کد خبر 562055
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

اشتباهات داوران در هفته‌های اخیر لیگ برتر انگلیس عملکرد آنها را که اتفاقاً مجهز به تجهیزات مدرن داوری هستند، زیر سئوال برده است.

به گزارش مشرق، در هفته‌های اخیر داوران لیگ برتری چندین تصمیم بحث‌برانگیز در جریان بازی‌ها گرفته‌اند که این مسئله با توجه به امکاناتی که این داوران دارند، ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. ارزش امکاناتی که داوران لیگ برتری با خود در جریان بازی همراه دارند از دو پوند شروع و به دو هزار و 100 پوند ختم می‌شوند. برخی از این امکانات عبارتند از: گوشی، میکروفن، مونیتور ضربان قلب، اسپری کف و مونیتور کنترل خط دروازه.

یکی از تصمیمات عجیب داوران لیگ برتری در هفته‌های اخیر این رقابت‌ها در تساوی 2 - 2 لسترسیتی مقابل وستهام رقم خورد، جایی که جان موس اقدام به اخراج (با دادن دومین کارت زرد) جیمی واردی، گلزن لستر به‌خاطر تلاش برای فریب دادنش کرد. سپس در بازی سه‌شنبه شب نیوکاسل و منچسترسیتی که به تساوی یک - یک انجامید، سرخیو آگرو در موقعیتی کاملاً آفساید دروازه‌ شاگردان رافائل بنیتس را گشود و داور گلش را صحیح اعلام کرد. این اشتباهات نشان می‌دهد که حتی تجهیزات مدرن هم نمی‌تواند مانع از کم شدن اشتباهات داوری در انگلیس شود.

تجهیراتی که داوران لیگ برتری انگیس در جریان بازی‌ها با خود به همراه دارند به شرح زیر است:

1- گوشی: این امکان را به داور می‌دهد تا نظرات دو کمک خود و البته داور چهارم را که در کناره‌های زمین انجام وظیفه می‌کنند، بشنود. قیمت این گوشی که تولید یک شرکت سوئیسی است، 280 پوند است.

2- میکروفن: داور از این ابزار برای صحبت کردن با دو کمک خود و داور چهارم استفاده می‌کند.

3- سیم: از پشت پیراهن داور، میکروفن و گوشی را به باتری وصل می‌کند.

4- خودکار: برای ثبت اخطارها و کارت قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی برخی داوران از مداد استفاده می‌کنند.

5- باتری و گیرنده رادیویی: باتری تأمین‌کننده برق گوشی و میکروفن است. از آنجایی که برخی داوران تجربه تداخل ارتباط‌های بی‌سیمی را در جریان بازی‌ها داشته‌اند، از این‌رو ترجیح می‌دهند تا از گیرنده‌های رادیویی نظامی استفاده کنند که رمزگذاری‌شده هستند. قیمت یک گیرنده رادیویی نظامی فرانسوی دو هزار و 100 پوند است.

6- کارت قرمز در جیب سمت راست: برخی داوران کارت قرمز و زرد را در یک جیب قرار می‌دهند. برخی دیگر نیز این دو کارت را در دو جیب مختلف می‌گذارند تا سرعت بیشتری در خارج کردن کارت موردنظر داشته باشند. قیمت کارت‌های قرمز و زرد دو پوند است.

7- کارت زرد: بسیاری از داوران پشت کارت زرد خود برچسبی می‌چسبانند و روی آن نام بازیکنانی را که جریمه می‌کنند، می‌نویسند. داوران پس از بازی برچسب را از کارت جدا و برای بازی بعدی مجدداً برچسب جدیدی می‌چسبانند.

8- هشداردهنده پرچم آفساید: این دستگاه که زیر آستین و روی بازوی داور بسته می‌شود، ویبره‌ای (لرزاننده) دارد که کمک داور با فشار دادن دکمه روی دسته پرچمش، داور را از آفساید مطلع می‌کند. این ابراز هم 500 پوند قیمت دارد.

9- باند ضربان قلب: این ابزار توسط نواری به دور قفسه سینه داور بسته شده و اطلاعات میزان ضربان قلب او را به مونیتور ضربان قلب که روی دستش بسته شده است، ارسال می‌کند.

10- مونیتور ضربان قلب و ساعت‌شمار (کُرنومتر): با این مونتیور داور قادر است هم ضربان قلب خود را کنترل کند و هم زمان بازی را. قیمت این دستگاه 400 پوند است.

11- مونیتور کنترل خط دروازه: این ابزار شبیه به ساعت مچی است و اگر توپ از خط دروازه بگذرد روی صفحه نمایشگر آن واژه «گل» نمایش داده می‌شود. قیمت این ابزار کارآمد به‌همراه نصب با تمامی تجهیزاتش در ورزشگاه 250 هزار پوند است.

12- اسپری کف: با این وسیله داور به هنگام زدن ضربات ایستگاهی فاصله قانونی 9 متری را برای خط دفاعی مشخص می‌کند. قیمت این اسپری کف 7.99 پوند است.

13- سوت یدکی: این سوت در جیب داور است و صدای آن در بین 75 هزار تماشاگر قابل‌تشخیص است. قیمت این سوت بین 5 تا 19 پوند است.

14- سکه:برخی داوران به جای شیر و خط انداختن از سکه شانس و برخی دیگر از سکه‌های سیاه و سفید استفاده می‌کنند.

منبع: تسنیم