کد خبر 57895
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۲

سرقت پنج میلیون مقاله علمی توسط فردی که به رابین هود اینترنتی شهرت یافته، به منظور دسترسی رایگان دانشجویان و محققانی که توانایی پراداخت حق عضویتهای سنگین در وبسایتهای علمی را ندارند در ایالات ماساچوست آمریکا جنجال برانگیز شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دادستان کل ایالات متحده آمریکا در محدوده ماساچوست علیه برنامه نویس، مبتکر، فعال اینترنتی و فردی که خود را در نقش "رابین هود اینترنتی" می داند، به دلیل سرقت حدودا پنج میلیون مقاله پژوهشی از بایگانی آنلاین JSTOR و قصد انتشار آنلاین و رایگان این اطلاعات به منظور دسترسی دانشجویان و محققان اعلام جرم کرد.

"کارمن اورتیز" دادستان کل در ایالت ماساچوست اعلام کرد "آرون سوارتز" با ورود غیر قانونی به محدوده موسسه تکنولوژی ماساچوست، MIT، مدارک و اسناد علمی متعلق به پاییز سال گذشته را به صورت غیر قانونی دانلود کرده است. در صورتی که جرم سوارتز 25 ساله اثبات شود وی به 35 سال حبس و پرداخت یک میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.

سوارتز که خود از اعضای مرکز "ادموند سافرا" دانشگاه هاروارد به شمار می رود از طریق ارتباطش با هاروارد توانسته به بایگانی JSTOR دسترسی پیدا کرده و دست به چنین سرقتی بزند.

بر اساس گزارش بوستون گلاب، سوارتز قصد داشته این مدارک و اسناد را به صورت رایگان بر روی وب سایتهای اشتراک اطلاعات قرار دهد و به این شکل نیاز به پرداخت حق عضویتهای گران قیمت نشریات آنلاینی که گاه به 50 هزار دلار نیز می رسند برای کاربرانی که توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند، از بین ببرد.

از سویی دیگر بوستون هرالد گزارش داده که مقامات این موسسه ارزش اطلاعات دانلود شده را بیش از پنج هزار دلار اعلام کرده اند.

این در حالی است که بوستون گلاب هزینه عضویت در برخی از نشریات علمی برای دسترسی به این مقالات و اطلاعات که توسط سوارتز هک شده اند را 50 هزار دلار اعلام کرده است!

سوارتز برای فریب دادن سیستمهای امنیتی چندین بار آدرس IP خود را تغییر داده است. چالش در عملکرد تجارت انتشار پژوهشهای علمی با هدف ظاهری انتشار نتایج تحقیقات علمی و گسترش دانش در بیشترین حد ممکن، پدیده ای جدید نیست. اما شاید حرکت "رابین هود وار" سوارتز بتواند تغییرات معنی داری را در روند کار این تجارت به وجود بیاورد.

بر اساس گزارش یو اس ای تودی، در حال حاضر برخی از مفسران درخواست ایجاد تغییراتی را کرده اند که بر اساس آنها دسترسی دانشجویان و دانش آموزان پیش دانشگاهی، محققان در کشورهای در حال توسعه و هر فرد دیگری که قصد دارد به صورت شرافتمندانه به اطلاعات علمی دسترسی پیدا کند، امکان پذیر شود.