داستان نمایش «اوریا» مبنی بر روایتی تاریخی یا اثری اقتباسی است یا اینکه ایده ذهنی خودتان بوده ؟
نکته جالب درباره نمایش شما این است که برخلاف اغلب آثار مذهبی یا تاریخی که معمولا شخصیت ها با ادبیاتی نوشتاری و ثقیل حرف می زنند، همه کاراکترها کاملا امروزی و با زبانی عامیانه سخن می گویند.
بهنظر من اصلا اینکه تصور کنیم الزاما باید کاراکترها در فیلم های مذهبی و تاریخی با لحنی ادبی و نوشتاری صحبت کنند کاملا اشتباه است. چنین برداشتی ارتباط تماشاگر با نمایش یا فیلم را منقطع می کند. من فکر می کنم عرب های آن زمان هم با یکدیگر با زبانی فاخر و سلیس حرف نمیزدند و قطعا لحن عامیانه خود را داشته اند. فکر کنید یک بچه کوچک در یک نمایش تاریخی آنقدر ادبی حرف می زند که نه خودش می فهمد چه می گوید و نه تماشاگر. محاوره شخصیتهای تاریخی هم باید طوری باشد تا تماشاگران آنرا بهخوبی درک کرده و از آن مهم تر بتوانند با کاراکترها و قصه ارتباط برقرار کنند. به عنوان کارگردان برقرای ارتباط با مخاطب برایم بسیار مهم است و به همین علت تمامی نمایش های تاریخی-مذهبی من با همین لحن و بیان نوشته شده است . بهجز نمایش «دروازه ساعات » که نثری ادبی و سنگین دارد و به عمد آنطور نوشته شده است چرا که فضای قصه آن لحن و بیان را طلب می کرد.
نکته دیگر درباره نمایش «اوریا » این است که ما در میانه قصه با تم کمدی مواجه میشویم. با توجه به اینکه مضمون و داستان نمایش کاملا جدی است چرا از تم کمدی در میانه کار استفاده کرده اید؟ آیا تمهیدی برای جذب مخاطب نوجوان بوده یا قصد داشته اید به این طریق بر جذابیت کار بیفزایید؟
همه نمایشهایی تابهحال کارگردانی کرده ام یا نوشتهام کاملا کمدی-تراژیک بودهاند چراکه معتقدم تا مخاطب تا نخندد خوب هم گریه نخواهد کرد. اتفاقا نمایش «اوریا» در بین نمایش هایم کمدی بسیار کمتری دارد. درواقع تمام نمایش های مذهبی من تا دقیقه نود با تم کمدی پیش میروند و از مخاطب خنده میگیرند. در این نمایش هم دوست داشتم کار به همین منوال طی شود ولی چون فرصت کمی برای نوشتنش داشتم نتوانسم تم کمدی آنرا افزایش دهم. اصلا معتقدم کارهای مذهبی باید شاد و با نشاط باشند و اگر هم به واسطه شرایط قصه در آن تراژدی وجود دارد باید حتما در انتها کار شود و در روند کار باید فضای کمدی حفظ شود.
در این نمایش بازیگران شناخته شده در کنار بازیگران تازه کار حضور دارند. گروه بازیگران نمایش چطور انتخاب شدند؟
در این نمایش دو دسته بازیگر متفاوت داریم . بازیگران کاملا حرفه ای و بازیگران کاملا غیر حرفه ای که نذری روی صحنه می روند. حتی از بازیگران حرفه ای مان هم تعدادی برای ادای نذرشان روی صحنه می روند. از بازیگران حرفه ای به این علت که وزن و کیفیت کار بالا برود استفاده کرده ایم.
در این نمایش بازیگران شناخته شده در کنار بازیگران تازه کار حضور دارند. گروه بازیگران نمایش چطور انتخاب شدند؟
در این نمایش دو دسته بازیگر متفاوت داریم . بازیگران کاملا حرفه ای و بازیگران کاملا غیر حرفه ای که نذری روی صحنه می روند. حتی از بازیگران حرفه ای مان هم تعدادی برای ادای نذرشان روی صحنه می روند. از بازیگران حرفه ای به این علت که وزن و کیفیت کار بالا برود استفاده کرده ایم.
پیش از آغاز نمایش گفتید این نمایش نوعی نذر فرهنگی است . لطفا در باره بیشتر توضیح دهید.
این نمایش همانطور که عرض کردم کاملا یک نذر فرهنگی است و این نذر فرهنگی حدود 25 سال است که برای امیر المومنین علی (ع) همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان در قالب نمایش های مختلف روی صحنه می رود . عوامل کار هر سال لحظه شماری می کنند تا به روزهای مبارک ماه رمضان برسیم و دوباره دور هم جمع شوند و نذرشان را ادا کنند.
مخاطبان نمایش هایتان معمولا از چه طیفی هستند؟
مخاطبان طیف وسیعی دارند و اتفاقا اکثر مخاطبان مان چندان مذهبی نیستند. ما کسی را اتوبوسی برای دیدن تئاتر مان دعوت نمی کنیم و نمی اوریم . اتفاقا نمایش های ما مخصوص افرادی است که پای منبر و روضه نمی نشینند و دوست داریم بیشتر همین افراد را جذب کنیم و به همین دلیل در نمایش های مان سعی می کنیم نگاهی آوانگارد و متفاوت داشته باشیم.
مخاطبان نمایش هایتان معمولا از چه طیفی هستند؟
مخاطبان طیف وسیعی دارند و اتفاقا اکثر مخاطبان مان چندان مذهبی نیستند. ما کسی را اتوبوسی برای دیدن تئاتر مان دعوت نمی کنیم و نمی اوریم . اتفاقا نمایش های ما مخصوص افرادی است که پای منبر و روضه نمی نشینند و دوست داریم بیشتر همین افراد را جذب کنیم و به همین دلیل در نمایش های مان سعی می کنیم نگاهی آوانگارد و متفاوت داشته باشیم.