رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که در 10 سال آینده انتظار نمی‌رود که ترکیه بتواند عضو این اتحادیه شود.

به گزارش مشرق، «ژان کلود یانکر» در مصاحبه با روزنامه آلمانی «هاندلزبلات» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تصریح کرد که بعید است ترکیه در 10 سال آینده بتواند عضو اتحادیه اروپا شود.

گفت وگوها برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال 2005 آغاز شد. اتحادیه اروپا و ترکیه موقتاً موافقت کردند که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و مذاکرات برای لغو روادید را در قبال کمک آنکارا به اروپا در مهار بحران کنونی آوارگان که به سوی کشورهای اروپایی روانه شده اند، تسریع بخشد.

یانکر تصریح کرد: «ترکیه در حال حاضر آماده پیوستن (به اتحادیه اروپا) نیست. من فکر می کنم که حتی تا 10 سال دیگر نیز چنین چیزی ممکن نباشد».

شورای اروپا قرار است روز پنجشنبه (امروز) نشست دو روزه‌ای را آغاز کند و انتظار می‌رود توافقی در خصوص طرح اتحادیه اروپا و ترکیه صورت گیرد که طبق آن پیش‌بینی می‌شود که تبادل فرد به فرد مهاجران غیرقانونی با پناهجویان مورد تأیید صورت گیرد.

یانکر به این روزنامه آلمانی گفت: «در روزهای آینده ما یک توافق الزام آور را با ترکیه نهایی می کنیم که ما پیشتر این توافق را در نشست قبلی آماده کرده بودیم. من خوشبینی محتاطانه ای درباره این توافق دارم».

اوایل ماه مارس، آنکارا در ازای دریافت 6.6 میلیارد دلار، تسریع فرایند لغو روادید و مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا، متعهد شد که تمامی مهاجران غیرقانونی که از ترکیه به اتحادیه اروپا رفته‌اند را بازگرداند و در عوض اتحادیه اروپا نیز موافقت کرد که آوارگان قانونی سوری را بپذیرد.
منبع: فارس