کد خبر 601121
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶

بازار خودروی ایران سال‌ها وماه‌های پر حاشیه‌ای را پشت سر می گذارد. از یک سو قیمت گذاری خودروهای تولید داخل همچنان محل بحث بین شوراری رقابت و وزارت صنعتی است که با طرفداری از خودروسازان اعتقاد دارد قیمت گذاری خودرو ها باید آزاد شود و ....

به گزارش مشرق، بازار خودروی ایران سال‌ها وماه‌های پر حاشیه‌ای را پشت سر می گذارد. از یک سو قیمت گذاری خودروهای تولید داخل همچنان محل بحث بین شوراری رقابت و وزارت صنعتی است که با طرفداری از خودروسازان اعتقاد دارد قیمت گذاری خودرو ها باید آزاد شود و از سوی دیگر بی کیفیتی و گرانی خودرو، هم مردم را شاکی کرده و هم قدرت خرید خودرو را پایین آورده تا جایی که رکود شدید به بازار خودرو حاکم است.

طبق آماری که از برخی نمایندگی‌های فروش خودروهای صفر داخلی جمع‌آوری شده، طی ماه‌های  گذشته مشتریانی که برای ثبت‌نام خودرو صفر برای مصرف شخصی یا سرمایه‌گذاری به این نمایندگی‌ها مراجعه می‌کردند، به طور محسوس کاهش پیدا کرده‌اند؛ تا جایی که برخی از نمایندگی‌ها را با رکود جدی در معاملات خودرویی مواجه کرده است.
 
از سوی دیگر، رکود تاثیر زیادی در خرید و فروش خودروهای دست دوم داشته است؛

به طوری که نمایشگاه‌داران فروش خودروهای دست دوم نیز از این موضوع ناراحت و نگران هستند.  

خرداد امسال نایب رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو استان تهران ضمن اشاره به چهارمین سال رکود در بازار معاملات خودرو عنوان کرد:«مردم به خاطر اینکه دستشان خالی است، قادر به خرید خودرو نیستند.»

در واقع بالا بودن نرخ خودروها برای قشر متوسط باعث شده سبد خرید خودرویی مردم کوچک شود و جز چند خودروی نسبتا ارزان قیمت مانند انواع پراید و برخی پژوها،‌ بازار دیگر خودرو ها کساد باشد.

طرح‌های حمایتی بی نتیجه دولت برای بازار خودرو

از سوی دیگر، در روزهایی که به حمایت از تولید ملی توصیه می شود، طرح های خودرویی دولت نتوانسته برای بازار خودرو موثر باشد.

هنوز از یادها نرفته است که اواخر سال ۹۴، پرونده بسته دولت برای خروج از رکود در بازار خودرو برخلاف آنچه وعده شده بود، در کمتر از یک هفته بسته شد.آن هم با پایان وام 25 میلیونی خودرو و فروش رفتن 125 هزار دستگاه خودروی در انبار مانده شرکت های بزرگ خودرو سازی!

نکته مهم اما اینجا بود که دولت درحالی هدف اصلی بسته رونق اقتصادی را حمایت از تولید داخلی عنوان می‌کرد که در لیست خودروهای قابل فروش نام محصولات چینی نیز به چشم می‌خورد و این‌گونه بود که خودروسازان چینی هم مشمول حمایت‌های دولتی و تسهیلات بانکی شدند هر چند که دولتی ها در آن روزها اعلام کردند،‌ سهم خودروهای چینی در این تسهیلات نا چیز بوده است! در این میان اما این طرح هر چه بود جز تاثیر مقطعی برای فروش خودرو با استفاده از حربه وام بانکی با توجه به نداشتن قدرت خرید مردم، نتوانست کاری برای رونق گرفتن دایمی بازار خودرو انجام دهد.

سودجویی تمایندگی‌های خودرو از آشفته بازار رکود

به تازگی اما خبر رسیده است که در این آشفته بازار رکود، برخی از نمایندگی‌ها با توسل به شیوه های خاصی، به حصول سود از وضعیت آشفته بازار اقدام می کنند. دریافت پول پیش بالای پنجاه درصد از قیمت مقطوع خودرو از متقاضیان خرید خودرو یکی از این شیوه هاست که طی این سال‌ها همواره مورد نقد مشتریان و فعالان بازار خودرو قرار داشته است.
 
این اتفاق که بیشتر در رابطه با خودروهای وارداتی در حال رخ دادن است، بنا بر گفته یکی از واردکنندگان خودرو، «گردش سرمایه از جیب مردم است.» به‌گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو، از سرمایه‌ خود برای واردات خودرو استفاده نکرده و منابع مالی مورد نیاز را تنها از طریق پیش فروش خودرو تامین می‌کنند.

از سوی دیگر،‌ یکی از شرکت های خودرو سازی دست به کار شده و برای جذب خریداران وعده پرداخت ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان تسهیلات در قبال خرید محصولاتشان را داده؛ اتفاقی که آنچنان هم معلوم نیست گره های رکودی این بازار را بگشاید و در واقع راهی امتحان شده  و مقطعی است. به این ترتیب است که بازار خودروی ایران همچنان در خواب خرگوشی به سر می برد و معلوم نیست با وجود گرانی و بی کیفیتی خودروهای داخلی و از سوی دیگر هجوم خودروهای چینی به بازار ایران،‌چه سرنوشتی برای این بازار در پیش خواهد بود!

منبع: راه نو