روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات چهارشنبه را با تمرکز بر اعلام لیست اصلاح‌طلبان در مرحله دوم و جدال برای حذف عارف از ریاست بهارستان آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات چهارشنبه را با تمرکز بر اعلام لیست اصلاح‌طلبان در مرحله دوم و جدال برای حذف عارف از ریاست بهارستان آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1 . دست‌های رییس‌جمهور پاک است؛ سردبیر روزنامه شرق در عقب‌نشینی از صفحه‌آرایی صفحه اول روزنامه شرق دیروز آن را برخلاف افکارعمومی «معنادار» تلقی نکرد و بر مشی اصلاح‌طلبانه و حمایت از دولت تاکید کرد و در همین راستا نوشت: «بنابراین ما هم ناچار شدیم این توضیح واضحات را برای کسانی که زیست پاورقی دارند، بدهیم تا کسانی که نمی‌خواهند دستان پاک رئیس‌جمهوری محترم را ببینند، نتوانند با تمسک به امور نامربوط به اهداف خود برسند.»

2. تلاش برای بازگشت هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه؛ درحالی که چند روز پیش محمد هاشمی برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که آیت الله هاشمی رفسنجانی مشکلی برای حضور در نماز جمعه تهران ندارد، یک عضو ارشد جامعه روحانیت ضمن ابراز نگرانی از کاهش نمازگزاران جمعه تهران، ضرورت بازگشت هاشمی به تریبون نماز جمعه را مطرح کرد.

3. ریاست فراکسیون اصلاحات مزد فداکاری عارف در پروژه کارگزاران سازندگی؛ فرزندان سیاسی هاشمی رفسنجانی خواهان ریاست علی لاریجانی بر بهارستان هستند در همین راستا روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: «نزاع براي تصاحب آن به نفع هيچ‌كدام از اين دو جريان نيست. راه‌حل مياني و مشترك اين دسته قابل‌توجه از فعالان سياسي هر دو جناح ادامه رياست لاريجاني بر مجلس و در مقابل نشستن عارف بر صندلي رياست فراكسيون اصلاح‌طلبان و حاميان دولت است. راهي كه به‌زعم آنها پيش از هر چيز موجب توفيق دولت در ادامه راه خويش در دوره يازدهم و آمادگي آن براي انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري است.»

4 . هشدار های مجدد اصلاح‌طلبان برای تحقق وعده‌های دولت یازدهم به مردم؛ «سال 95 سال سختی برای دولت حسن روحانی است» روایت روزهای آغازین اصلاح‌طلبان برای ترسیم وضعیت دولت یازدهم هست؛ آنان معتقدند که «امسال سال چندان آسانی برای روحانی نخواهد بود، سالی که نه از مذاکرات 1+5 خبری است و نه از تحریم‌ها.» که از این طریق کسب رای کند. در همین راستا کیانوش راد اظهار داشت: « دولت حتما باید با بررسی و ارزیابی عملکرد 3 ساله خود برای موفقیت در دوره دوم انتخابات از هم‌اکنون اقدامات حمایتی بیشتری را از قشر متوسط و آسیب‌پذیر جامعه نشان دهد.»

5. تلاش برای ناکامی کمیته اصولگرایان مجلس دهم؛ اصلاح طلبان كميته ۷ نفره ساماندهي اصولگرايان؛ اصلاح طلبان تلاش‌های این افراد را « تله تندروها با رمز اتحاد» دانستند که هدف آنان « تضعیف ائتلاف هفتم اسفند زنده كردن دوقطبي اصلاح‌طلب اصولگرا» است؛ این سخنان درحالی بیان می‌شود که اصلاح‌طلبان مدعی بودند که جریان اصولگرا در مجلس دهم توانایی هیچ‌گونه اقدام سیاسی اثرگذاری را ندارد و حذف سیاسی شده است.

6. ترسیم پیروزی در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی؛ خیز کسب حداقل ۴۰ كرسي از ۶۹ كرسي برای دست برتر یافتن محمدرضا عارف در انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

7. تلاش نیروهای مشترک برای توافق «پنهان» به جای رقابت «آشکار» در صحن بهارستان؛ بهروز نعمتی از نزدیکان علی لاریجانی و عضو لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نوشت: «هيچ نگراني نداريم كه بحث رياست مجلس را مي‌توانيم در يك روند دموكراتيك و با يك توافق آرام به سرانجام برسانيم، بدون آنكه ضربه‌اي به پيكره ائتلاف هفتم اسفند وارد شود.»

8. حمله به نهادهای انقلابی هم‌صدا با ضد انقلاب؛ نمایندگان ردصلاحیت شده و شکست خورده در انتخابات هفتم اسفند، تریبون مجلس و گفتارهای سیاسی خود را با حمله به نهادهای انقلابی آغاز کردند؛ روزنامه‌های جریان اصلاحات تلاش خود را برای دامن‌زدن به برداشت‌های اشتباه این افراد آغاز کرده‌اند.

· انتقام از استاندار خراسان رضوی به دلیل پیروزی اصولگرایان در مشهد!

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تغییر استاندار خراسان رضوی پس از اعلام نتایج انتخابات در مشهد آغاز شد؛ اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مدعی هستند که آقای رشیدیان همکاری لازم با آنان را انجام نداده است و خواهان بازشماری بخشی از صندوق‌ها در مشهد شدند اما بنابر اظهار نظر مسئولان فرمانداری، تغییرات صورت گرفته در بازشماری ناشی از خستگی بوده و در حدی نبود که نتیجه انتخابات را تغییر دهد و این پاسخ باعث «کدورت» و تصمیم مصمم برای تغییر وی شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب همدلی در همین راستا نوشت: «در رابطه با اینکه چه کسی جایگزین رشیدیان می‌شود گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که غلامحسین مظفری از گزینه‌های اصلی استانداری است. مظفری نیز سابقه فرمانداری و نمایندگی مردم نیشابور و ریاست جهاد دانشگاهی استان خراسان را داشته و همچنین از مدیران منصوب محمدباقر قالیباف بوده است که نشان می‌دهد رابطه مناسبی با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دارد. همچنین نام حسین امینی، سرلیست اصلاح‌طلبان مجلس دهم مشهد در میان گزینه‌هاست. امینی که از چهره‌های اصلاح‌طلب مشهدی است روحیه‌ای آرام دارد و مورد احترام بسیاری از اصولگرایان است. همچنین نام محسن مهرعلیزاده کاندیدای ریاست جمهوری سال 84 اصلاح‌طلبان نیز مطرح می‌شود. با این وجود عباس میرزاده می‌گوید: هنوز گزینه خاصی برای استانداری خراسان رضوی مطرح نشده است. اسامی افرادی در روزهای اخیر مطرح شده اما براساس قانون استاندار بعدی نباید بازنشسته باشد و اگر بازنشسته است، نیز باید دارای شرایط خاصی مثل سابقه معاونت وزارت و یا نماینده ادوار مجلس و یا سابقه ایثارگری باشد.»

حالا این سوال در افکار عمومی ایجاد می‌شود که حامیان دولت و اصلاح‌طلبان چه انتظار فراقانونی از استاندار خراسان رضوی داشته‌اند که عدم تحقق آن موجب تلاش برای برکناری وی شده است و از سوی دیگر آیا پیروزی نامزدهای حامی دولت و اصلاح‌طلبان در برخی از مرکز استان‌ها موید همکاری استانداران با نیروهای همسو با دولت و اصلاح‌طلبان بوده است؟