به گزارش مشرق، علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: با تعرفه 40 درصدی یک خودروی 20 هزار دلاری باید با قیمت حدود 30 هزار دلار در بازار ایران عرضه شود.
وی با بیان اینکه با این حال این اتفاق نمیافتد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال قیمت جهانی خودروی توسان 18 تا 20 هزار دلار است که با احتساب تعرفه 40 درصدی قیمت عرضه این خودرو در بازار ایران باید حدود 100 میلیون تومان باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: این در حالی است که هماکنون خودروی توسان با قیمت بیش از 150 میلیون تومان در بازار ایران عرضه میشود که این نشان میدهد تعرفه واقعی واردات خودرو به کشور بیش از 100 درصد است.
وی افزود: دلیل چنین وضعیتی تفاوت بین تعرفه اسمی واردات خودرو با تعرفه واقعی و در حال اعمال است بهگونهای که دولت فراتر از تعرفه، عوارض دیگری را از واردات خودرو اخذ میکند که باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.
خاکساری با بیان اینکه اگر تعرفه واردات خودرو واقعا 40 درصد بود باید تمام خودروهای وارداتی به قیمتی نصف قیمتهای فعلی در بازار ایران عرضه میشدند، تصریح کرد: بالا بودن تعرفه واردات خودرو به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرفکنندگان خودروهای داخلی و خارجی است.
وی با بیان اینکه با این حال این اتفاق نمیافتد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال قیمت جهانی خودروی توسان 18 تا 20 هزار دلار است که با احتساب تعرفه 40 درصدی قیمت عرضه این خودرو در بازار ایران باید حدود 100 میلیون تومان باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: این در حالی است که هماکنون خودروی توسان با قیمت بیش از 150 میلیون تومان در بازار ایران عرضه میشود که این نشان میدهد تعرفه واقعی واردات خودرو به کشور بیش از 100 درصد است.
وی افزود: دلیل چنین وضعیتی تفاوت بین تعرفه اسمی واردات خودرو با تعرفه واقعی و در حال اعمال است بهگونهای که دولت فراتر از تعرفه، عوارض دیگری را از واردات خودرو اخذ میکند که باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.
خاکساری با بیان اینکه اگر تعرفه واردات خودرو واقعا 40 درصد بود باید تمام خودروهای وارداتی به قیمتی نصف قیمتهای فعلی در بازار ایران عرضه میشدند، تصریح کرد: بالا بودن تعرفه واردات خودرو به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرفکنندگان خودروهای داخلی و خارجی است.