به گزارش مشرق، «یک روزه هزینه معاینه فنی صد درصد افزایش پیدا کرده است، مگر چه اتفاقی رخ داده که ناگهان قیمت را دوبرابر کرده اند؟»
برای پیگیری این موضوع به یکی از مراکز معاینه فنی خودرو در شهر مشهد مراجعه می کنیم تا هم به صورت میدانی این گلایه مردم را پیگیری کنیم و هم موضوع را از یکی از کارشناسان فنی این مرکز جویا شویم.
استعلامی که روند معاینه فنی را زمان بر کرد
یکی از رانندگانی که از حدود ساعت 12 برای معاینه فنی به مرکز معاینه فنی طرقبه مراجعه کرده بود به «خراسان رضوی» می گوید: گویا اضافه شدن یک استعلام اینترنتی موجب طولانی شدن روند معاینه فنی خودروها شده است و همین موضوع باعث ایجاد صف در مراکز معاینه فنی شده است. »
همچنین مراجعه خبرنگار ما به مرکز معاینه فنی شهید مفتح مشهد هم نشان می داد در حالی که رانندگان در صف ورود به مرکز معاینه فنی منتظر هستند که دهان به دهان خبر افزایش دو برابری هزینه معاینه فنی به گوششان می رسد و هر کدام حرفی از روی اعتراض می زنند، یکی می گوید مگر چه کار خاصی انجام می دهند که بخواهند یک مرتبه هزینه اش را دوبرابر کنند و همین طور صحبت ها بالا می گیرد.
به سمت اتاق پذیرش راهی می شوم، صف نسبتاً طولانی در آنجا تشکیل شده است و کار به کندی پیش می رود، رانندگان نسبت به کندی فرآیند اعتراض می کنند که اپراتور می گوید سیستم جدید است، کاری هم نمی شود کرد.
اشتباه دولت باعث افزایش یکباره قیمت شد
مصطفی راشدی، کارشناس فنی مرکز معاینه فنی شهید مفتح مشهد درباره افزایش صد درصدی هزینه انجام معاینه فنی خودرو می گوید: هزینه دریافتی مراکز معاینه فنی چهار سال است بدون هیچ گونه افزایش قیمتی، 11 هزار تومان بوده است و اشتباهی که دولت انجام داد هم این بود که به جای این که سالانه درصدی بر این مبلغ بیفزاید، این کار را نکرده و این شد که چند روز پیش و بعد از چهار سال یک دفعه تصمیم بر افزایش قیمت ها گرفت و آن را دو برابر کرد.
در ضمن 22 هزار تومان هم به نسبت تست هایی که روی خودروها انجام می شود هزینه بالایی نیست.
راشدی می افزاید: نکته دیگری نیز وجود دارد که قابل توجه است و آن هم این است که 30 در صد از درآمد ما در این مرکز، سهم سازمان ترافیک است و این سازمان این پول را از ما می گیرد، به این معنا که از هر 22 هزار تومانی که ما از هر خودرو برای معاینه فنی دریافت می کنیم همان اول حدود هفت هزار و 300 تومانش به حساب سازمان ترافیک شهرداری می رود و بعد ما می مانیم و بقیه پول و تمامی هزینه های مرکز و حقوق کارمندان که واقعا این مبلغ برای مدیریت هزینه ها خیلی کم است.
ما نیز با سیستم جدید مشکل داریم
کارشناس فنی مرکز معاینه فنی شهید مفتح مشهد همچنین درباره گلایه دیگر مردم از مشکلات پیش آمده در روند اخذ معاینه فنی بعد از اینترنتی شدن روال کاری آن نیز می گوید: بحث سامانه «سیم فا» که همان به قول شما اینترنتی شدن سیستم اخذ معاینه فنی است یکی از مشکلات ما نیز است.
چرا که تا قبل از این که چنین سامانه ای تعبیه شود، ما صرفا نام و نام خانوادگی، کد ملی و آدرس و شماره تلفن را وارد می کردیم که در برخی از مواقع که شلوغ بود، فقط به نام و نام خانوادگی اکتفا می کردیم ولی الان با یکپارچه شدن سیستم ها، باید تمامی اطلاعات شخص مالک و خودروی وی را به صورت دستی در سیستم وارد کنیم که این خود به صرف زمان زیادی منجر خواهد شد. در کنار آن مشکلاتی مانند قطعی گاه و بیگاه اینترنت را نیز قرار دهید، در حالی که می توانستند با تهیه بانک اطلاعاتی از مالکان و خودروها، این فرآیند را به مراتب راحت تر و سریع تر کنند، به صورتی که با مراجعه هر فرد، ما بارکد کارت خودروی وی را در زیر بارکد خوان می گرفتیم و خیلی سریع تمامی اطلاعات او برایمان به نمایش در می آمد و دیگر به تایپ دستی تمامی مشخصات نیازی نبود.
وی درباره عدم حفظ نوبت افرادی که فرآیند کاری شان در روز قبل به صورت ناقص انجام شده، نیز می گوید: متأسفانه این افراد با این که در روز قبل تا پایان وقت اداری فرآیند اخذ معاینه فنی شان نیمه تمام مانده، ولی در روز بعد نیز باید در صف بایستند و روش جایگزینی نیز برای این کار وجود ندارد، چرا که وقتی ما صبح اول وقت به مرکز می آییم، می بینیم که خودروها از قبل از ساعت کاری در مرکز صف کشیده اند، حال ما چگونه برای آن افراد شرایط خاص قائل شویم؟ آن ها هم مجبورند در صف بایستند تا دوباره نوبت شان شود.
