به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، محمد رويانيان در حاشيه چهارمين همايش بينالمللي CNG كه در هتل المپيك برگزار شد، گفت: طي پنجسال گذشته توانستيم دو ميليون و 700 هزار خودرو را در كشور گازسوز كنيم كه رتبه دوم آسيا و جزو رتبههاي سهگانه دنيا محسوب ميشوند.
وي افزود: كشور ما با داشتن يك هزار و 800 جايگاه سوخت CNG كه قابليت افزايش تا دو هزار و 500 جايگاه را دارد يكي از جايگاهداران بزرگ دنيا در اين بخش محسوب ميشود.
رويانيان گفت: امروز بيش از 20 درصد سهم خودروها در كشور به CNG اختصاص پيدا كرده است كه موفقيت بزرگي براي كشور است، بنابراين اين همايش مقدمهاي براي اعلام جشن خودكفايي در صنعت CNG در پايان آبان ماه خواهد بود.
وي ادامه داد: امروز خودروي ايراني كه سوخت آن CNG است به سمت كشور چين حركت دادهايم در تمام مسيرهايي كه حركت خواهد كرد از سوخت CNG استفاده ميكند و پيام ايران را براي مردم دنيا ميبرد و 12 كشور نامه اين پيام را امضاء خواهند كرد.
رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا با خودكفا شدن CNG امكان كاهش قيمت خودروهايي با پايه سوخت گاز وجود دارد يا خير؟ گفت:صنعت CNG هر چقدر پايدارتر شود بايد اقتصاديتر شود كه يكي از آنها خودروهاي با پايه سوخت گاز است.
وي ادامه داد: ايرانخودرو قول داده در سال جاري 80 هزار خودروي پايهگازسوز توليد كنند كه عدد خوبي است و چنانچه به اين سمت حركت كنيم قطعا قيمتها نيز اقتصادي خواهد شد.
رويانيان گفت: در سبد سوختي كشور 25 درصد به سوخت گاز اختصاص دادهايم كه بايد در 25 درصد از سوخت گاز در حوزه حمل و نقل استفاده شود. بنابراين بايد در پايان سال 94 چهارميليون خودرو گازسوز داشته باشيم.
وي با بيان اينكه تا پايان سال 94 حدود 30 ميليون خودرو و موتورسيكلت در كشور خواهيم داشت كه اين به معناي ترافيك بالاست، قطعا بايد به سمت گازسوز كردن خودروها برويم.
رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور تصريح كرد: CNG در كشورما و در سبد سوختي تثبيت شده و بر اساس پيشبينيهاي صورت گرفته 25 درصد از سبد سوختي كشور به گازسي ان جي، 55 درصد به بنزين و 20 درصد نيز به ديزل اختصاص يافته است.
رويانيان از تشكيل كارگروه ويژه حمايت وتوسعه CNG با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، سازمان محيط زيست، ستاد مديريت حمل و نقل سوخت خبر داد و گفت: با همكاري بين اين سازمانها صنعت نوپاي CNG را مديريت و حمايت خواهيم كرد.
وي گفت: توسعه CNG و همچنين توليد خودروهاي كممصرف يك تكليف قانوني، شرعي و اخلاقي است كه همه توليدكنندگان بايد آن را رعايت كنند.
رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به قرارداد فاينانس مترو با طرف چيني گفت: تقريبا درمرحله نيمه نهايي اين قرارداد هستيم و در يك حركت اين قرارداد را نهايي خواهيم كرد.
وي ادامه داد: اشكالاتي در چهار خط تهران به دليل بدهي شهرداري به بانك تجارت،صادرات و ساير بانكها وجود داشته مقرر شد بدهي شهرداري به صورت تهاتري انجام شود وچنانچه اين اقدام صورت بگيرد اين قرارداد نيز نهايي ميشود.
رويانيان در پاسخ به اين سوال يكي از خبرنگاران درباره برنامه خودروسازي سايپا براي گازسوز كردن خودروها نيز بيان كرد: سايپا در اين رابطه تلاش زيادي انجام نداده، در حالي كه بايد اين شركت خودروسازي نيز وارد اين حوزه شود.
وي در ادامه با تاكيد بر مديريت ترافيك گفت: 75 درصد از تردد روزانه در سفرهاي شهري بايد از طريق حمل ونقل عمومي صورت بگيرد تا از تردد خودروهاي شخصي در سطح شهر جلوگيري كنيم اين در حالي است كه تنها 54 درصد از تردد سفرهاي روزانه با حمل ونقل عمومي صورت ميگيرد.
رويانيان گفت: بايد مديريت مصرف را در برنامه خود قرار دهيم و رويكرد از تردد خودروي شخصي به حمل و نقل عمومي تغيير يابد و تلاش شود تا مردم به جاي استفاده از خودروهاي شخصي از حمل و نقل عمومي استفاده كنند كه اين نيازمند يك فرهنگسازي در جامعه است.
رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز گفت: در هيچ جاي دنيا تسهيلاتي كه امروز براي اين بخش در نظر گرفته شده اعطا نميشود و چنانچه عمر خودروها از 25 سال عبور كنند از رده خارج شده و حق تردد ندارند.
وي افزود: برخي از كشورها از طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده ايران استفاده كردند و براي خروج خودروهاي فرسوده مبلغ يك هزار دلار تشويقي دادند و مسووليت ديگري نيز در قبال جايگزيني خودروهاي فرسوده برعهده نگرفتند، اين در حالي است كه در ايران علاوه بر وامهايي كه براي مالكان خودروهاي فرسوده در نظر گرفته شد فرآيند اسقاط و ساير اقدامات را نيز انجام ميدهيم. لذا اين پروسه پيچيده شده است.
وي ادامه داد: ستاد مديريت حمل و نقل سوخت موظف نيست همه اين اقدامات را انجام دهند در حالي كه براي خودروها اين روند جايگزيني يك عادت شده است در حالي كه بايد قاعده كار تغيير كند.
وي يادآور شد: در حال حاضر حدود 30 هزار خودرو زير 54 در كشور وجود دارد و از سه سال پيش فراخوان جايگزين خودروها را اعلام كردهايم اما مالكان اين خودروها مراجعه نكردهاند. لذا قاعده كار اين است كه سوخت اين خودروها باطل شده و خودروي آنها متوقف شود اما در سال جاري نيز مساعدتي در زمينه اسقاط خودروي اين افراد نيز در دستور كار قرار گرفته است.
رويانيان در پايان در پاسخ به سوالی در خصوص اينكه آيا قرار است براي سفرهايي نيمه دوم تابستان بنزيني اضافه تعلق بگيرد يا خير ، گفت: برنامهاي در اين زمينه نداريم.