به راستی، چه باید کرد تا رقابت های المپیک، از جذابیت و ارزش بیشتری نسبت به آنچه در قرن سابق داشت، بهره مند شود؟

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، یک شرکت انرژی انگلیسی که در زمره حامیان مالی المپیک 2012 لندن است، اقدام به تهیه یک برنامه تبلیغی برای این مسابقات کرده که در نوع خود جالب توجه است. در این برنامه، نگاهی به تاریخچه این پیکارها شده و به امروز رسیده است و البته، یک سوال اساسی؛ بر المپیک چه خواهد رفت؟
سال ها از برگزاری این رقابت ها در دوران مدرن می گذرد و به نوعی، مهم ترین رویداد ورزشی جهان به شمار می رود. برگزاری المپیک در قرن نوزدهم و بیستم و افزایش ارتباطات موجب شده تا شاهد مجموعه رفتارهایی با عنوان "روح المپیک" باشیم.
اما در دوران جدید همه چیز تغییر کرده است. ورود پول، افزایش انتخاب سرگرمی ها و انتخاب های جدید موجب شد تا همه چیز تغییر کند. با انفجار گستره رسانه های دیجیتالی، اگرچه دسترسی مردم به انواع ورزش ها بیشتر شده؛ اما شاهد استقبال کمتر جوانان شده ایم. ارتباطات میان جوانان و ورزش در دهه های اخیر تغییر کرده است. آنها در بیشتر بخش های جهان به سمت نمایشگرهای بزرگ تلویزیونی رفته اند.
این روزها، بسیاری بر این باورند که المپیک جذابیت خود را در چشم مردم از دست داده است. اکنون، یکی از مهم ترین موضوعات این است که چگونه می توان برای این دیدارها همان ارزش و جذابیتی را تعریف کرد که پیش از این وجود داشت؟ در حقیقت، سوال اصلی این است که برای بازگشت المپیک به طبیعت آن چه باید کرد؟
این برنامه تلویزیونی که چندی پیش پخش شد، بر آن بود تا به این پرسش ها پاسخ دهد. برای همین هم با برخی کارشناسان گفت و گوهایی انجام داده که خلاصه آن را نیز خواهید خواند؛ اما نکته جالب، تلاش حامیان مالی این رویداد در لندن برای طرح این مباحث است. آنها در پی این هستند تا در فرصت باقی مانده، المپیک را با جذابیت هایی همراه سازند تا زمینه ساز توجه جدی تر و بیشتر افکار عمومی به آن شوند؛ این هم یعنی سودآوری هنگفت. انتظار می رود در روزهای آینده شاهد افزایش چنین مباحثی در عرصه بین المللی باشیم.
دکتر هاروی شیلر، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایالات متحده امریکا: "ما قهرمانان بسیاری را در دوران برگزاری مسابقات می شناسیم؛ اما پس از آن، همه چیز را به گوشه ای پرتاب می کنیم. باید این قهرمانان را به زندگی روزانه مان وارد کنیم."
مایک لی، مدیر سازمان نظام قهرمانی انگلیس: "رسانه های دیجیتال بسیار چالش برانگیزند. اکنون، کلید توجه به المپیک در اختیار فرصت های این رسانه ها است. ما باید از تکنولوژی سه بعدی در تلویزیون و شبکه های اجتماعی استفاده کنیم."
کریس روسو، افسر ارشد اجرایی رقابت های ورزشی: "پیوند المپیک و رسانه های اجتماعی می تواند نتایج بسیار مثبت پایان ناپذیری داشته باشد."
کوین روبرتس، سردبیر گروه اقتصاد ورزشی: "کمیته بین المللی المپیک نمی تواند آهسته عمل کند، وقتی تغییرات ضروری است. افزودن تنیس، گلف و معرفی المپیک جوانان نشانه هایی از تفکرات رو به جلوی موجود در این سازمان است."