در این نشست که در مجتمع پذیرایی ملاصدرا و به میزبانی اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شده بود، اطلاعات ویژه برنامه های نوروز 95 شبکه های رادیویی، تلویزیونی و مراکز استان ها اعلام شد.
دکتر داوود نعمتی انارکی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در ابتدای سخنان خود، ضمن خیر مقدم به نمایندگان رسانه ها که پذیرای دعوت روابط عمومی بودند و در این نشت حضور داشتند، گفت: تمام تلاشمان این است که بتوانیم ارتباطی دوسویه را با رسانه ها داشته باشیم و اخبار سازمان را در سطحی وسیع و گسترده برای اطلاع مردم در اختیار رسانه ها قرار دهیم.
وی با تاکید بر اینکه جنس فعالیت های روابط عمومی و رسانه ها یکی است، اظهار امیدواری کرد که در سال آینده بیشتر بتوانیم به درخواست خبرنگاران در خصوص تعامل با رسانه ملی پاسخ دهیم.
نعمتی انارکی با بیان اینکه اطلاعات ویژه برنامه های نوروزی شبکه ها و مراکز در یک بسته جامع خبری از طریق پست الکترونیکی برای همه رسانه ها ارسال شده است، گفت: ممکن است برخی تغییرات جزئی مثلا در نام برنامه ویا ساعت پخش آن ها پیش بیاید که هرگونه تغییر سریعا به رسانه ها اعلام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با اطلاع رسانی دقیق، بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا مردم عزیز با برنامه ریزی مناسب بتوانند برنامه های مورد نظر خود را ببینند و یا بشنوند .
مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در بخشی از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که در خصوص بودجه رسانه ملی و موارد دیگر مانند یک جانبه نگری رسانه بیان کرده اند، گفت: اظهارات ایشان نوعی فرافکنی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: ای کاش آقای نوبخت به جای این فرافکنی و بیان عباراتی مانند سفره دل پر خونم را در مورد صداوسیما باز نکنم و اینکه صددرصد اعتبارات صداوسیماپرداخت شده است، به بیان واقعیت های مربوط به بودجه صداوسیما می پرداختند.
نعمتیانارکی افزود: ادعای جناب دکتر نوبخت در خصوص پرداخت کامل اعتبارات صدا وسیما در سال 94 صرفا در خصوص بودجه جاری سازمان است، ولی باید به صراحت بگویم دو سوم رقم بودجه عمرانی رسانه ملی تا کنون پرداخت نشده است و همین موضوع باعث شده که انجام پروژه های عمرانی متوقف شود.
مدیر کل روابط عمومی صداوسیما در خصوص بخش دیگری از اظهارات نوبخت که گفته بود، میزان بودجه سال 95 رسانه ملی از سال 94 بیشتر هم شده است، تصریح کرد: واقعا چنین موضوعی تحقق نیافته است و آمار و ارقام نشان می دهد که افزایش بودجه صداوسیما برای سال 95 تنها یک درصد بوده است، در حالی که بودجه دیگر دستگاه های فرهنکی بین 30 تا 40 درصد رشد را نشان می دهد.
نعمتیانارکی یادآو شد: با توجه به افزایش 12 درصدی حقوق و مزایا، در واقع کمک دولت به رسانه ملی کاهش نیز داشته است.
مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در ادامه با بیان این نکته که دولت، رسانه ملی را موظف کرده است بیش از 50 درصد نیاز مالی خود را درآمد زایی داشته باشد، گفت : وقتی رسانه برای تحقق آن به موضوع مزایده آگهی ها می پردازد و برنده مزایده نیز مشخص می شود، اما می بینیم که فشار ها به بانک ها آغاز می شود که خود را از این موضوع کنار بکشند و این طرح را به شکست می کشانند.
این مقام مسئول تصریح کرد با این وضعیتی که برای رسانه پیش آمده باید اظهار کرد که سفره دل صداوسیما پر از خون است که هنوز گوشه ای از آن بیان نشده است.
وی در خصوص عملکرد صداوسیما در ایام تصویب برجام و مذاکرات هسته ای، خاطر نشان کرد: میزان پرداختن به موضوع برجام از نگاه موافقان و مخالفان آن، بارها در گزارش های مختلف و با ذکر دقیق آمار و جزئیات و نام برنامه ها اعلام شده است، آماری که نشان از پرداختن حدود 2 برابری به نظرات موافقان برجام داشته است و در این خصوص مردم بهترین داور محسوب می شوند که فارغ از هرگونه سیاسی کاری به ارزیابی منصفانه عملکرد رسانه می پردازند.
نعمتیانارکی افزود: تلاش رسانه ملی در موضوعات مختلف مرتبط با دولت، همراهی و همدلی است و حضور مسئولان محترم سازمان ها و وزارتخانه ها در برنامه های مختلف و تشریح عملکرد ان ها نشان از این همراهی دارد و اگر انتقادی نیز در برخی برنامه ها نسبت به برخی عملکردها می شود، منبعث از وظیفه ذاتی رسانه در پرداخت دقیق به موضوعات است، همانطور که رسانه های مختلف نیز نسبت به عملکرد رسانه ملی بعضا نقد حرفه ای و نه تخریبی دارند و از سوی رسانه ملی و مدیران مورد توجه قرار می گیرد.
در این نشست که از رسانه های مختلف مکتوب، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با نگاه های متنوع سیاسی و فرهنکی دعوت شده بود، از همکاری خوب خبرنگاران و دبیران سرویس های فرهنگی و هنری رسانه ها با روابط عمومی صداوسیما قدردانی و خبرنگاران به بیان سوالات و انتقادات و نظرات خود پرداختند. در همین رابطه از سوی خبرنگاران و دبیران سرویس های فرهنگی و هنری روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری نکات مختلفی از جمله زمینه سازی برای بازدید خبرنگاران از پشت صحنه سریال ها، برگزاری نشست های خبری با دیگر مسئولان رسانه و .... مطرح شد که دکتر نعمتی اظهار امیدواری کرد روابط عمومی صداوسیما بتواند برای سال 95 ارتباط منطقی تری را با اصحاب رسانه ها داشته باشد و پاسخگور نیاز های خبری آن ها باشد.
به نظر می رسد برگزاری این چنین نشست هایی با دیگر مدیران سازمان نیز بتواند راهگشای ارتباط بهتر اصحاب رسانه با رسانه ملی برای پیشبرد بهتر امور و بهبود عملکرد رسانه ملی در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد.