نشست افتتاح دوره تبلیغ صبح امروز24 اسفند در مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

به گزارش مشرق، با امضای تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، دوره تخصصی تبلغ امروز در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب و به همت معاونت آموزش این مرکز افتتاح شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در سخنانی گفت: کار اصلی و اساسی برای مرکز رسیدگیبه امور مساجد بحث آموزش است. از نظر ما کار آموزش امر زینتی نیست. امروز کم نیستند مجموعه هایی که کارآموزشی دارند اما برای ما بحث آموزش همراه با خدمت استو از وظایف و فعالیت های ما به شمار می آید.

وی گفت:ما به فضل الهی نگاهمان به مقوله آموزش راهبردی است لازم بود در این زمینه مقدماتی فراهم شود تا ما به ساختار مناسب و هم به شیوه مناسب در این زمینه دست یابم و در این راستا فرهنگ‌سازی و مطالعات اولیه‌ای صورت گرفته است تا بتوانیم به ساختار و شیوه آموزش درستی دسترسی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: عصر ما عصر آموزش تلقی می شود و گفتمانی در این زمینه غلبه کرده است و جامعه نسبت به آموزش آمادگی خوب در بحث کمی و کیفی پیدا کرده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در حوزه علمیه و در عرصه تبلیغ چیزی به نام فارغ‌التحصیلی برای طلبه وجود ندارد و اگر این امر در حوزه‌های علمیه به وجود بیاید سبب می‌شود که به حوزه ضربه وارد شود وجریان حوزه علمیه از آغاز تا انجامقرین کار علمی، مطالعاتی و پژوهشی استو هم به اعتبار دانش های مرتبط با طلبگی وهم به اعتبار ذات رسالتی که بر عهده ما است و ما در هر زمان باید به فکر آموختن باشیم.

وی افزود: ما در آغازی که در این مرکز شروع به فعالیت کردیم چند هدف را مدنظر داشتیم. اولین هدف ما توانمندسازی ائمه جماعات بود، چرا که آنها به عنوان محور اصلی رشد و تعالی مساجد باید توانمند شوند و در این راستا چند محور اساسی که اصلی‌ترین آن آموزش بود نیز مورد توجه قرار گرفت و مولفه آموزش یک امر اساسی در عرصه توانمندسازی ائمه جماعات محسوب می‌شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: امسال در هنگام تخصیص بودجه ما سهم بسیار مهمی برای عرصه آموزش قرار داده‌ایم که این بودجه قابل مقایسه با سال قبل نیست. در حوزه علمیه و در عرصه تبلیغ چیزی به نام فارغ التحصیلی برای طلبه وجود ندارد و اگر این امر در حوزه‌های علمیه به وجود بیاید سبب می‌شود که به حوزه ضربه وارد شود. کار طلبگی از آغاز تا پایان کار، آموزشی است.

حجت الاسلام حاج‌ علی‌اکبری گفت: در حوزه، آموزش تمام شدنی نیست. ما اگر به زمان هم نگاه کنیم، می‌بینیم که عصر ما عصر آموزش است و جامعه نسبت به آموختن احساس خوبی پیدا کرده است. این امر همواره در حوزه مورد اهمیت و توجه بوده است. ما مأموریت حیات و تعالی هویت دینی و فرهنگی عموم مردم و به خصوص جوانان را بر عهده داریم و بدون آموختن مداوم نمی‌توانیم این امر را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دشمنان از ناحیه انقلاب صدمات اساسی خورده‌اند. مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای مجلس خبرگان داشتند به سه اولویت اساسی اشاره کرد که از جمله آنها اقتصاد مقاومتی، نهضت علمی، حیات و هویت فرهنگی است که باید در عرصه تبلیغ نیز ما این سه اصل را مورد توجه قرار بدهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اذعان کرد: ما در عرصه آموزش می‌توانستیم به سراغ مراکز دانشگاهی برویم ولی از این طرح استقبال زیادی نکردیم. چرا که حوزه دارای ظرفیت‌های بیکران آموزشی است و می‌توانیم از آنها در عرصه تبلیغ بهره ببریم.

وی ادامه داد: اگر لازم باشد در عرصه تخصصی به سراغ دانشگاه‌ها می‌رویم، اما در رابطه با عناوینی که در خود حوزه وجود دارد نیازی نیست که برای تدریس به سراغ سایر مراکز علمی برویم. ما حتی تأسیس رشته تخصصی مدیریت مساجد را نیز داشته‌ایم و کارهایی در این عرصه انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما باید خدمات آموزشی خود را در اختیار آحاد جامعه قرار بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه اصلی‌ترین کار آموزش در مسجد صورت می‌گیرد و این اصلی‌ترین کارکرد مسجد است، گفت: معرفت، اخلاق و معنویت در مسجد رشد پیدا می‌کند و حضرت علی (ع) در رابطه با ارتباط مومن با مسجد می‌فرمایند: یکی از تأثیرات ارتباط مردم با مساجد دریافت دانش نو است. پس ما باید کارکردهای آموزشی مساجد را احیاء کنیم تا جان، فکر و روح مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین نبوی،معاون تبلیغ حوزه علمیه قم نیز در مراسم افتتاحیه دوره‌ تبلیغ که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، گفت: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که دانش‌های بشری رشد بسیار زیادی یافته است و‌ جامعه از نظر علمی نسبت به گذشته در حال رشد است.

وی بیان کرد: امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط هم دانشجویان رشته‌های برتر حضور دارند و این امر در تهران قوی‌تر است. پس تراز علمی نسبت به گذشته بالاتر رفته و اگر روحانیت به همان نسبت رشد علمی نداشته باشد در این جامعه نمی‌توانند تاثیر داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی ادامه داد: روحانیون اگر با منبع وحی که قرآن است ارتباط بگیرند، منبرهایشان تکراری نمی‌شود و به راحتی می‌توانند بیماران خود را درمان کنند.

وی ادامه داد: مبلغ باید حداقل یک دوره تفسیر قرآن را بگذارند در غیر این صورت نمی تواند مبلغ باشد و برای مردم آموزش دهد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگانرهبری تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود به این امر اشاره فرموده‌اند که سیستم آموزشی ما طوری است که فرد می‌تواند از اول تا آخر اجتهاد را طی کند، بدون اینکه حتی یک بار لای قرآن را باز کند. خوب اینگونه تدریس نیاز به تغییر دارد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: «پیامبر (ص) برای هدایت انسان‌ها حرص زیادی می‌زدند». خداوند در قرآن خطاب به ایشان فرمود که ما نمی‌خواهیم به رنج بیفتی، وظیفه تو انذار است و هدایت دست تو نیست. بلکه در این عرصه شما وسیله‌اید.چیزی که در تبلیغ عامل موفقیت می‌شود ابتدا مساله‌ تقوای الهی و اخلاص است. گاهی دیده‌ایم مبلغی که خیلی قدرت سخنوری ندارد ولی چون ایمان و اخلاص قوی دارد موفق می شود و اگر مساله‌ای را نمی‌داند به سادگی می‌گوید نمی‌دانم همین امر سبب شده است که تاثیر بسیار زیادی برای امر تبلیغ داشته باشد.

وی گفت.بحث بعدی که در عرصه‌ تبلیغ بسیار مهم و کارآمد است این است که روحانی باید با مردم در ارتباط باشد. گاهی یک روحانی یک مسیر را یک ساعت می‌رود و در این مسیر با افراد مختلفی صحبت می‌کند و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کند این خود می‌تواند نشان بدهد که او پرکار و پرتلاش است.

حجت‌الاسلام نوری، معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد هم در این مراسم گفت: ما چهار طرح آموزشی را در مرکز مدنظر داریم که یکی از آنها رشته تبلیغ بود و از آغاز کار به این امر پرداخته‌ایم. در سطح دو تبلیغ 86 نفر متقاضی بودند که 58 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند و در کل 86 نفر در سطح دو و 32 نفر در سطح سه در رشته تبلیغ کار خود را آغاز خواهند کرد.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم به امضا رسید.