به گزارش مشرق به نقل از رویترز، سفارش ایران برای خرید سوپرجامبوهای ای 380 که در قالب سفارش خرید 118 هواپیما از ایرباس مطرح شد همه توجهات را به خود جلب کرد .
گنجاندن نام هواپیماهای ای 380 در فهرست خرید 27 میلیارد دلاری ایران از ایرباس نماد احیای روابط ایران با این شرکت فرانسوی و نشانه ای از عزم ایران برای رقابت با کشورهای حاشیه خلیج فارس در صنعت هوایی محسوب می شد. خرید این هواپیماهای پهن پیکر همچنین می توانست خط تولید آن ها را که به دلیل کمبود تقاضا با مشکل مواجه شده بود رونق دهد.
این در حالی است که ایران نسبت به خرید این هواپیماها دچار تردید شده است. یک مقام ایرانی در این باره گفت: ما همواه گفته ایم خرید هواپیماهای ای 380 تنها یک گزینه برای ما بوده است. امکان دارد به خرید مدل های دیگر متمایل شویم.
یک منبع صنعتی نیز گفت ایران به خرید هواپیماهای دیگر متعهد است اما علاقه کمتری به خرید ایرباس های ای 380 دارد که تاحدودی به دلایل سیاسی سفارش خرید آن ها را داده است.
منابع دیگری هم گفتند احتمال دارد سفارش 5.2 میلیارد دلاری ایران برای خرید این هواپیماها لغو و یا اصلاح شود و بر اساس متن توافقات جریمه ای در این حال مشمول ایران نمی شود.
در عین حال خرید 27 میلیارد دلاری ایران از ایرباس با مشکلاتی مواجه است که از آن جمله گرفتن مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا و پیدا کردن بانک هایی است که کار تبادلات مالی در این زمینه را انجام دهند.
بر اساس این گزارش توافق ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ می تواند با لغو خرید ایرباس های ای 380 ارتباط داشته باشد. در لیست خرید ایران از بوئینگ هواپیماهای پهن پیکر 747 قرار دارند که به لحاظ کارکرد با هواپیماهای ای 380 قابل مقایسه هستند.
هواپیماهای بوئینگ 747 مطلوبیت بیشتری برای ایرانی ها دارند زیرا خلبانان و مهندسان این کشور تجربه کار با این هواپیماها را دارند. ایران در سال های تحریم از این هواپیماها استفاده کرده است.
گنجاندن نام هواپیماهای ای 380 در فهرست خرید 27 میلیارد دلاری ایران از ایرباس نماد احیای روابط ایران با این شرکت فرانسوی و نشانه ای از عزم ایران برای رقابت با کشورهای حاشیه خلیج فارس در صنعت هوایی محسوب می شد. خرید این هواپیماهای پهن پیکر همچنین می توانست خط تولید آن ها را که به دلیل کمبود تقاضا با مشکل مواجه شده بود رونق دهد.
این در حالی است که ایران نسبت به خرید این هواپیماها دچار تردید شده است. یک مقام ایرانی در این باره گفت: ما همواه گفته ایم خرید هواپیماهای ای 380 تنها یک گزینه برای ما بوده است. امکان دارد به خرید مدل های دیگر متمایل شویم.
یک منبع صنعتی نیز گفت ایران به خرید هواپیماهای دیگر متعهد است اما علاقه کمتری به خرید ایرباس های ای 380 دارد که تاحدودی به دلایل سیاسی سفارش خرید آن ها را داده است.
منابع دیگری هم گفتند احتمال دارد سفارش 5.2 میلیارد دلاری ایران برای خرید این هواپیماها لغو و یا اصلاح شود و بر اساس متن توافقات جریمه ای در این حال مشمول ایران نمی شود.
در عین حال خرید 27 میلیارد دلاری ایران از ایرباس با مشکلاتی مواجه است که از آن جمله گرفتن مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا و پیدا کردن بانک هایی است که کار تبادلات مالی در این زمینه را انجام دهند.
بر اساس این گزارش توافق ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ می تواند با لغو خرید ایرباس های ای 380 ارتباط داشته باشد. در لیست خرید ایران از بوئینگ هواپیماهای پهن پیکر 747 قرار دارند که به لحاظ کارکرد با هواپیماهای ای 380 قابل مقایسه هستند.
هواپیماهای بوئینگ 747 مطلوبیت بیشتری برای ایرانی ها دارند زیرا خلبانان و مهندسان این کشور تجربه کار با این هواپیماها را دارند. ایران در سال های تحریم از این هواپیماها استفاده کرده است.