شاگردان پرويز مظلومي امروز پيش چشم هواداران‌شان در ایستگاه 25 لیگ پانزدهم ميزبان سپاهان رده‌يازدهمي و بحران زده هستند تا بلكه با شكست دادن رقيب سرشناس دوباره به صدر جدول بازگردند.

گروه ورزشی مشرق - استقلال‌ خوزستان با يك گل از سد همشهري‌اش استقلال اهواز گذشت و پرسپولیس ملوان را برد تا آبي‌هاي پايتخت براي پنجمين مرتبه به فكر بازپس‌گيري صدر بيفتند.

شاگردان پرويز مظلومي امروز پيش چشم هواداران‌شان در ایستگاه 25 لیگ پانزدهم ميزبان سپاهان رده‌يازدهمي و بحران زده هستند تا بلكه با شكست دادن رقيب سرشناس دوباره به صدر جدول بازگردند.

* امتيازهايي كه پريد
رسيدن به پيروزي در تقابل امروز استقلال و سپاهان براي آبي‌هاي پايتخت حكم مرگ و زندگي را دارد. شكست دادن سپاهان استيماچ قبل از داربي تهران مي‌تواند يك كاتاليزور خوب پيش از رويارويي با ارتش سرخ باشد.

استقلال با پرويز مظلومي در نيم‌فصل دوم رقابت‌ها طي 9ديدار موفق به شكست دادن سياه‌جامگان(3 بر يك)، گسترش(2 بر يك) و راه‌آهن(يك بر صفر) شده است.

با اين حال تساوي برابر ملوان(2-2)، ذوب‌آهن(صفر- صفر)، استقلال اهواز(يك- يك)، پديده(صفر- صفر) و استقلال‌صنعتي(يك- يك) و بدتر از آنها شكست مقابل نفت(يك بر صفر) سبب شد تا مدعي كسب عنوان قهرماني ليگ پانزدهم اقتدارش در بالاي جدول از دست برود.

 قطعا بهترين اتفاق پيش از برگزاري داربي پايتخت شكست دادن مجدد سپاهان مانند بازي رفت است.

* اسماعيلي راه سامره را رفت
آسيب‌ديدگي روزبه چشمي در دقيقه42 ديدار استقلال برابر پديده(هفته23) يكي از بدترين اتفاقات فصل جاري ليگ براي آبي‌ها بود. هافبك دفاعي مقتدر آبي‌ها بقيه رقابت‌هاي فصل را از دست داد تا امروز يكي از غايبان بزرگ استقلال در تقابل با زردپوشان اصفهاني باشد.

نكته قابل تامل اينكه استقلال در بازي رفت هم چشمي را به دليل سه‌اخطاره بودن در اختيار نداشت اما موفق به شكست دادن سپاهان حسين فركي شد.

دوشنبه چهار آبان‌ماه سال1394 فرشيد اسماعيلي جوان براي نخستين‌ مرتبه وارد تركيب اصلي آبي‌ها شد و از قضا با گل تماشايي خود در دقيقه 6 نشان داد مهره قابل اتكايي براي پر كردن جاي چشمي است. قبل از اين استقلال فقط يك مرتبه در 10دقيقه ابتدايي ديدارهايش برابر سپاهان به گل رسيده بود.

آبي‌ها يك‌ مرتبه در دقيقه سه بازي برگشت ليگ سوم با ضربه تماشايي علي سامره برابر سپاهان به گل رسيدند تا پس از آن فرشيد اسماعيلي جوان دومين استقلالي در ادوار ليگ‌برتر باشد كه دروازه نصف‌جهاني‌ها را در دقايق ابتدايي بازي‌هاي دو تيم باز كرده است.

* دو تعويضي بازي رفت نيستند
استقلال در بازي رفت 3 بر صفر سپاهان را پيش چشم 10هزار تماشاگر اصفهاني مات كرد. در آن ديدار آبي‌ها با تركيب اوليه مهدي رحمتي، هراير مگويان، حنيف عمران‌زاده، ميثم مجيدي، ميلاد فخرالديني، فرشيد اسماعيلي، اميد ابراهيمي، يعقوب كريمي، سجاد شهباززاده، جابر انصاري و محمدرضا خرسندنيا به ميدان آمدند.

سه بازيكن تعويضي تيم مظلومي هم در ديدار پنج ماه و 15روز قبل محسن كريمي، جاسم كرار و بهنام برزاي بودند كه به ترتيب جايگزين يعقوب كريمي(60)، شهباززاده(85) و اسماعيلي(63) شدند.

به اين ترتيب امروز استقلال به طور حتم فقط دو بازيكن تعويضي بازي رفت يعني جاسم كرار و محسن كريمي را در اختيار نخواهد داشت. كرار مدت‌هاست به فوتبال عراق برگشته و محسن كريمي هم به تازگي با مصدوميت روبه‌رو شده است.

* كدام تيم به برد يازدهم مي‌رسد؟
استقلال با شكست دادن سپاهان در بازي رفت ليگ جاري تعداد پيروزي‌هايش در ليگ را برابر رقيب به عدد10 رساند. پيش از اين سپاهان طي 28ديدار صاحب 10پيروزي برابر استقلال شده بود و حاصل 9ديدار تساوي بود.

به اين ترتيب بعد از«بي‌حساب» شدن دو تيم در تعداد پيروزي‌ها امروز بايد منتظر ماند و ديد استقلال به پيروزي شماره11 خود برابر سپاهان خواهد رسيد يا مهمان شگفتي‌ هفته25 ليگ لقب خواهد گرفت؟

* احتمال بدون گل بودن بازي 7درصد هم نيست
استقلال و سپاهان در ادوار ليگ‌برتر 29مرتبه برابر يكديگر صف‌آرايي كرده‌اند تا 9ديدارشان به تساوي بينجامد. قابل توجه اينكه تنها دو مرتبه ديدارهاي دو تيم گلي در بر نداشته است و شايد اين در نوع خود يك ركورد به حساب بيايد. به همين دليل هم بازي‌هاي دو رقيب تهراني و اصفهاني به طور معمول جذاب و تماشايي از آب درآمده است.

اولين تساوي بدون گل استقلال و سپاهان نهم آذرماه سال1382(ليگ سوم) به ثبت رسيد و دومين صلح بدون گل در بازي برگشت ليگ سيزدهم. اين به خودي خود جالب بود كه طي 10سال در بازي‌هاي استقلال و سپاهان همواره گل روييد. از آخرين تساوي بدون گل دو رقيب سرشناس امروز دقيقا دو سال و چهار ماه و پنج روز مي‌گذرد.

با يك حساب و كتاب ساده مي‌توان از نگاه آماري به اين نتيجه رسيد كه احتمال ثبت سومين تساوي بدون گل آبي‌ها و زردها در ديدار حساس امروز تنها 6.8 درصد است.

بعيد به نظر مي‌رسد آبي‌ها در تقابل با نصف‌جهاني‌ها براي پيروز شدن به آب و آتش نزنند. هرچند كمي آن‌طرف‌تر و در اردوگاه رقيب پرسپوليس«مدعي» شده، بدش نمي‌آيد تا همان احتمال كم 6.8 درصدي تساوي استقلال و سپاهان به وقوع بپيوندد.