به گزارش مشرق، طرحهای تشویقی از جمله راهکارهایی هستند که اپراتورهای مختلف میتوانند با استفاده از آنها در بازار رقابتی ارتباطات، مشتریان خاص خود را به دست آورند. البته طبق قانون اپراتورها مجبور به ارائهی طرح تشویقی نبوده و حتی قرار نیست یک طرح را بهطور دائمی ادامه دهند.
اما آنچه مشخص است آنکه اگر اپراتوری چند طرح تشویقی ارائه کند و قرار باشد مشترک تنها امکان استفاده از تعداد محدودی از آنها را داشته باشد، طبیعی است که انتخاب طرح مربوطه برعهده مشترک بوده و وی میتواند براساس سلیقه خود این اقدام را انجام دهد. با این حال مدتی است ایرانسل در قالب ارسال پیامکهایی به برخی از مشترکان خود خبر میدهد که با توجه به استفاده از طرح تشویقی مکالمه رایگان امکان استفاده از طرحهای دیگر را ندارند.
حال در این میان برخی مشترکان تعجب میکنند که چه زمانی نسبت به فعالسازی این بسته اقدام کردهاند، اما تماسی با اپراتور و اطلاعات ارائه شده از سوی کارشناسان ایرانسل گویای آن است که این بسته تشویقی به انتخاب اپراتور برای برخی از مشترکان فعال شده و به دلیل فعالسازی آن مشترک امکان استفاده از بستههای تشویقی دیگر را ندارد. نکته دیگر آنکه برای پایان استفاده از بستههای تشویقی نیز معمولا اپراتور کد خاصی را به مشترک اعلام میکند تا در زمان صلاحدید نسبت به غیر فعال کردن طرح مربوطه اقدام کنند اما برای این بسته خودمختار راهی برای پایان دادن به آن وجود نداشته و این بسته هر زمان که اپراتور صلاح بداند حذف میشود.
در هر صورت این اتفاقی است که افتاده و ظاهرا اپراتور هرگاه و هر طور که صلاح بداند طرحی را برای مشترک فعال میکند و حتی توضیحی دربارهی جزییات این طرح ارائه نکرده و مشترک مجبور باشد برای مطلع شدن از جزییات خود دست به کار شود.
نکته جالب تر اینکه پس از تماس با اپراتور و طرح پرسش درباره این طرح، اعلام میشود که با فعالسازی این طرح مشترک تنها در صورتی از مکالمه رایگان برخوردار میشود که با مدت زمانی بیش از 10 دقیقه مکالمه کرده و هزینه 10دقیقه اول تماس را متقبل شود تا مابقی مکالمه او به شکل رایگان محاسبه شود. حال آنکه ممکن است بخش عمده تماسهای بسیاری مشترکان در مدت زمانی کمتر ازچند دقیقه انجام شده و مشترک ترجیح دهد برای استفاده از تخفیف در این تماس ها به استفاده از طرحهایی مانند 20 درصد شارژ شگفت انگیز که اپراتور امکان آن را در نظر گرفته بهرهمند شود اما با این طرح اجباری دیگر چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
حال این نکته جای سوال دارد که آیا فعالسازی بستهای بدون اطلاع و جلب رضایت مشترک و در نظر نگرفتن راهی برای پایان دادن به آن با حقوق مشترکان تعارض ندارد؟ البته این اولین بارنیست که درباره عدم شفافیت اطلاع رسانی اپراتورها سوال ایجاد می شود اما تا لحظه ارسال این گزارش نه اپراتور مربوطه و نه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توضیحی دراین باره به خبرنگار ما ارائه نکرده و پیگیریها در این خصوص بی نتیجه بوده است.
اما آنچه مشخص است آنکه اگر اپراتوری چند طرح تشویقی ارائه کند و قرار باشد مشترک تنها امکان استفاده از تعداد محدودی از آنها را داشته باشد، طبیعی است که انتخاب طرح مربوطه برعهده مشترک بوده و وی میتواند براساس سلیقه خود این اقدام را انجام دهد. با این حال مدتی است ایرانسل در قالب ارسال پیامکهایی به برخی از مشترکان خود خبر میدهد که با توجه به استفاده از طرح تشویقی مکالمه رایگان امکان استفاده از طرحهای دیگر را ندارند.
حال در این میان برخی مشترکان تعجب میکنند که چه زمانی نسبت به فعالسازی این بسته اقدام کردهاند، اما تماسی با اپراتور و اطلاعات ارائه شده از سوی کارشناسان ایرانسل گویای آن است که این بسته تشویقی به انتخاب اپراتور برای برخی از مشترکان فعال شده و به دلیل فعالسازی آن مشترک امکان استفاده از بستههای تشویقی دیگر را ندارد. نکته دیگر آنکه برای پایان استفاده از بستههای تشویقی نیز معمولا اپراتور کد خاصی را به مشترک اعلام میکند تا در زمان صلاحدید نسبت به غیر فعال کردن طرح مربوطه اقدام کنند اما برای این بسته خودمختار راهی برای پایان دادن به آن وجود نداشته و این بسته هر زمان که اپراتور صلاح بداند حذف میشود.
در هر صورت این اتفاقی است که افتاده و ظاهرا اپراتور هرگاه و هر طور که صلاح بداند طرحی را برای مشترک فعال میکند و حتی توضیحی دربارهی جزییات این طرح ارائه نکرده و مشترک مجبور باشد برای مطلع شدن از جزییات خود دست به کار شود.
نکته جالب تر اینکه پس از تماس با اپراتور و طرح پرسش درباره این طرح، اعلام میشود که با فعالسازی این طرح مشترک تنها در صورتی از مکالمه رایگان برخوردار میشود که با مدت زمانی بیش از 10 دقیقه مکالمه کرده و هزینه 10دقیقه اول تماس را متقبل شود تا مابقی مکالمه او به شکل رایگان محاسبه شود. حال آنکه ممکن است بخش عمده تماسهای بسیاری مشترکان در مدت زمانی کمتر ازچند دقیقه انجام شده و مشترک ترجیح دهد برای استفاده از تخفیف در این تماس ها به استفاده از طرحهایی مانند 20 درصد شارژ شگفت انگیز که اپراتور امکان آن را در نظر گرفته بهرهمند شود اما با این طرح اجباری دیگر چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
حال این نکته جای سوال دارد که آیا فعالسازی بستهای بدون اطلاع و جلب رضایت مشترک و در نظر نگرفتن راهی برای پایان دادن به آن با حقوق مشترکان تعارض ندارد؟ البته این اولین بارنیست که درباره عدم شفافیت اطلاع رسانی اپراتورها سوال ایجاد می شود اما تا لحظه ارسال این گزارش نه اپراتور مربوطه و نه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توضیحی دراین باره به خبرنگار ما ارائه نکرده و پیگیریها در این خصوص بی نتیجه بوده است.