید خود توسط ایتالیاییها و بازپرداخت قسطی پول هواپیماها، در برابر تحریمهای ناگهانی احتمالی، موضعی دفاعی گرفته باشد.
بر اساس گزارش رویتزر، یکی از مدیران ایرباس امروز از بانکهای اروپایی خواسته که بر نگرانیهای تحریمی خود فائق بیایند و گام در راه تأمین مالی پروژهای صادرات به ایران بگذارند.
رویترز در توضیح علت این دلنگرانی بانکهای اروپایی اینگونه استدلال کرده که «بانک بیانپی (پاریباس) فرانسه در سال 2014 به خاطر همکاری با ایران و نقض تحریمهای مالی آمریکا، 9 میلیارد دلار جریمه شد و این امر تمایل بانکهای اروپایی و به خصوص بانکهای فرانسه را برای ورود به پروژههای مرتبط با ایران به شدت کاهش داده است.»
رویترز می افزاید: «این امر، تأمین سرمایه مورد نیاز برای شرکتی مانند ایرباس که 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار به ایران فروخته را پیچیده میکند.»
«نیجل تیلور» معاون اداره مشتری، پروژه و سرمایه ایرباس به سفر خریدی روحانی، واکنش جالبی داشته ولی در عین حال، واقعیات موجود در بانکهای کشور خود را نیز دیده و گفته: «با این موهبتی که پیدا شده، نمیتوانم بفهمم چرا بانکهای اروپایی به ما پشت کردهاند؛ نترسید.»
«ماریآن باربات» رئیس فدراسیون بانکهای فرانسه، مانند مدیران ایرباس از بانکها نمی خواهد که کورکورانه قدم رد مسری خطرناک به نام رویارویی با وزارت خزانهداری آمریکا بگذارند؛ باربات معتقد است که «نظام حقوقی آمریکا در قبال تحریم ایران، شفاف نیست.»
وی میگوید: «بانکهای فرانسه برای اینکه بتوانند در این معاملات ورود پیدا کنند، باید شفافیت و امنیت قانونی داشته باشند.»
آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی، چنین مدل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که به رغم برداشته شدن تحریمهای هستهای، دیگر تحریمها پابرجا ماند و حتی برخی اشخاص و شرکتهای ایرانی که از فهرست تحریمهای هستهای بیرون آمده بودند، جایگاه تحریمی خود را ذیل دیگر انواع تحریمها حفظ کردند.
دولت ایران سعی کرده که با بیمه کردن خرید خود توسط ایتالیاییها و بازپرداخت قسطی پول هواپیماها، در برابر تحریمهای ناگهانی احتمالی، موضعی دفاعی گرفته باشد.