کد خبر 608873
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

هفته نخست لیگ برتر در حالی از روز گذشته استارت خورد که هنوز اسپانسر تبلیغات محیطی دور زمین مشخص نشده است و این به یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران فدراسیون و البته مدیرعاملان تیم‌های لیگ برتری تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، هفته اول لیگ برتر در حالی از روز گذشته استارت خورد که هنوز اسپانسر تبلیغات محیطی دور زمین فوتبال ایران مشخص نشده است و این به یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران فدراسیون و البته مدیرعاملان تیم‌های لیگ برتری تبدیل شده است.

در حال حاضر فوتبال ایران وارد سومین سال خود شده است که بدون قرارداد حق پخش اداره می‌شود و جالب اینکه به نظر مدیران فدراسیون فوتبال از عقد قرارداد ناامید شده‌اند و مدت‌ها است که صحبتی در این باره به میان نیامده است. این اتفاق در حالی افتاده است که انتظار می‌رفت با ریاست مهدی  تاج در فدراسیون فوتبال اتفاق‌های جدیدی در رابطه با عقد قراردا با سازمان صدا و سیما بیفتد اما او هم مثل علی کفاشیان نشان داده است که کاری از دستش بر نمی‌آید. در حال حاضر بیش از 60 درصد آمد باشگاه‌ها از طریق حق پخش تامین می‌شود اما عجیب این است که فوتبال ایران در 2 سال گذشته حتی یک ریال از حق پخش درآمد نداشته است.

در شرایطی که شرایط برای مذاکره با صدا و سیما فراهم نیست و مدیران این سازمان مدعی هستند که پولی ندارند که به فوتبال بدهند تنها راه درآمد برای باشگاه ها می‌تواند فروش تبلیغات محیطی دور زمین باشد تا باشگاه بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را از این راه تامین کنند اما به نظر می‌رسد که در این راه هم سازمان لیگ هرگز موفق عمل نکره است.

سازمان لیگ دو فصل پیش بابت فروش تبلیغات محیطی دور زمین قراردادی 160 میلیاردی برای 2 فصل با شرکت ایران نوین امضا کرد که بخش زیادی از آن را نتوانست دریافت کند. نکته عجیب این که در حالی که لیگ برتر فوتبال ایران از روز گذشته به صورت رسمی استارت خورده است، هنوز فدراسیون فوتبال و البته سازمان لیگ نتوانسته‌اند شرکتی را راضی به عقد قرارداد با آنها برای تبلیغات محیطی دور زمین کند. در حال حاضر لیگ برتر شروع شده است و باشگاه‌های لیگ برتری روزی درآمدشان از تبلیغات محیطی دور زمین حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. در این بین به نظر می‌رسد عقد قرارداد با شرکت مورد نظر حداقل سه چهار هفته طول می‌کشد و طبیعی است که این تعداد هفته از قرارداد سازمان لیگ کسر خواهد شد. با این شرایط به نظر می‌رسد فوتبال ایران درآمد کمتری را نسبت به به سال‌های گذشته خواهد داشت و این می‌تواند سوء مدیریت در فوتبال را بیشتر نشان داد این درحالی است که بهروان رئیس مسابقات سازمان لیگ شب گذشته اعلام کرد که برای تیلیغات محیطی با شرکتی به توافق رسیدند و به زودی در درون ورزشگاه‌ها تبلیغات محیطی را خواهید دید.

جالب است که بدانید در روز اول از هفته اول لیگ برتر در هیچ کدام از بازی اجازه نمایش تبلیغات شرکت ها داده نشد، اتفاقی که در 15 سال اخیر فوتبال ایران بی‌سابقه بود و به نظر می‌رسد با این شکل فوتبال ایران بیشتر به لیگ های آماتور فوتبال آسیا شباهت دارد تا لیگ‌های حرفه‌ای. در حال حاضر حتی در لیگ‌های کم تماشاگر حوزه خلیج فارس هم باشگاه‌ها سهم زیادی از حق پخش و تبلیغات محیطی دور زمین دارند ولی مسئولان فوتبال ایران برای یکی از پرتماشاگرترین لیگ‌های آسیا هم نتوانسته‌اند اسپانسری پیدا کنند.
منبع: نسیم