به گزارش مشرق، بختیار علم بیگی با اشاره به حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت شوینده کشور، اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی با رعایت شروطی امکان فعالیت در بازار ایران را دارند مثلاً در 18 ماه نخست حضور خود در بازار ایران امکان واردات مواد مورد نیاز خود را دارند اما باید ظرف 6 ماه برنامه عملیاتی و سرمایه گذاری مستقیم خود را در کشور انجام دهند.
وی با اشاره به سرمایه گذاری شرکتهای خارجی از جمله آلمانیها در شرکتهای شوینده داخلی کشور، افزود: اخیراً شرکت هنکل آلمان، بخشی از کارخانه تاژ را خریداری کرده و درصدد است در خط تولید مایع و پودر، محصولات خود را به همراه محصولات تاژ تولید کند.
رئیس انجمن صنایع شوینده تصریح کرد: البته هنکل آلمان برند تاژ را نیز خریداری کرده و در آینده با توجه به شرایط بازار و وضعیت کارخانه تعیین میکند که آیا بخشی از تولیدات خود را همچنان به برند تاژ اختصاص دهد یا خیر.
علم بیگی ضمن مثبت ارزیابی کردن سرمایه گذاران خارجی در صنعت شوینده کشور گفت: در سالهای اخیر کمبود نقدینگی تغییرات مدیریتی و موارد دیگر باعث شده تا تعدادی از کارخانجات با مشکل روبرو شوند و کارخانه خود را به فروش برسانند در این شرایط وقتی سرمایه گذار خارجی این کارخانجات را میخرد مانع بیکاری نیروی شاغل در این کارخانه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه حجم زیادی از مواد اولیه کارخانجات شوینده در داخل کشور تأمین میشود، این موضوع خود یک امتیاز برای سرمایه گذاران خارجی به حساب میآید چرا که آنها با صرف هزینههای کمتر اقدام به تولید محصول مینمایند.
رئیس انجمن صنایع شوینده در رابطه با مشکلات امروز واحدهای تولیدی شوینده گفت: در طول سالهای اخیر بازار محصولات شوینده با رکود نسبی روبهرو بود همین امر باعث شد تا افزایش قیمتی در این محصولات اعمال نشود البته کشش بازار نیز امکان افزایش قیمت را از واحدهای تولیدی گرفته بود. با این همه در سال گذشته افزایش حجم مشکلات باعث شده بود تا تعدادی از واحدهای شوینده تعطیل شوند.
علم بیگی اضافه کرد: ظرفیت کارخانجات شوینده سه برابر مصرف داخلی است و برندهای مختلفی در سطح بازار مشغول فعالیت هستند همین موضوع باعث میشود تا واحد تولیدی که نقدینگی کافی و محصول با کیفیتی را تولید نکنند امکان ادامه فعالیت را نداشته باشد.