فروش گوشیهای هوشمند به سبب تقاضا برای گوشیهای کمهزینه در بازارهای نوظهور و گوشیهای هوشمند 4G مقرون به صرفه، با طرحهای ارتقای اتصال 4G از ارائهدهندگان خدمات ارتباطاتی در بسیاری از بازارهای سراسر جهان صورت گرفته است.
مدیر تحقیقاتی گارتنر میگوید: در بازار گوشیهای هوشمند که فروشندگان بزرگ، رشد اشباع را تجربه میکنند، برندهای نوظهور موجب اخلال در فروش برندهای موجود برای افزایش سهم خود هستند. با چنین تغییری در ساختار بازار گوشی های هوشمند، برندهای چینی در حال ظهور به عنوان برندهای جدید برتر جهانی هستند.
دو برند چینی در جمع پنج فروشنده برتر گوشی هوشمند در سه ماهه اول 2015 در جهان جای گرفتند و 11 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. در سه ماهه اول سال 2016 نیز سه برند چینی هوآوی، شیائومی و اوپو 17 درصد از بازار را تشکیل دادند.
اوپو بهترین عملکرد را در این سه ماه داشت و با رشد 145 درصدی در واحد فروش، به رتبه چهار رسید. مانند هوآووی و شیائومی، اوپو شاهد رشدی قوی در چین بود و سهم رقبایی مانند لنوو، سامسونگ و یولانگ را گرفت. هوآوی نیز شاهد افزایش تقاضای گوشی هوشمند در اروپا، آمریکا و آفریقا بود، در حالی که شیائومی و اوپو به ترتیب افزایش 20 و 199 درصدی فروش گوشیهای هوشمند خود را در بازارهای آسیا و اقیانوسیه شاهد بودند.
همچنین در سه ماهه اول سال 2016، سامسونگ با کسب 23 درصد سهام بازار به اپل غلبه کرد. در حالی که اپل با کاهش 14 درصدی فروش آیفون، اولین شیب دورقمی منفی سال به سال را شاهد بود.
لنوو نیز با کاهش 33 درصدی فروش گوشیهای هوشمند از جمع پنج فروشنده گوشی برتر ناپدید شد و جزو 10 فروشنده گوشی برتر در سه ماهه اول 2016 جای گرفت. این برند در حالی که با رقابت سنگینی در میان برندهای محلی چین مواجه است، شاهد سقوط 75 درصدی فروش در این بازار بود.