منبع: خراسان
برای پیگیری این موضوع به یکی از مراکز معاینه فنی خودرو در شهر مشهد مراجعه می کنیم تا هم به صورت میدانی این گلایه مردم را پیگیری کنیم و هم موضوع را از یکی از کارشناسان فنی این مرکز جویا شویم.
استعلامی که روند معاینه فنی را زمان بر کرد
یکی از رانندگانی که از حدود ساعت 12 برای معاینه فنی به مرکز معاینه فنی طرقبه مراجعه کرده بود به «خراسان رضوی» می گوید: گویا اضافه شدن یک استعلام اینترنتی موجب طولانی شدن روند معاینه فنی خودروها شده است و همین موضوع باعث ایجاد صف در مراکز معاینه فنی شده است. »
همچنین مراجعه خبرنگار ما به مرکز معاینه فنی شهید مفتح مشهد هم نشان می داد در حالی که رانندگان در صف ورود به مرکز معاینه فنی منتظر هستند که دهان به دهان خبر افزایش دو برابری هزینه معاینه فنی به گوششان می رسد و هر کدام حرفی از روی اعتراض می زنند، یکی می گوید مگر چه کار خاصی انجام می دهند که بخواهند یک مرتبه هزینه اش را دوبرابر کنند و همین طور صحبت ها بالا می گیرد.
به سمت اتاق پذیرش راهی می شوم، صف نسبتاً طولانی در آنجا تشکیل شده است و کار به کندی پیش می رود، رانندگان نسبت به کندی فرآیند اعتراض می کنند که اپراتور می گوید سیستم جدید است، کاری هم نمی شود کرد.
اشتباه دولت باعث افزایش یکباره قیمت شد
مصطفی راشدی، کارشناس فنی مرکز معاینه فنی شهید مفتح مشهد درباره افزایش صد درصدی هزینه انجام معاینه فنی خودرو می گوید: هزینه دریافتی مراکز معاینه فنی چهار سال است بدون هیچ گونه افزایش قیمتی، 11 هزار تومان بوده است و اشتباهی که دولت انجام داد هم این بود که به جای این که سالانه درصدی بر این مبلغ بیفزاید، این کار را نکرده و این شد که چند روز پیش و بعد از چهار سال یک دفعه تصمیم بر افزایش قیمت ها گرفت و آن را دو برابر کرد.
در ضمن 22 هزار تومان هم به نسبت تست هایی که روی خودروها انجام می شود هزینه بالایی نیست.
راشدی می افزاید: نکته دیگری نیز وجود دارد که قابل توجه است و آن هم این است که 30 در صد از درآمد ما در این مرکز، سهم سازمان ترافیک است و این سازمان این پول را از ما می گیرد، به این معنا که از هر 22 هزار تومانی که ما از هر خودرو برای معاینه فنی دریافت می کنیم همان اول حدود هفت هزار و 300 تومانش به حساب سازمان ترافیک شهرداری می رود و بعد ما می مانیم و بقیه پول و تمامی هزینه های مرکز و حقوق کارمندان که واقعا این مبلغ برای مدیریت هزینه ها خیلی کم است.
ما نیز با سیستم جدید مشکل داریم
کارشناس فنی مرکز معاینه فنی شهید مفتح مشهد همچنین درباره گلایه دیگر مردم از مشکلات پیش آمده در روند اخذ معاینه فنی بعد از اینترنتی شدن روال کاری آن نیز می گوید: بحث سامانه «سیم فا» که همان به قول شما اینترنتی شدن سیستم اخذ معاینه فنی است یکی از مشکلات ما نیز است.
چرا که تا قبل از این که چنین سامانه ای تعبیه شود، ما صرفا نام و نام خانوادگی، کد ملی و آدرس و شماره تلفن را وارد می کردیم که در برخی از مواقع که شلوغ بود، فقط به نام و نام خانوادگی اکتفا می کردیم ولی الان با یکپارچه شدن سیستم ها، باید تمامی اطلاعات شخص مالک و خودروی وی را به صورت دستی در سیستم وارد کنیم که این خود به صرف زمان زیادی منجر خواهد شد. در کنار آن مشکلاتی مانند قطعی گاه و بیگاه اینترنت را نیز قرار دهید، در حالی که می توانستند با تهیه بانک اطلاعاتی از مالکان و خودروها، این فرآیند را به مراتب راحت تر و سریع تر کنند، به صورتی که با مراجعه هر فرد، ما بارکد کارت خودروی وی را در زیر بارکد خوان می گرفتیم و خیلی سریع تمامی اطلاعات او برایمان به نمایش در می آمد و دیگر به تایپ دستی تمامی مشخصات نیازی نبود.
وی درباره عدم حفظ نوبت افرادی که فرآیند کاری شان در روز قبل به صورت ناقص انجام شده، نیز می گوید: متأسفانه این افراد با این که در روز قبل تا پایان وقت اداری فرآیند اخذ معاینه فنی شان نیمه تمام مانده، ولی در روز بعد نیز باید در صف بایستند و روش جایگزینی نیز برای این کار وجود ندارد، چرا که وقتی ما صبح اول وقت به مرکز می آییم، می بینیم که خودروها از قبل از ساعت کاری در مرکز صف کشیده اند، حال ما چگونه برای آن افراد شرایط خاص قائل شویم؟ آن ها هم مجبورند در صف بایستند تا دوباره نوبت شان شود.
منبع: خراسان